چاره‌جويي براي فقرآهن


 






 
آهن کافي براي حفظ سلامت، رشد مطلوب و فراهم کردن زمينه مناسب براي يادگيري در دوران تحصيل ضروري است و کمبود آهن مي‌تواند در همه مراحل زندگي سبب کاهش قدرت ادراک شود. در پي تماس‌هاي مکرر شما و درخواست آشنايي هرچه بيشتر با اين مقوله يعني فقر آهن، کمي راجع به اين موضوع با شما صحبت مي‌کنم. بيشتر شما فقط نام فقر آهن را در بيماري کم‌خوني فقر آهن شنيده‌ايد اما بايد يادآوري کنم که اين عنصر حياتي، در بافت‌هاي ديگر بدن از جمله ماهيچه‌ها و قسمت‌هاي سيستم عصبي نيز وجود دارد و کمبود آن مي‌تواند علامت‌هايي را در مراحل ابتدايي فقر آهن ايجاد کند که اگر رسيدگي و درمان نشود، در نهايت به فقر آهن خون و کم‌خوني منجر مي‌شود که شما آن را با علامت رنگ پريدگي مي‌شناسيد.
مثلا اگر آهن لازم براي ماهيچه‌ها کم باشد خستگي و کاهش قدرت بدني را چه در بچه‌ها و چه در بزرگسالان خواهيم ديد، کاهش اشتها، بي‌حوصلگي و کم‌خوابي و کاهش قدرت تمرکز و يادگيري نيز به علت کمبود آهن در واکنش‌هاي شيميايي سلسله اعصاب است. وجود آهن بسيار حياتي است. وقتي تحت درمان فقر آهن قرار مي‌گيريد، به وضوح مي‌توانيد حتي در روزهاي اول درمان متوجه تاثير آهن در بهبود اشتها و خوابتان بشويد. تاکيد بيشتر متخصصان براي جبران سريع فقر آهن در بچه‌هاست چون آثار نامطلوب کم‌خوني در دوران شيرخوارگي و اوايل کودکي غيرقابل جبران است. براي پيشگيري از ابتلا به فقر آهن، ذکر توصيه‌هايي را ضروري مي‌دانم. شايع‌ترين سن فقر آهن در بچه‌هاي 9 ماهه تا دو ساله است چون قسمت اعظم غذاي آنها را شير تشکيل مي‌دهد و آهن موجود در شير برايشان کافي نيست، والدين بايد حتما توجه کنند و با پزشک متخصص براي دريافت قطره آهن مشورت کنند.
پس از شيرخوارگي، سن پيش از بلوغ و دوران مدرسه شايع‌ترين زمان فقر آهن است. به خصوص در دخترهايي که قاعدگي رخ مي‌دهد از همه بدتر عادات غذايي غلط رايج در خانواده‌ها در اين سن است که به جاي غذاهاي خانگي با مصرف سوسيس و کالباس و انواع مواد غذايي فاقد ارزش خودشان را سير مي‌کنند. بايد با اصلاح رژيم غذايي، اجازه ندهيد با جايگزيني مواد بي‌ارزش و استفاده نکردن از انواع گوشت‌ها به خصوص گوشت قرمز که مهم‌ترين منبع حاوي آهن است به خودشان صدمه بزنند. لبنيات، حبوبات و غلات را در برنامه آنها بگنجانيد. مصرف هم‌زمان برخي مواد غذايي جذب آهن را افزايش مي‌دهد که براي مثال، همراه حبوبات، از ليمو که حاوي اسيدسيتريک است استفاده کنيد. اگر خانواده شما از جوانه غلات استقبال مي‌کنند آن را تهيه کرده و در برنامه‌شان بگنجانيد. به جاي هله‌هوله‌هاي رايج توصيه کنيد خشکباري چون برگه هلو و زردآلو که علاوه بر سلامت مي‌تواند ريزمغذي‌هايي را که لازم دارند تامين کند، بخورند. سهل‌انگاري در درمان به موقع فقر آهن در شيرخواران و بچه‌ها جبران‌ناپذير است و حتي مي‌تواند به کاهش ضريب هوشي آنها براي هميشه منجر شود.
منبع:http://www.salamat.com