تبيين روانشناختي نقش زنان در انتقال فرهنگ ايثاروشهادت به فرزندان خود در دوران جنگ نرم
تبيين روانشناختي نقش زنان در انتقال فرهنگ ايثاروشهادت به فرزندان خود در دوران جنگ نرم
تبيين روانشناختي نقش زنان در انتقال فرهنگ ايثاروشهادت به فرزندان خود در دوران جنگ نرم
چكيده
در اين مقاله ابتدا به بررسي مفهومي ايثارو شهادت پرداخته ايم سپس به نقش زنان در دفاع مقدس اشاره اي نموده وبا تعريفي از جنگ نرم به بررسي نقش زنان در انتقال فرهنگ ايثارو شهادت به فرزندان خود پرداخته ايم اين نقش را درسه مرحله از رشد فرد: دوره جنيني، نوزادي و كودكي و دوره بلوغ و نوجواني بررسي نموديم . و نتيجه اينكه مادر براي اينكه بتواند كار انتقال فرهنگ فوق رابهتر انجام دهد بايد درباره رشدشناختي، اخلاقي و...اطلاعات لازم راكسب نمايد و از روش هاي آموزشي غيرمستقيم مثل الگوسازي، داستان گويي و... استفاده كند زيرا آنقدر كه كودك هنجارهاي رفتاري پذيرفته شده را از طريق روش هاي آموزشي غير مستقيم به طور ناخودآگاه دروني مي كند از طريق روش هاي آموزشي مستقيم ياد نمي گيرد.
مقدمه
فرهنگ ايثار و شهادت
فرهنگ
ايثار
شهادت
نقش زنان در دفاع مقدس
ما مفتخريم كه بانوان و زنان ، پير و جوان ، خرد و كلان، درصحنه هاي فرهنگي واقتصادي و نظامي ، حاضر و همدوش مردان ، يا بهتر از آنان در راه تعالي اسلام و مقاصد قرآن كريم فعّاليّت دارند و آنان كه توان جنگ دارند در آموزش نظامي كه براي دفاع از اسلام و كشور اسلامي ، از واجبات مهم است شركت و از محروميت هايي كه توطئه دشمنان و ناآشنايي دوستان از احكام اسلام و قرآن بر آنها، بلكه بر اسلام و مسلمانان تحميل نمودند، شجاعانه و متعهدانه خود را رهانيده و از قيد خرافاتي كه دشمنان براي منافع خود به دست نادانان و بعضي آخوندهاي بي اطّلاع از مصالح مسلمين به وجود آورده بودند، خارج نموده اند . و آنان كه توان جنگ ندارند در خدمت پشت جبهه به نحو ارزشمندي كه دل ملت را از شوق و شعف به لرزه مي آورد و دل دشمنان و جاهلان بدتر از دشمنان را از خشم و غضب مي لرزاند، اشتغال دارند و ما مكرّر ديديم كه زنان بزرگواري زينب گونه عليه اسلام الله ، فرياد مي زنند كه فرزندان خود را از دست داده و در راه خداي تعالي و اسلام عزيز از همه چيز خود گذشته و مفتخرند به اين امر و مي دانند آنچه به دست آورده اند بالاتر از جنات نعيم است ، چه رسد به متاع ناچيز دنيا ).امام خميني: 1376: 311-312)
هرچند شرح همه ايثارها، از جان گذشتي هاو اقدامات زنان در جن گ تحميلي ميسر نيست سعي مي كنيم با ذكري از نمونه هاي آن يادآور تلاشها و حماسي آنها باشيم.
الف) حضور در جنگ : در بعضي مواقع با توجه به شرايطي كه بوجود مي آيد زنان نيز خود را موظف به حضور در جنگ مي بينند و در اين راه همانند مردان اسلحه به دست به صورت رو در رو با دشمن مي جنگند. مقاومت دليرانه زنان در شهر هاي جنگي زبانزد است. زنان جوان در شهر هاي خرمشهر، آبادان، مريوان و...سلاح به دست گرفتند و به دفاع از انقلاب پرداختند. عده اي از اين زنان به شهادت رسيدند و برخي نيز مجروح و يا اسير شدند. در صدر اسلام نيز در جنگهاي مثل نبرد احد و نبرد حنين زناني مثل )نسيبه و ام حارث ( اسلحه به دست درمقابل دشمن ايستادند.
