امپرسیونیسم (impressionism)
امپرسیونیسم (impressionism)
امپرسیونیسم (impressionism)
اولین بار لفظ امپرسیونیسم را منقدان فرانسوی برای تمسخر و هجو نقاشان جوانی مانند مونه ، رنوار ، پیسارو ، سیسلی ، س زان ، دگا ، گیومن و موریزو به صورت امپرسیونیست ها به کار بردند که این واژه را از نام تابلوی از مونه به نام امپرسیون: طلوع آفتاب گرفتند.
امپرسیونیسم به علت بدعتی که در هنر نقاشی بوجود آورد ، نخستین جنبش مدرن محسوب می شود.
هدف امپرسیونیسم ها دستیابی به نوعی طبیعت گرائی متعالی بود که از طریق تجزیه ی شدت و ضعف رنگ و ارائه ی بازی نور بر سطح اشیاء حاصل می شد.
استفاده از لکه های رنگی کوچک و روشن و فقدان خط کناری ، ثبت فوری و بازنمایی دقیق جلوه های نوری کار در فضای آزاد (البته اگر عمر کفاف داد در مطالب بعدی راجع به هنرمندان امپرسیونیسمی میگم که بودند هنرمندانی مانندادگار دگا ولوترک که محیط های بسته را برای مضامین خود انتخاب میکردند ) و انتخاب مضامینی از طبیعت یا مشهودات روزمره همگی از ویژگی ها ی مشترک آثار امپرسیونیسمی است.
دلمشغولی هنرمند امپرسیونیستی بیان و انتقال دریافت آنی و مستقیمی بود که از لحظه ی یگانه ی انگیزش احساساتشان حاصل میشود.
نئو امپرسیونیسم هم ادامه امپرسیونیسم است و هم واکنشی نسبت به آن.نئو امپرسیونیسم ها هم مانند امپرسیونیسم ها سرکارشان با نور و رنگ بود ولی بر خلاف امپرسیونیسم ها که تجربی و خودانگیخته بودند،
نئو امپرسیونیسم ها قائل به اصول علمی و ترکیب بندی به شدت فرموله شده رنگها بودند.به تفاوت دو نقاشی زیر دقت کنید
اصولی که اینان برقرار کردند،عبارت بود از:مطالعه ی علمی رنگ و تفکیک نظام مند رنگ مایه ها که تا پیش از این به صورت غریزی بود، سورا بر خلاف مونه و همفکرانش که شکل و جمعیت را به تدریج و با رنگ پردازی خاص خود محو و مه آلود می کردند قتلب صریح و روشنی به فرم ها میبخشیدند و به خط اهمیت میدادند.
در دوره ماقبل امپرسیونیسم نقاشان سعی میکردند با حجم دادن و سایه زدن شیاء شکل ها را سه بعدی و تو پر نشان بدهند.مانند نقاشی سنگ شکنان گاستاو کوربه که از نقاشان سبک رئالیسم است.
* ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : sm1372
امپرسیونیسم به علت بدعتی که در هنر نقاشی بوجود آورد ، نخستین جنبش مدرن محسوب می شود.
هدف امپرسیونیسم ها دستیابی به نوعی طبیعت گرائی متعالی بود که از طریق تجزیه ی شدت و ضعف رنگ و ارائه ی بازی نور بر سطح اشیاء حاصل می شد.
استفاده از لکه های رنگی کوچک و روشن و فقدان خط کناری ، ثبت فوری و بازنمایی دقیق جلوه های نوری کار در فضای آزاد (البته اگر عمر کفاف داد در مطالب بعدی راجع به هنرمندان امپرسیونیسمی میگم که بودند هنرمندانی مانندادگار دگا ولوترک که محیط های بسته را برای مضامین خود انتخاب میکردند ) و انتخاب مضامینی از طبیعت یا مشهودات روزمره همگی از ویژگی ها ی مشترک آثار امپرسیونیسمی است.
دلمشغولی هنرمند امپرسیونیستی بیان و انتقال دریافت آنی و مستقیمی بود که از لحظه ی یگانه ی انگیزش احساساتشان حاصل میشود.
نئو امپرسیونیسم هم ادامه امپرسیونیسم است و هم واکنشی نسبت به آن.نئو امپرسیونیسم ها هم مانند امپرسیونیسم ها سرکارشان با نور و رنگ بود ولی بر خلاف امپرسیونیسم ها که تجربی و خودانگیخته بودند،
نئو امپرسیونیسم ها قائل به اصول علمی و ترکیب بندی به شدت فرموله شده رنگها بودند.به تفاوت دو نقاشی زیر دقت کنید
اصولی که اینان برقرار کردند،عبارت بود از:مطالعه ی علمی رنگ و تفکیک نظام مند رنگ مایه ها که تا پیش از این به صورت غریزی بود، سورا بر خلاف مونه و همفکرانش که شکل و جمعیت را به تدریج و با رنگ پردازی خاص خود محو و مه آلود می کردند قتلب صریح و روشنی به فرم ها میبخشیدند و به خط اهمیت میدادند.
در دوره ماقبل امپرسیونیسم نقاشان سعی میکردند با حجم دادن و سایه زدن شیاء شکل ها را سه بعدی و تو پر نشان بدهند.مانند نقاشی سنگ شکنان گاستاو کوربه که از نقاشان سبک رئالیسم است.
* ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : sm1372
/ج
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}