حکومت مهدوی امتداد قیام حسینی علیهم اسلام
حکومت مهدوی امتداد قیام حسینی علیهم اسلام
1- حضرت مهدی (عج) فرزند امام حسین و از تبار او
امام محمد باقر (ع) می فرمایند « نه امام پس از حسین بن علی (ع) وجود دارند که نهمین آنها قائم شان خواهد بود» (1) رسول اکرم (ص) در آخرین روزهای زندگی ، با دست مبارک به شانه امام حسین (ع) زد و خطاب به حضرت زهرا (س) فرمود : مهدی امت از نسل اوست دنیا سپری نمی شود جز اینکه مردی از اولاد حسین (ع) به پا خیزد و جهان را پر از عدل کند (2). در حالی که با دست مبارکشان به سوی امام حسن و امام حسین (ع) اشاره می کرد ، فرمود مهدی امت از آنهاست (3). نظر به اینکه مادر امام باقر (ع) ، دختر امام حسن مجتبی (ع) است ، از این رهگذر امامان بعدی حسنی و حسینی هستند و حضرت مهدی (عج) نوه پسری امام حسین (ع) و نوه دختری امام حسن مجتبی (ع) است (4)
2- یاد امام حسین (ع) نخستین کلام حضرت مهدی (عج)
3- امام حسین (ع) اولین رجعت کننده بعد از ظهور حضرت مهدی (عج)
امام حسین علیه السلام در روز عاشورا، از «رجعت » خود سخن گفته، می فرماید: «من اولین کسی خواهم بود که زمین شکافته می شود و رجعت می کنم » . (6)
امام صادق (ع) فرمود : اولین کسی که به دنیا باز میگردد امام حسین (ع) و اصحاب با وفای ایشان اند ، آنگاه یزید و یارانش نیز برمی گردند . امام حسین (ع) همه آنها را می کشد ، دقیقاً برای هر ضربتی یک ضربت می زند . ( 7)
امام صادق (ع) در تفسیر آیه « یوم ترجف الراجفه ، تتبعها الرادفه » (8) فرمود : منظور از« راجفه » امام حسین (ع) و منظور از « رادفه » حضرت علی (ع) است (9)
4- خونخواهی امام حسین (ع) توسط حضرت مهدی (عج)
و نقل شده است که آن حضرت فرمود : منظور از « و من قتل مظلوماً » حسین بن علی (ع) است که مظلوم کشته شد .... و سپس فرمود : واما منظور از اسراف در کشتار ، این است که اشخاص دیگری غیر از قاتل اصلی او کشته شود . و اما مقصود از « انه کان منصورا » این است که حضرت قائم ، که ولی حقیقی حسین (ع) و مردی از دودمان رسول خدا (ص) است ، از دنیا نمی رود تا اینکه به پیروزی کامل برسد . (12)
مردی از تفسیر آن آیه شریفه ( سوره اسراء آیه 33 ) از امام صادق (ع) سئوال کرد . حضرت فرمود : « منصور ، قائم آل محمد است که ولی خون حسین (ع) است و چون ظهور نماید ، اقدام به خون خواهی حسین کند و دشمنا ن را بکشد و اگر همه اهل زمین را به قتل برساند اسراف نکرده است . و معنای « فلا یسرف فی القتل » این است که او هرگز به کاری که اسراف محسوب شود دست نمی آلاید . سپس فرمود : به خدا سوگند که حضرت قائم ، بازماندگان و ذراری کشندگان حضرت حسین (ع) را به واسطه کردار پدران و اجدادشان خواهد کشت . (13)