ب) پرستاري از مجروحان: از ديگر نقش هاي زنان در جنگ، پرستاري و مداواي مجروحين در جبهه و جنگ مي باشد . در طول جنگ تحميلي عراق عليه ايران، زنان فراواني در قالب بسيج به پرستاري و مداواي مجروحين پرداختند و تعدادي نيز در اين را به مقام رفيع شهادت نايل شدند.
پ) كمك هاي مالي: در طول جنگ بسياري از زنان كشورمان به اهداي اموال و وسايل لازم رزمندگان در جبهه اقدام كردند. به طوري كه امام خميني (ره) درباره آنها فرمود: زنان در عصر ما ثابت كردند كه در مجاهدت همدوش مردان بلكه مقدم برآنانند . زنان ايران هم مجاهدت انساني عظيم كرده اند و هم مجاهدت مالي.
ت) فعاليت هاي تبليغي : در طول جنگ تحميلي عده اي از زنان با سرودن اشعار حماسي و ديني و پخش آنها از مطبوعات به تهييج دلاور مردان جبهه و جنگ همت گماردند.
مفهوم جنگ نرم
آنچه به عنوان جنگ نرم مطرح مي شود در ادبيات غرب بيشتر به قدرت نرم شناخته شده است كه زير بناي فكري آن اولين يار توسط جوزف ناي به شكل علمي مطرح شد . ازنظر جوزف ناي قدرت نرم عبارت است از توانايي كسب (مطلوب) از طريق جاذبه؛ نه از طريق اجبار يا تطميع. قدرت نرم از جذابيت فرهنگي، ايده ال هاي سياسي و سياست هاي يك كشور ناشي مي شود )روحاني و همكاران: 1387: 24)
مهم ترين حوزه اعمال و تاثير گذاري قدرت نرم برطرف مقابل، حوزه رسانه ها است . از طريق انواع سايت ها ، پخش برنامه هاي مختلف از كانال هاي ما هواره اي برنامه هايي كه جذابيت آنها براي جوانان بالاست ولي گمراه كننده اند.در واقع تفاوت جنگ سرد و جنگ نرم در چگونگي كاربرد ابزار و روش ها براي تحميل اراده است . بي ترديد در شرايطي كه فكر، انديشه و اراده ملتي تسخيرگردد به طور طبيعي آن كشور بدون كاربرد قدرت نظامي اشغال مي گردد.
دشمن سعي دارد ازاين طريق فرهنگ، عقايد ، باورهاو... جوانان مارا از آنان سلب كند و فرهنگي كه مد نظر خودشان است به آنان بقبولاند . لذا بايد فرهنگي كه جوانان در طول زندگي كسب مي كنند چنان در وجود آنها دروني شود كه دشمن نتواند كاري از پيش ببرد. و كسي كه مي تواند در اين زمينه بيشترين تاثير گذاري را داشته باشد مادر است. يكي از ابزارهاي فرهنگي مقابله با جنگ نرم، آموزش و دروني كردن فرهنگ ايثار و شهادت در جوانان است.
جاري شدن فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه، ابتدا بايد در جامعه كوچك خانه باشد و بي شك مدير اصلي در اين جامعه زن با نقش مادري است. خانه، جامعه اول محسوب مي شود و فرايند جامعه پذيري از آن شروع مي شود در اين فرايند مادر نقش مهمي دارد.امام خميني (ره) در اين باره مي فرمايد: از دامن مادر است كه مرد به معراج مي رود.
فيلسوف بزرگ ايت الله جوادي آملي در رابطه با اهميت نقش زنان در انتقال ارزشها به اعضاي خانواده مي گويد:
نقش زن در ايجاد ارتباط بين مرد به عنوان پدر و افرادي كه بعداً متولد مي شوند و دميدن رأفت وعطوفت و ايثار در آنان، نشان مي دهد كه اصالت خانواده به عهده زن است(آملي 1374 ). در انتقال دادن فرهنگ ايثار و شهادت مهم ترين چيز شناخت اين فرهنگ است. مادر در وهله اول بايد اين فرهنگ را به خوبي بشناسد . داشتن شناخت درست از آن كار انتقال را ميسرترمي نمايددر واقع به هر ميزاني كه دانش و اطلاعات مادر نسبت به فرهنگ ايثار و شهادت بيشتر باشد بهتر و مفيدتر مي تواند آن را به فرزند خود بشناساند و انتقال آن را بهتر انجام دهد. شناخت درباره اين فرهنگ به دست نمي آيد مگر اينكه مادر به اين مقوله دقت نمايد. مادر بايد خود را موظف كند تادر اين باره اطلاعات كافي راكسب نمايد. مسئله ديگر در اين باره بحث ارزش گذاري آن است مادر بايد براي اين فرهنگ مقدس ارزش قائل باشد و نيز آن را بر ديگر فرهنگ ها برتري بدارد.
