تماس دو گانه به شیوه سامسونگ (1)


 





 

سالها بود که شرکت های تولید کننده موبایل در سطوح مختلف تنها نظاره گر گوشی های رنگارنگ و گمنام چینی بودند که علیرغم کیفیت بسیار پائین و در بعضی مواقع زیر صفر آنها، بعلت امکانات عجیب و غریبی همچون اسپیکرهای با صدای بسیار بالا، گیرنده های تلویزیون آنالوگ و شاید از همه مهمتر حضور دو اسلات برای جایگذاری سیمکارت بخش قابل ملاحظه ای از کاربران را به سمت خود جلب می نمودند این روند البته هنوز هم با ارائه مدل های مضحکی با 3، 5 و یا حتی 7 سیمکارت در قالب یک دستگاه ادامه دارد و گرایش اجتناب ناپذیر بخشی از کاربران به سمت این مدل ها بعلت امکانات منجصر به فرد و مطمئنا قیمت پائین تر این مدل ها نکته ای ست که مطمئنا هیچگاه راه حلی برای آن یافت نخواهد شد. اما بلاخره پس از مدتها حکمرانی بی چون و چرای امپراتورهای زیرزمینی بر این بازار خاموش اما پر طرفدار سایر شرکت های اسم و رسم دار در این رده نیز به فکر ساخت مدل های دو سیمکارته نسبتا مشابه با کیفیت و کارکردی قابل قبول افتادند. اولین تلاش ها در این رده توسط سامسونگ و موتورولا آغاز شد و پس از آن ال جی و جدیدا نوکیا نیز با تاخیرهای فراوان به جرگه سازندگان گوشی های دو سیمکارته پیوسته اند که سهم سامسونگ در این میان با تولید نزدیک به 18 گوشی متفاوت در کلاس دو سیمکارته کاملا بیش از دیگر رقباست. گوشی های سامسونگ در این رده بغیر از دو سه مدل متفرقه زیر چهار عنوان کلی سری D، C، E و B تولید می شود که در ادامه بطور مختصر با تمامی آنها آشنا می شویم.

1- Samsung D880 Duos:
 

این مدل که می توان آن را اولین گوشی دو سیمکارته سامسونگ با مشخصات مناسب نامید در اکتبر 2007 به معرض نمایش گذاشته شد. D880 با فرم کشوئی خود ظاهری کاملا همانند نمونه های کلاسیک سالهای پیش سامسونگ داشت و قطر 19 میلیمتری آن حجم بسیار زیادی به آن بخشیده بود. صفحه نمایش QVGA این مدل 2.3 اینچی بود و دوربین 3.15 مگاپیکسلی اتوفوکوس آن نیز حداکثر با وضوح CIF با 15 فریم در ثانیه فیلمبرداری می کرد که البته همگی با توجه به تاریخ ساخت گوشی موارد ضعیفی به حساب نمی آیند. سیمکارت اول این مدل در سه فرکانس 900، 1800 و 1900 از شبکه GSM فعال است و سیمکارت دوم تنها در دو باند فرکانسی 900 و 1800 عمل می کند. هر دو سیمکارت حاضر در D880 بصورت همزمان فعال هستند اما محدودیت اصلی در این میان عدم امکان استفاده از قابلیت GPRS و EDGE در سیمکارت دوم است که از آن تنها می توان برای برقراری تماس و ارسال پیام استفاده کرد. از این مدل ظاهرا در بازارهای داخلی دیگر اثری دیده نمی شود و جای خالی آن با مدل های جدیدتر این کلاس گرفته شده است.

2- Samsung D780:
 

این مدل که بعنوان جایگزینی برای D880 در ژوئن 2008 به بازار ارائه شد امکان نسبتا ساده تری را نسبت به سلف خود ارائه می دهد. صفحه نمایش این مدل candy یک نمونه 2.1 اینچی QVGA است و دوربین آن نیز به 2 مگاپیکسل بدون فوکوس اتوماتیک تقلیل یافته است. سایر موارد حاضر در D780 تغییری نسبت به قبل نداشته اند جائیکه بار دیگر سیمکارت اصلی در سه فرکانس GSM و دومین سیمکارت تنها در دو باند 900 و 1800 فعال است. ارتباطات GPRS و EDGE نیز در غیاب 3G تنها در سیمکارت اصلی قابل انجام است و تنها کارکردهای سیمکارت دوم به تماس و پیام محدود می شود. جابجائی میان سیمکارت ها و تغییر وظیفه آنها علاوه بر تنظیم در منو به یک ریبوت کلی دستگاه احتیاج دارد که محدودیتی چشمگیر در این زمینه به حساب می آید. D780 نیز مدتهاست از بازارهای داخلی رخت بربسته است و نشانی از آن در بازار دیده نمی شود.