در کتاب « عیون الاخبار » از عبدالسلام بن صالح هروی روایت کرده است که گفت : به امام رضا (ع) عرض کردم که نظرتان در باره این حدیث که از امام صادق (ع) روایت شده است ، چه می باشد ؟ حضرت فرمود : « درست است » گفتم : پس معنای این آیه که می فرماید « و لا تزر وازره اخری »(14) ( هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نخواهد کشید ) چه می شود ؟ فرمود « خداوند در تمام گفتارهایش راست و درست فرموده است ، لکن فرزندان قاتلان حسین (ع) کسانی هستند که از کردار پدرانشان راضی هستند و به آن افتخار می کنند و هر کس که از کاری راضی باشد ، مثل آن است که آن را انجام داده است ، و اگر کسی در شرق عالم کشته شود و دیگری در غرب عالم ، به این قتل راضی و خشنود باشد ، نزد خدای تعالی با قاتل شریک خواهد بود . از این رو حضرت قائم(عج) آنها را به قتل می رساند . (15)
5- « یا لثارات الحسین » شعار یاران مهدی (عج)
6- فرشتگان یاور حسین (ع) از یاران حضرت مهدی (عج) خواهند بود
شیخ صدوق از ابان بن تغلب روایت کرده است از ابی عبدالله صادق (ع) که گفت : چهار هزار ملک به یاری حسین (ع) فرود آمدند آنان را اذن جنگ ندادند ، بازگشتند باز رخصت طلبیدند و فرود آمدند دیدند که حسین (ع) به شهادت رسیده است گفتند : پروردگارا ما را رخصت دادی فرود آئیم و او را یاری کنیم ولی او به شهادت رسیده است ؟ وحی رسید که ملازم بارگاه او باشید تا هنگام رجعت و بر او زاری کنید و بر آنچه از دست شما رفت افسوس خورید زیرا که اختصاص به او یافته اید پس چهار هزار ملک که رئیس آنان فرشته ای است نامش منصور ، نزدیک مرقد او بر او گریه و زاری می کنند تا هنگام رجعت یار او باشند .
و در بعضی از احادیث است که هیچ زائری به زیارت نرود مگر آن فرشتگان به پیشواز او بروند و بیمار نگردد مگر عیادت او کنند و هیچ یک نمیرد مگر بر جنازه او نماز گزارند و پس از مردن از خداوند برای او طلب استغفار و آمرزش کنند
7- زیارت ناحیه مقدسه ، خونگریه و سوگنامه نامه حضرت مهدی (عج) در مصائب امام حسین (ع)
این مرثیه از زبان کسی است که صحنه ها و لحظه های عاشورا ، هر روز مقابل نگاه اوست و او از پس پرده های اشک ، حنجره ای عطش زده در آزمندی خنجر قساوت و خیمه هائی در آستانه آتش و شیون را نظاره می کند . زیارت ناحیه مقدسه ، گزارش عاشورا است گزارشی که در آن دقائق و صحنه های جزئی نیز توصیف شده است
8- زیارت عاشورا و یاد حضرت مهدی (عج)
مرحوم محدث نوری حکایت سید رشتی را چنین نقل می کند که حضرت مهدی (عج) به سید دستور خواندن نافله ، زیارت جامعه و زیارت عاشورا را می دهد و پس از آن می فرماید : شما چرا نافله نمی خوانید ؟ نافله ، نافله، نافله ! شما چرا عاشورا نمی خوانید ؟ عاشورا ، عاشورا، عاشورا ! شما چرا جامعه نمی خوانید ؟ جامعه ، جامعه ، جامعه ! ( 17 )
9- گریه و سرخی آسمان در روز عاشورا و هنگام ظهور حضرت مهدی (عج)
زراره از حضرت صادق (ع) روایت می کند : آن حضرت فرمود : آسمان بر حسین (ع) چهل روز خون گریست و زمین چهل روز گریه کرد به اینکه سیاه و تاریک شد و خورشید چهل روز گریست و سرخ گشت و فرشتگان چهل روز گریستند و ....(21)
شیخ ابوالقاسم جعفر بن قولویه به استناد از ابی عبدالله (ع) روایت کرده که : هشام بن عبدالملک از خلفای بنی امیه سوی پدر من (امام محمد باقر ع ) فرستاد و او را به شام برد و از ایشان سئوال کرد که آن شبی که حضرت علی (ع) کشته شد مردمی که در آن شهر نبودند چگونه آگاه شدند بر قتل وی و به چه نشان دانستند ؟ ( بلاد دور از کوفه پیش از آنکه چاپار و پیک بتواند خبر رساند ) امام محمد باقر (ع) فرمود : چون آن شب که امیر المومنین حضرت علی (ع) شهید شد هیچ سنگ از زمین برنداشتند مگر زیر آن خون تازه بود و آن شب که حسین بن علی (ع) شهید شد همان علامت پدیدار گشت . (22)
