خرما، ميوه ي بهشتي


 





 
خرما به عنوان يك ميوه ي مقوي و ويژه شناخته شده است و خداوند بارها در قرآن مجيد از درخت نخل و خرما به خوبي ياد كرده است. به گونه اي كه امروزه مسلمانان اين ميوه را به دليل تأكيد ائمه اطهار، قرآن كريم و همچنين خواص اعجاب انگيزآن جزء ميوه هاي بهشتي مي دانند. خرما يكي از پر مصرف ترين خوراكي هاست كه در ماه رمضان بر سر سفره ي افطار گذاشته مي شود. استفاده از اين ميوه درماه مبارك رمضان به دليل ارزش غذائي آن توصيه شده است. اين ميوه، قند كاهش يافته در دوران روزه داري را جبران مي كند، به علت دارا بودن فيبر و خاصيت ملين بودن آن، سيستم گوارشي را كه به دليل روزه داري بي تحرك شده است، به تحرك وا مي دارد.

خواص و كاربرد خرما :
 

درباره ي خواص خرما، جالب است بدانيد كه يك كيلوگرم خرما با رطوبت 20 درصد، 3000 كيلوكالري انرژي توليد مي كند كه بيشترين مقدار انرژي از قندهاي آن به دست مي آيد. روزي ظرفي از خرما را خدمت حضرت امام صادق (ع) گذاشتند.
آن حضرت فرمود: «همانا در آن، شفاي دردهاست.»طبق نظر حكماي طب سنتي، جوشانده 50 گرم خرما در 1 ليتر آب، شربت بسيار مؤثري براي رفع خشونت ونرم كردن سينه است. افزون برآن، خرما براي درمان فلج، پاركينسون، تقويت كليه، نرم كردن مفاصل و رفع كمردرد، مفيد مي باشد. در كشور هندوستان از شيرابه درخت خرما، براي درمان اسهال و معالجه بيماري هاي مجاري تناسلي و ادراري استفاده مي شود و از ميوه خرماي بدون هسته، براي نرم كردن سينه و به عنوان ملين و همچنين در بهبود آسم وناراحتي هاي سينه و رفع سرفه، بهره مي برند. فوايد ديگر خرما، شامل كمك به خونسازي (به داشتن فولات) و درمان سنگ مثانه مي باشد. افرادي كه تمايل به مصرف ملين غذائي جهت كمك به انجام فعاليت هاي دستگاه گوارش به طور طبيعي دارند، مي توانند چنددانه خرما را در هنگام شب در مقداري آب بگذارند و صبح اول وقت، آن را همراه با آبش ميل نمايند. اين شربت، براي افراد مبتلا به رماتيسم هم مفيد است.

خرما و سرطان :
 

خرما، به دليل داشتن مقدار زيادي منيزيم در پيشگيري از سرطان نقش دارد. تحقيقات نشان مي دهد كه ميزان ابتلا به انواعي از سرطان در افراد ساكن نواحي خرما خيز جهان، كمتر مي باشد.

مصارف خانگي خرما:
 

منابع قديمي و جديد، اشاراتي به مصرف خرما در تركيبات غذائي و آماده سازي غذا دارند. خرما را در فرني، شيريني ها و كلوچه هاي خانگي نيز به كار مي برند. يك شكل از آن، سرخ كردن خرماي چرخ كرده با آرد و شير و به شكل كيك و درآوردن آنهاست. شيريني ديگر خرما ـ كه در ايام عيد در مكه مصرف مي شودـ Debiaza است كه با تغليظ شيره ي خرما و مخلوط كردن آن با ليموخشك و نعنا، تا مرحله ژله شدن آنها پيش مي رود. خرما و آجيل هاي گردو، پسته و بادام و همچنين بذر كنجد، تركيب مناسبي است كه براي مصارف خانگي تهيه مي شود. آجيل ها همان گونه كه در مثال هاي پائين عنوان شده است نقش مهمي در مرباهاي خانگي دارند : پوست خرماهاي سفت را با چاقو جدا كنيد و آنها را در ظرفي بريزيد و با آب بجوشانيد تا نرم شود. هسته آن را خارج كنيد و مغز بادام يا پسته به جاي آن قرار دهيد و خرما را همراه با آبليمو بجوشانيد تا شهدش غليظ شود. حالا آنها را درون شيشه يا ظروف لعابدار نگهداري كنيد. يك روش ديگر، افزودن بذر كنجد و پودر زنجفيل، علاوه بر گردو، قبل از فشرده كردن و نگهداري مخلوط در شهد خرما در داخل شيشه است. مرباي خرماي تهيه شده در خانه نيز متداول است. مثال زير، بيانگراين موضوع است. خرماهاي نيمه خشك را در آب بپزيد تا نرم شوند. پوست و هسته آنها را جدا كنيد و يك قطعه سير داخل آنها قرار دهيد. نصف فنجان شكر به يك فنجان خرما بيفزائيد و آبليمو را نيز اضافه كنيد و آب اوليه را ـ كه براي جوشاندن خرما به كاربرده بوديد ـ به آن بيفزائيد. حالا روي شعله كم، ‌آن را بجوشانيد تا غليظ شود. به جاي قطعه سير و آبليمو، مي توانيد از گردو استفاده كنيد تا نوع ديگري از مربا را به دست آوريد.

منبع:نشريه آشپزباشي، شماره43