3- Samsung D980:
 

آخرین مدل ارائه شده به کلاس D دو سیمکارته های سامسونگ مدل D980 بود که در اکتبر 2008 به بازار عرضه شد. این مدل تمام لمسی به صفحه نمایش 2.6 اینچی QVGA از نوع لمسی مقاومتی مجهز است و وضوح دوربین را نیز به 5 مگاپیکسل با فوکوس اتوماتیک افزایش داده هر چند که فیلمبرداری QVGA با 15 فریم در ثانیه آن هنوز تعریف چندانی ندارد. بزرگترین بهبود صورت گرفته در این مدل به نسبت دو مدل قبلی این کلاس علاوه بر پشتیبانی از هر سه باند فرکانسی GSM توسط هر دو سیمکارت به امکان برقراری اتصالات GPRS و EDGE در هر دوی آنها باز می گردد که تغییر بزرگی در این زمینه به حساب می آید. سایر مشخصات دستگاه تغییر چندانی نداشته اند و همچنان خبری از اتصال 3G در این مدل نیز دیده نمی شود. این مدل نیز مدتهاست در بازارهای داخلی حضور ندارد.

4- Samsung C5212:
 

این مدل که پس از تاخیری 7 ماهه نسبت به D980 در می 2009 به بازار ارائه شد باز هم به رده ساده و ارزان قیمت این کلاس تعلق داشت. صفحه نمایش این گوشی 2.2 اینچی با وضوح نسبتا ناچیز 220×176 پیکسل است و دوربین آن نیز تنها 1.3 مگاپیکسلی ست. دو سیمکارت حاضر در این مدل هر دو از دو باند فرکانس 900 و 1800 در شیکه GSM پشتیبانی می کنند و همچون D980 می توان از هر دو هم برای تماس و پیام و هم برای GPRS و EDGE استفاده کرد. نبود اتصال 3G نکته مشخصی ست که از رده قیمتی دستگاه نیز به راحتی می توان به آن پی برد. حافظه داخلی C5212 برابر 60 مگابایت است و اسلات کارت حافظه آن نیز برخلاف سه مدل قبلی که تا 2 گیگابایت قابل ارتقا بودند تا 8 گیگابایت را پشتیبانی می کند.

5- Samsung B5702:
 

این مدل کشوئی که در ژوئن 2009 و یک ماه بعد از C5212 به بازار عرضه شد یکی دو تغییر نسبتا مهم را به مدل های این کلاس وارد کرد. صفحه نمایش این گوشی 2.4 اینچی QVGA بود و دوربین 3.15 مگاپیکسلی اتوفوکوس آن نیز برای اولین بار با کیفیت VGA با 15 فریم در ثانیه فیلمبرداری می کرد. اما تغییر اصلی در B5702 حضور هر چهار باند فرکانسی GSM در هر دو سیمکارت بود که پیشرفتی فوق العاده در این کلاس به حساب می آید. فعال بودن همزمان هر دو سیمکارت چه در تماس و پیام و چه در ارتباطات تحت شبکه نکته مثبت دیگر در رابطه با این مدل است. حافظه داخلی این مدل 50 مگابایت بوده و اسلات کارت حافظه آن نیز تا 8 گیگابایت امکان ارتقا دارد.

6- Samsung C3212:
 

مدل بعدی سامسونگ در این رده سه ماه بعد در سپتامبر 2009 و در قالب مدل کندی C3212 به بازار راه یافت. این گوشی ساده با مشخصات معمولی خود بار دیگر انتخاب ارزان قیمتی را پیش روی کاربران کلاس دو سیمکارت قرار داد. صفحه نمایش این گوشی 2.0 اینچی با وضوح 160×120 پیکسل و با پشتیبانی از 65 هزار رنگ است و تصاویر به ثبت رسیده توسط دوربین VGA بسیار ساده آن نیز تقریبا هیچ استفاده ای بجز حضور در صفحه نمایش خود گوشی ندارد. دو سیمکارت حاضر در C3212 تنها در دو فرکانس 900 و 1800 از GSM فعالند و در ارتباطات تحت شبکه نیز GPRS بین دو سیمکارت مشترک است اما EDGE تنها توسط سیمکارت اول در حالت دانلود فعال است. 15 مگابایت حافظه داخلی قابل ارتقا تا 8 گیگ دیگر مشخصات این مدل 88 هزار تومانی را تشکیل می دهند.

7- Samsung B5722:
 

آخرین دو سیمکارته سامسونگ در سال 2009 که در ماه دسامبر این سال عرضه شد B5722 بود که پس از D980 دومین مدل دو سیمکارته تمام لمسی به حساب می آید. این مدل که در دو رنگ جذاب صورتی و قهوه ای سوخته ارائه می شود دارای صفحه نمایش 2.8 اینچی لمسی خازنی با وضوح QVGA است و دوربین 3.15 مگاپیکسلی فاقد اتوفوکوس آن نیز که یک فلش LED را در کنار خود می بیند قادر است با وضوح QVGA با 15 فریم در ثانیه فیلمبرداری کند. سیمکارت اول این مدل از چهار فرکانس GSM پشتیبانی می کند اما سیمکارت دوم تنها در دو باند 900 و 1800 فعال است. اتصالات GPRS و EDGE در غیاب 3G تنها گزینه های تحت شبکه این مدل را تشکیل می دهند. B5722 دارای حافظه داخلی 30 مگابایتی ست که با کمک اسلات کارت Micro SD تا 8 گیگابایت امکان ارتقا دارد.

ادامه دارد
منبع:www.writeage.com