شیخ ابوالقاسم جعفر بن قولویه قمی از زهروی روایت کرده است که : چون حسین بن علی (ع) کشته شد سنگی در بیت المقدس نماند مگر زیر آن خون سرخ تازه یافتند . (23)
10- خاک سپاری حضرت مهدی (عج) توسط امام حسین (ع) با هفت تکبیر
با هفت تکبیر بر جنازه حضرت علی (ع) نماز خواندند ، و و این عمل پس از ایشان ، فقط بر جنازه حضرت مهدی (عج) جایز است . امیر المومنین (ع) بر امام حسن (ع) وصیت کرد که « پس ازکفن و حنوط و بردن تا موضع قبر شریف ، بر من نماز کن و هفت تکبیر بگو . بدان که این عمل برای احدی غیر از من ، حلال نیست ، مگر بر حضرت قائم (عج) که اسم او مهدی و از فرزندان برادر تو ، حسین است » (25)
11- عاشورا روز ظهور حضرت مهدی (عج)
امام صادق علیه السلام نیز فرمود: « قائم در شب بیست وسوم ماه رمضان به نامش ندا می شود و در روز عاشورا، روزی که حسین بن علی در آن کشته شد، قیام خواهد کرد» (27)
• روز عاشورا و یاد کردن حضرت مهدی (عج )
امام باقر علیه السلام می فرماید: یکدیگر را در روز عاشورا این گونه تعزیت دهید:
« خداوند اجر ما و شما را در مصیبت حسین علیه السلام بزرگ گرداند و ما و شما را، از کسانی قرار دهد که به همراه ولی اش، امام مهدی از آل محمد علیهم السلام، طلب خون آن حضرت کرده، به خون خواهی او برخیزیم » . (28)
• روز عاشورا و عزاداری حضرت مهدی (عج) برای امام حسین (ع)
خود حضرت مهدی (ع) نیز در زنده نگه داشتن یاد عاشورا می کوشد ، گواه آن داستان علامه بحر العلوم است که با آن کهولت سن و موقعیت علمی و اجتماعی ، در صف سینه زنان امام حسین (ع) با وضعیتی خاص ظاهر می شود . و وقتی از او می پرسند چرا چنین عزاداری می کنید ؟ می فرماید : با رسیدن به دسته سوگواران چشمم به امام عصر حضرت مهدی (عج) افتاد و دیدم آن حضرت با سر و پای برهنه در میان انبوه عزاداران ، در سوگ پدرش امام حسین (ع) با چشمانی اشک بار به سر و سینه می زند ؛ به همین جهت قرار از کفم رفت و چنین به سوگواری پرداختم . (29)
12 - حسین علیه السلام در کلام حضرت مهدی (عج) در دعاهای ندبه و ناحیه مقدسه
یکی از دعاهای بسیار مهم و با ارزش، دعای ندبه است که عاشقان حضرت مهدی(عج) هر صبح جمعه دور هم گرد آمده و با خواندن آن، با حضرت تجدیدعهد و پیمان می کنند. بخش عمده و چشم گیر این دعا، پناه بردن به حضرت مهدی(عج) و تأسف از غیبت و دردمندی، از فراق آن بزرگوار است. بخش هایی از این دعا هم به جد بزرگوار امام زمان(عج) سالار شهیدان مربوط می شود. ندبه کنندگان مهدی(عج)، منتظران منتقم آل محمدند تا تقاص خون به ناحق ریخته شده فرزند فاطمه علیهاالسلام را بگیرد و موجب شادی رسول خدا صلی الله علیه و آله شود. صبح جمعه و دعای سوزان ندبه، در فراق امام زمان(عج) و یاد سیدالشهدا علیه السلام است و چه بسا همین یاد امام حسین علیه السلام ، اثری ژرف در صدق و صفای دعاکننده بر جای نهد.
