حساسيت و عفونت اطراف ناخن


 

نويسنده:دکتر عباس زمانيان، متخصص پوست و مو




 
پديکور يا آرايش ناخن‌هاي پا، کاري است که معمولا خانم‌ها براي زيبايي ناخن‌هاي پاي خود انجام مي‌دهند. در پديکور از رنگ‌ها، لاک‌ها و مواد شيميايي مختلفي استفاده مي‌شود و موقع پاک کردن رنگ‌ها نيز حلال‌هاي شيميايي ويژه‌اي به کار مي‌رود.
متاسفانه کاربرد وسايل و مواد براي آرايش ناخن معمولا باعث عقب‌راندن و آسيب به پوسته‌هاي چسبيده به ابتداي صفحه ناخن که کوتيکول نام دارد، مي‌شود. کوتيکول نقش محافظ ناخن را بر عهده دارد و بنابراين طبيعي است که اين امر مي‌تواند موجب عوارضي براي ناخن شود؛ برخي از رايج‌ترين اين عوارض عبارتند از:
پارونيشيا يا التهاب چين‌هاي اطراف ناخن: اين عارضه گاهي با درد همراه است و مي‌تواند به صورت حاد يا مزمن ايجاد شود. علت آن، آسيب به کوتيکول ناخن و نفوذ ميکروب‌ها از جمله باکتري‌ها، قارچ و ويروس در زير چين‌هاي اطراف ناخن و به وجود آمدن عفونت است که اگر مورد درمان و توجه قرار نگيرد، علاوه بر ترشحات چرکي و دردي که ممکن است ايجاد کند، مي‌تواند موجب تغيير شکل و افتادن ناخن نيز بشود. در موارد شديد و طولاني‌شدن عفونت نيز ممکن است خطرات جدي‌تري فرد را تهديد کند. به همين دليل، متخصصان پوست و مو توصيه مي‌کنند از کندن کوتيکول ناخن پرهيز شود تا جلوي عوارض احتمالي آن گرفته شود. در غير اين صورت، بايد به پزشک مراجعه و دستورات درماني اجرا شود.
عفونت اطراف ناخن:
استفاده از لوازم فلزي و مواد شيميايي و همين‌طور چسب‌ها و حلال‌ها مي‌تواند باعث شکنندگي و پوسته‌پوسته شدن ناخن‌ها و حتي جدا شدن ناخن از بستر خود شود و از طرفي نيز مي‌تواند باعث واکنش‌هاي حساسيتي در اطراف ناخن شود. علامت واکنش‌هاي حساسيتي يا اگزماي آلرژيک به شکل تورم، قرمزي و خارش بروز مي‌کند و گاهي همراه ترشح است و عفونت هم ممکن است به آن اضافه شود. در اين صورت، لازم است براي درمان به پزشک مراجعه و از به‌کارگيري مجدد اين‌ مواد خودداري کنيد.
منبع: www.salamat.com