كوكوي كدوسبز


 

نويسنده:سارا حسنلو




 

تحليل تغذيه‌اي يک کوکوي متفاوت و خوش‌طعم
 

خانم‌هاي خانه خيلي وقت‌ها براي اينکه شام چي درست كنند، معطل و مردد مي‌مانند.در اين روزهاي پرمشغله، ضرورت طبخ يك غذايي که زود و راحت آماده شود؛ هر روز بيشتر از ديروز احساس مي‌شود. در اين مقاله به همين بهانه رفته‌ايم سراغ يکي از انواع كوكو؛ يعني يکي از غذاهايي كه با سبزيجات و تخم‌مرغ تهيه مي‌شود و به حالت سرخ كرده سرو مي‌شود. اما کوکويي که براي اين مقاله انتخاب کرده‌ايم، کوکوي کدو سبز است. مواد لازم، طرز تهيه و تحليل تغذيه‌اي آن را بخوانيد.

مواد لازم (براي 4 نفر)

كدو سبز

5 عدد

50 كيلوكالري

تخم‌مرغ

3 عدد

300 كيلوكالري

گردو

8 عدد

180 كيلوكالري

آرد سفيد

3 قاشق غذاخوري

80 كيلوكالري

روغن مايع

2 قاشق غذاخوري

180 كيلوكالري

زرشك

4 قاشق غذاخوري

صفر

زعفران، نمك، دارچين و فلفل سياه

به ميزان دلخواه

صفر

اين غذا تقريباً داراي 800 كيلوكالري انرژي است كه در صورت برش دادن آن به 10 قسمت مساوي هر قطعه داراي 80 كيلوكالري خواهد بود. از آنجا كه اين غذا به همراه نان ميل مي‌شود، ميزان كالري دريافتي مي‌تواند به 250 كيلوكالري نيز افزايش پيدا كند.
 

طرز تهيه
 

ابتدا كدوها را با پوست رنده كنيد و سپس به آن گردوي خرد شده، زرشك، آرد، ادويه‌هاي ياد شده را افزوده و كمي ‌به هم بزنيد. آن‌گاه تخم‌مرغ‌ها را نيز اضافه كرده و كمي ‌با يكديگر مخلوط كنيد. سپس مايع كوكوي‌تان را در ماهي‌تابه كه از قبل به همراه روغن كاملاً داغ شده است ريخته و بگذاريد تا سرخ شود. بعد از طلايي شدن دو طرف كوكوي‌تان، آن را سرو كنيد.

خواص كدو
 

كدو دو نوع دارد: زمستاني و تابستاني، كه نوع سبز آن همان نوع تابستاني است. اين سبزي كم‌كالري در هر 100 گرم داراي 26 كيلوكالري است، در ضمن منبع خوبي از بتاكاروتن يا همان پيش ساز ويتامين A به حساب مي‌آيد، به طوري كه بررسي‌ها نشان داده‌اند هر 100 گرم آن داراي 610 ميكروگرم از اين ماده مغذي است. در ضمن، كدو سبز پتاسيم فراواني نيز دارد (360 ميلي‌گرم در هر 100 گرم) بنابراين يك گزينه مناسب براي افرادي است كه به فشار خون مبتلا هستند. علاوه بر اينها خوردن خام اين سبزي نصف نياز روزانه بزرگسالان به ويتامين C را نيز تأمين خواهد كرد، به‌خصوص اگر به صورت خام و يا بخارپز شده ميل شود. به اين دليل است كه رنده شده اين سبزي به همراه ماست به عنوان يك ميان وعده مغذي به كساني كه قصد لاغر شدن دارند، توصيه مي‌شود. پس مي‌توان چنين نتيجه گرفت كه كدو سبز منبع انواع آنتي‌اكسيدان‌ها بوده و مصرف مرتب‌اش مي‌تواند از بروز انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان پروستات، بيماري‌هاي قلبي و حتي آب مرواريد پيشگيري كند، پس يك انتخاب مناسب براي ميانسالان محسوب مي‌شود.