و در زیارت منسوب به ناحیه مقدسه آمده است: « اگر روزگار وقت زندگي مرا از تو [اي حسين] به تأخير انداخت و ياري و نصرت تو در كربلا در روز عاشورا نصيب من نشد، اينك من هر آينه صبح و شام به ياد مصيبتهاي تو ندبه ميكنم و به جاي اشك بر تو خون گريه ميكنم... »
13- کوفه، پایگاه مشترک امام حسین (ع) و حضرت مهدی (عج)
14- پیشگوئی نسبت به شهادت امام حسین (ع) و غیبت و ظهور حضرت مهدی (عج)
به دو نمونه از پیشگوئی در باره شهادت امام حسین (ع) اشاره می شود .
به سند متصل از شیخ مفید در ارشاد از ام سلمه گفت : رسول خدا شبی از نزد ما بیرون رفت و غیبت او طول کشید آنگاه بیامد ژولیده موی و گرد آلود و مشت او بسته ، گفتم یا رسول الله چه می شود که تو را گرد آلود و ژولیده موی می بینم ؟ فرمود : در این وقت شبانه مرا به موضعی از عراق بردند که آن را کربلا گویند و در آنجا کشتارگاه حسین فرزندم و جماعتی از فرزندان و اهل بیت مرا به من نشان دادند و از خونهای آنها برداشتم و اکنون در دست من است و دست بگشود و فرمود : این را بگیر و نگاه دار . پس بگرفتم دیدم چیزی مانند خاک اما سرخ است و آن را در شیشه ائی نهادم و سر آن را بستم و نگاه داشتم . ام سلمه گفت : ای رسول خدا از خدا بخواه این شر را از او دفع کند . گفت از خدای خواستم اما به من وحی فرمود که : « او را درجه ای است به سبب شهادت که هیچ یک از آفریدگان به آن نمی رسد و او را شیعه ای است که شفاعت می کند و شفاعت آنها پذیرفته می شود و مهدی از فرزندان حسین است پس خوشا کسی که از دوستان حسین و شیعه اوست ایشانند والله فائزین در روز قیامت» چون حسین به جانب عراق بیرون شد شیشه را بیرون می آوردم هر روز و شب می بوئیدم و به آن نگاه می کردم و می گریستم برای مصیبت آن حضرت ، پس چون روز دهم محرم شد و آن روزی است که حسین کشته شد آن را اول روز بیرون آوردم چنان بود که بود و چون آخر روز بیرون آوردم ناگهان دیدم خونی تازه سرخ است و در خانه خود فریاد زدم و بگریستم و اندوه خویش پوشیده داشتم مبادا دشمنان در مدینه بشنوند و در شادمانی نمودن شتاب کنند پس آن روز را در خاطر خود نگه می داشتم تا خبر مرگ آن حضرت را آوردند و حقیقت آشکار شد . (33)
سعد بن عبدالله قمی می گوید : به امام عصر (عج) عرض کردم : ای فرزند رسول خدا ! تاویل آیه « کهیعص » چیست ؟ فرمود : این حروف از اخبار غیبی است که خداوند زکریا را از آن مطلع کرده ، و بعد از آن ، داستان را به حضرت محمد (ص) باز گفته است ... داستان از این قرار است که زکریا از پروردگارش درخواست کرد که « اسماء خمسه طیبه » را به وی بیاموزد خداوند جبرائیل را به سوی او فرو فرستاد و آن اسماء را به او تعلیم داد ، زکریا چون نام های محمد ، علی ، فاطمه و حسن را یاد می کرد اندوهش برطرف می شد و گرفتاریش از بین می رفت و چون حسین (ع) را یاد می کرد ، بغض و غصه ، گلویش را می گرفت و می گریست و مبهوت می شد . روزی گفت بار الها ! چرا وقتی آن چهار نفر را یاد می کنم ، آرامش می یابم و اندوهم برطرف می شود ؛ اما وقتی حسین را یاد می کنم اشکم جاری می شود و ناله ام بلند می گردد ؟ خداوند او را از این داستان آگاه کرد و فرمود : « کهیعص » « کاف » اسم کربلا و « ها» رمز هلاکت عترت طاهره است و « یاء » نام یزید ظالم برحسین (ع) و « عین » اشاره به عطش و « صاد » نشان صبر اوست .