نقش مادر در انتقال فرهنگ ايثار و شهادت به فرزندش در مراحل مختلف رشد
هرچند كار اصلي انتقال فرهنگ ايثار و شهادت به فرزندان پس از تولد به ويژه هنگامي كه آنان توان عقلي كافي براي دريافت اين مفاهيم رادارا شدند آغاز مي شود، ولي مسئوليت مادر پيش از آن حتي پيش از دوران جنيني كودك، يعني زمان انعقاد نطفه، شروع مي شود.
زمينه سازي فرهنگ ايثار و شهادت در دوران جنيني فرزندان:
از مطالب فوق چنين استنباط مي شود كه وظيفه مادر براي پرورش نسلي پاك، آماده ي شهادت و فداكاري در راه حق، مراقبت هاي حساب شده ي دوران جنيني فرزند و فراهم ساختن زمينه رشد سالم و كامل او در اين برهه ي حساس و سرنوشت ساز است. به همين دليل يكي از انديشمندان مسلمان با تكيه بر احاديث و روايات چنين گفته است»: مادر در ايام حمل، اگر از ذكر خدا، شركت در مجالس الهي، خواندن قرآن، توجه به واجبات و حفظ آرامش غفلت نورزد، در روان و مغز كودك و رشد روحي و معنوي او اثر بسزايي دارد.« (انصاريان1379 :396)
فرهنگ سازي در دوره ي نوزادي و كودكي:
كودك از همان آغاز تولد مشغول شكل گرفتن و پروش يافتن و به اصطلاح تربيت شدن است . او در تمام لحظات زندگي تدريجاً بزرگ مي شود و شكل مي گيرد سيستم فكري و تفكر كودك از همان آغاز مانند يك دستگاه دقيق فيلم برداري از تمام رويدادها فيلم برداري مي كند، و بدين وسيله ساخته مي شود و پرورش مي يابد . از نظر روان شناساني همچون فرويد رشد شخصيت كودك كه به نظر او از آغاز تولد شروع مي شود در حدود 5-6 سالگي بيشترين اهميت را پيدا مي كند. اين رشد در سنين حدود 14 سالگي كامل مي شود.( كريمي: 1388: 70) بنابر اين شخصيت يك كودك 5-6 ساله تقريباً شكل گرفته، و تربيت هاي بعدي بسيار دشوار و كم اثر خواهد بود . كودك در اين دوره وارد مرحله جديدي از رشد عقلي (ذهني) مي شود كه پياژه آن را مرحله (عمليات عيني) ناميده است. اين دوره به اين علت عمليات عيني خوانده مي شود كه با وجود رشد استعدادهاي ذهني و عقلي در كودك ، هنوز عمليات ذهني به جه ان خارج وابستگي دارد و حل مسايل درگروه ارتباط مستقيم و عيني است . (بي ريا و ديگران، 1375 ) از نظر پياژه ، كودك در اين مرحله داراي احساسات و عواطف قوي است از اين حيث مانند بزرگسالان است اما از لحاظ فكري قابليت درك مطالب و مفاهيم انتزاعي را ندارد . با توجه به ويژگي هاي رشد شناختي ، اخلاقي و ... در اين مرحله، بهتر است از روش هاي غير مستقيم براي انتقال مفاهيم ايثار و شهادت به كودك خود استفاده كند . روش هايي مثل : الگوسازي، قصه گويي، روش نمايشي، آموزش بازيهاي گروهي و فردي، تهيه اسباب بازيهاو سرگرمي هاي مورد علاقه ي اين رده ي سني كه نمادي از جبهه و جنگ باشد، آموزش نقاشي ها و كاردستي هايي كه زمينه اصلي آنها را مفاهيم دفاع مقدس تشكيل دهد.