خواص گردو
 

هيچ مي‌دانستيد كه اگر پوست‌تان كم آب است، مي‌توانيد با خوردن گردو اين مشكل را تا حدودي برطرف كنيد؟ اين ماده غذايي مملو از اسيد چربي به نام لينولئيك اسيد است كه به حفظ آب در بافت پوست كمك مي‌كند و آن را مرطوب نگه مي‌دارد. نكته ديگر اينكه اين ماده غذايي مملو از ويتامين E و روي است كه براي حفظ سلامت پوست ضروري به نظر مي‌رسند، بنابراين، عادت به خوردن اين مغز به داشتن پوستي نرم و سالم كمك مي‌كند. نكته ديگر درباره اين ماده غذايي كلسيمي ‌است كه در آن وجود دارد. به اين ترتيب كه در هر 100 گرم آن 94 ميلي‌گرم كلسيم وجود دارد، پس كساني كه نمي‌توانند به هر دليلي از لبنيات استفاده كنند، بايد اين مغز را در برنامه غذايي روزانه‌شان بگنجانند. البته وجود چربي در آن زمينه افزايش كالري دريافتي روزانه را فراهم مي‌كند، بنابراين ميزان كالري آن يعني 45 کيلوکالري با خوردن هر دو عدد گردو (يک واحد چربي) دارد را بايد در مجموع انرژي دريافتي محاسبه كرد تا اين عادت از سوي ديگر موجب چاقي نشود.

خواص تخم‌مرغ
 

با خوردن يك عدد تخم‌مرغ نياز روزانه‌تان به ويتامين B12 يعني همان ويتاميني كه فقط در مواد غذايي با منشأ حيواني وجود دارد، تأمين مي‌شود. علاوه بر عادت به خوردن 3 تا 4 عدد از اين ماده غذايي البته در هفته به جذب بهتر كلسيم كمك كرده و به اين ترتيب از بروز پوكي استخوان به خصوص در افراد مستعد پيشگيري مي‌كند. اينها در كنار اين خاصيت كه تخم‌مرغ منبع عالي پروتئين است بر ويژگي‌هاي منحصر به فرد آن خواهد افزود. تنها نكته‌اي كه در هنگام خوردن اين ماده‌غذايي بايد به آن توجه كرد حرارت ديدن كامل آن است زيرا احتمال آلودگي آن به ميكروب سالمونلا وجود دارد و اين ميكروب با حرارت ديدن كافي تخم‌مرغ از ميان مي‌رود، بنابراين آن را خام و يا نيمه پخته ميل نكنيد، به خصوص اگر سالمند و يا باردار هستيد و يا اگر فرزندتان كوچك است، حتماً تخم‌مرغ را كاملاً پخته شده سرو كنيد.

همراه اين غذا
 

اين غذا تركيب سبزي و منابع پروتئيني است. بنابراين جاي غلات و لبنيات خالي مي‌ماند. پس غذاي‌تان را به همراه چند برش نان سبوس‌دار و يك كاسه ماست مخلوط شده با جوانه گندم ميل كنيد. به اين ترتيب، وعده غذايي‌تان تكميل‌تر خواهد شد.

اگرچربي خون داريد
 

اين غذا به دليل كدويي كه دارد، براي شمايي كه كلسترول‌تان بالاست مناسب تلقي مي‌شود. فقط بايد به آن كمي ‌سير و قارچ خام نيز اضافه کنيد و بعدش آن را با كمي‌گوجه‌فرنگي رنده‌شده مزه‌دار كنيد. به اين ترتيب، غذايي را خواهيد پخت كه به تنظيم چربي خون‌تان كمك بسيار خواهد كرد؛ به خصوص اگر با روغن كم سرخ شود.

اگر ديابت داريد
 

خوردن اين غذا به شما توصيه مي‌شود؛ به خصوص اگر آن را در يك ظرف پيركس در فر ريخته و بدون روغن بگذاريد بپزد. نكته ديگر اينكه، بايد آن را با حداقل نان (آن هم نان سبوس‌دار) و يك بشقاب سالاد سبزيجات تازه ميل كنيد؛ زيرا مصرف هر چه بيشتر فيبر و كربوهيدرات‌هاي پيچيده به كنترل بيماري شما كمك بسيار مي‌كند.
منبع:www.salamat.com