زکریا وقتی این مطلب را شنید غمگین شد و تا سه روز از عبادتگاهش بیرون نیامد ، و به کسی اجازه نداد که نزد او بیاید . گریه و ناله سر داد و چنین نوحه کرد : بار الها از مصیبتی که برای فرزند بهترین خلایق خود ، تقدیر کرده ای دردمندم . خدایا آیا این مصیبت را بر آستانه او نازل می کنی ؟ آیا جامه این مصیبت را بر تن علی و فاطمه می پوشانی ؟ بعد از آن گفت : بار الها ، فرزندی به من عطا کن تا در پیری چشمم به او روشن شود و او را وارث و وصی من قرار بده ، آنگاه مرا دردمند او گردان ؛ همچنان که حبیبت محمد (ص) را دردمند فرزندش گرداندی .
خداوند یحیی را به او بخشید و او را دردمند وی ساخت و دوره حمل یحیی شش ماه بود و مدت حمل امام حسین (ع) نیز شش ماه بود . قاتل یحیی ، ولد الزنا بود و قاتل امام حسین (ع) نیز ولد الزنا بود آسمان نگریست مگر برآن دو . (34)
15- نقش زنان در هر دو قیام امام حسین (ع) و حضرت مهدی (عج)
مرحوم حاج شیخ ملاسلطان علی تبریزی - که از جمله عابدان و زاهدان بود - در عالم رؤیا خدمت امام زمان علیه السلام رسید و عرض کرد: آیا این که فرمودید: «فلاندبنک صباحا و مساء و لابکین لک بدل الدموع دما» صحیح است؟ فرمود: آری، صحیح است .
عرض کردم: آن کدام مصیبت است که به جای اشک، خون گریه می کردید؟ آیا مصیبت حضرت علی اکبر است؟ حضرت فرمود: اگر علی اکبر هم بود، در این مصیبت خون می گریست . - آیا مصیبت حضرت عباس است؟ - اگر عباس هم بود، در این مصیبت خون می گریست . - آیا مصیبت حضرت سیدالشهدا علیه السلام است؟ - اگر سیدالشهدا علیه السلام هم بود، در این مصیبت خون می گریست . - پس کدام مصیبت است؟ فرمودند : مصیبت اسیری زینب . (35) به همین خاطر است که فرموده اند : کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود .
16- سازش ناپذیری امام حسین (ع) و حضرت مهدی (عج)
17- طلب یاری امام حسین (ع) و حضرت مهدی (عج)
فریاد استنصار مهدی علیه السلام، نیز همواره بلند است . آیا کسی هست که مهدی آل محمد را یاری کند؟ آیا کسی هست عشق مرا در دل ها زنده کند؟ و انسان های بریده از مرا، با من پیوند زند؟
می گویند با شنیدن فریاد «هل من ناصر حسینی » ، گهواره علی اصغر تکان خورد! آیا با شنیدن «هل من ناصر مهدوی » نیز، دلی هست که بلرزد و با امامش عهد و پیمانی ببندد و به کمک او برخیزد؟ آن هم در این عصر وانفسا؟ !
«او در روز ظهور خود به دیوار کعبه تکیه داده بانگ بر می دارد: «ای مردم! ما از خداوند یاری می جوییم . هر که می خواهد ما را اجابت کند . . . از شما می خواهم که به حق خدا و به حق رسول خدا و به حق خودم بر شما - که حق قرابت رسول الله (ص) می باشد - ما را کمک کنید و کسانی را که به ما ظلم می کنند، از ما بازدارید که ما را ترسانده و بر ما ظلم کرده اند . از شهر و فرزندانمان جدا کرده، بر ما ستم روا داشتند و شوریدند . اهل باطل حقمان را گرفته، بر ما افترا بستند خدا را درباره ما در نظر آورید! ما را تنها نگذاشته، خوارمان نکنید . یاریمان کنید که خداوند شما را یاری می کند» . (39)
- علاوه بر موارد مذکور در القاب « ثارالله » « وتر الموتور» و « طرید الشرید » هر دو شریکند ( 40)
- با فضیلت ترین اعمال شب ولادت حضرت مهدی (عج) زیارت امام حسین (ع) می باشد (41)
- شب قدر که شب امام زمان (عج) می باشد و ملائکه و روح بر او وارد می شوند و تقدیر و مقدرات یک سال را نزد ولی مطلق می آورند یکی از اعمال آن زیارت امام حسین (ع) می باشد (42)
یا رب الحسین ، بحق الحسین ، اشف صدر الحسین ، بظهور الحجه (عج)
منابع و ماخذ :
1-کافی ج 1 ص 533
3-بحار الانوار ج51ص78
4-روزگار رهائی ج1ص73
5-بحارالانوارج53ص 39،63،106 – تفسیر برهان ج4ص101
6- بحارالانوارج53ص62
7-تفسیر صافی ج3ص179- تفسیر عیاشی ج2ص282- نورالثقلین ج3ص140
8-سوره نازعات آیه 6
9-بحارالانوارج53ص106- تفسیر برهان ج4ص424
10-سوره اسراء آیه 33
11-ینابیع الموده ج3ص343- المحجه ص128
12-تفسیر عیاشی ج2ص313- تفسیر برهان ج2ص419- بحارالانوار ج44ص218
13-کامل الزیارات ص63
14-سوره انعام آیه 164
15-عیون اخبارالرضا ص212- الزام الناصب ج1ص72
16-فرهنگ عاشورا ، جواد محدثی ص510
17- النجم الثاقب ص 60 – مفاتیح الجنان بعد از زیارت جامعه
18-ارشاد مفید ص356- بحارالانوار ج52ص220
19-امام مهدی از ولادت تا ظهور ، سید محمد کاظم قزوینی ص415
20-غیبه النعمانی ص74- بحارالانوار ج52 ص 226- الزام الناصب ص179
21-دمع السجود ترجمه نفس المهموم ص 454
22- دمع السجود ترجمه نفس المهموم ص 449
23- دمع السجود ترجمه نفس المهموم ص 453
24-بحارالنوار ج53ص13و ج51ص56- کافی ج8ص206
25-نجم الثاقب باب سوم
26-الغیبه ،شیخ طوسی ص274
27- الغیبه ،شیخ طوسی ص274
28-مصباح المتهجد- مفاتیح الجنان
29-عاشورا و انتظار ،پور سید آقائی ص27
30-مجله انتظار ش2ص178
31-بحارالانوار ج41ص295
32-منتخب الاثر ص629
33- دمع السجود ترجمه نفس المهموم ص 44
34- کمال الدین ج2ص420
35-العبقری الاحسان ج1ص98
36- بحارالانوار ج44 ص325
37- کمال الدین ج1ص331
38- الغیبه ،شیخ طوسی ص32
39- بحارالانوار ج52 ص238
40- کمال الدین ج1ص318
41- مفاتیح الجنان
42- مفاتیح الجنان
ارسال مقاله توسط کاربر محترم سايت : fardsaeid
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}