همانطور كه اشاره شد كودك از لحاظ رشد شناختي در مرحله عمليات عيني قرار دارد به همين دليل بهترين روش براي انتقال فرهنگ ايثار و شهادت روش الگوپذيري و اسوه سازي براي كودك است. در اين مرحله از عمر قدرت تقليد بسيار بالا است و اين دوره مرحله كسب عادت است غريزه تقليد يكي از نيرومندترين و ريشه دارترين غرايز انساني است. انسان يك مقلد است و در تمام عمر كم يا بيش از ديگران تقليد مي كند . اما در سنين بين يك سالگي تا پنج - شش سالگي بيشتر از اين غريزه برخوردار ميگردد.(اميني: 1375: 165) كودك يك مقلد كامل است، به اعمال ، رفتار و اخلاق مادرنگاه مي كند و از او تقليد مي نمايد او به مادر به عنوان يك الگو مي نگرد و خود را باآن تطبيق مي دهد. او به كردار و اعمال مادر مي نگرد و به پند و اندرز توجهي ندارد و اگر كردار با گفتارمطابق نبود كردار را ترجيح خواهد داد . مادري كه به مفهوم ايثار و شهادت توجهي ندارد و ايثار و از خود گذشتگي ندارد نمي تواند فرزندي شهادت طلب و ايثارگر تربيت كند و تحويل جامعه دهد.بنابر اين مادربايد خود الگويي از ايثار و فداكاري باشد مادر مي تواند با گذشت و چشم پوشي از خواسته هاي خود در مقابل كودك اين فرهنگ را به او منتقل كند . نكته حائز اهميت اين است كه، مادربايد توان شناختي، عاطفي و انگيزشي فرزند خود را در رده هاي مختلف سني او در نظر بگيرد و راه كارهايي را به كار ببندد كه مطابق با توانايي ها و ويژ گي هاي مراحل رشد وي باشد. مادر مي تواند از طريق داستان گويي نيز اين مفاهيم را به فرزند خود منتقل كند . داستان و قصه گويي يكي از مناسب ترين روش هاي آموزش مفاهيم ديني به كود كان است . زيرا كودكان شيفته ي شنيدن قصه و خواندن داستان مي باشند. مادر مي تواند براي فرزند خود داستان ها و قصه هايي را بخواند كه مفاهيم جبهه و دفاع مقدس را داشته باشد . روش ديگري كه مادر از طريق آن مي تواند اين فرهنگ را به فرزند خود منتقل كند، روش نمايشي است . روش نمايشي يكي از روش هاي آموزشي است كه داراي تاثير فوق العاده اي مي باشد و از راه آن مي توان اين مفاهيم را در قالب هاي قابل مشاهده و به گونه اي روشن و آسان به فرزندان آموزش داد. روش نمايشي موجب مي شود كودكان مطالب را بهتر درك كنند و يادگيري عميق تر صورت پذيرد معمولاً كودكان نمايشي را كه در كودكي ديده اند، به شكل خودآگاه يا ناخودآگاه تا آخر عمر در حافظه خود حفظ و نگهداري مي كنند . با توجه به مطالب فوق مادر در اين مرحله مي تواند فرزند خود را در مراسم سرور وسالار شهيدان امام حسين عليه السلام، در تعزيه ها شركت دهد و براي او فيلم ها، كا رتون ها، انيميشن ها و برنامه هاي تلويزيوني با مضامين دفاع مقدس را تهيه كند كه جذابيت آنها براي خردسالان بالاست .
آموزش بازيهاي گروهي و فردي كه به هر طريقي تداعي كننده ي روزگاران جبهه و جنگ و دفاع مقدس باشند يكي ديگر از روش ها براي انتقال اين مفاهيم مي باشد. به نظر برخي از روان شناسان كودك نظير پياژه، بازي در واقع كليد اصلي كشف دنياي اطراف كودك است و رشد شخصيت او از جنبه هاي مختلف به بازي كردن وابسته است (كريمي:1388: 41)
اين دوره، دوره رشد زبان نيز مي باشد . زبان ابزاري براي انتقال مفاهيم ايثار و شهادت است . آموزش زبان توسط مادر انجام مي گيرد. طفل از طريق مادر براين ابزار مسلط مي شود و به توجيه وتشريح مسائل مي پردازد مادر بايد براي انتقال اين مفاهيم به فرزند خود با آنها به زبان خودشان ( زبان كودكانه ) صحبت كند . آنچه درباره ي اين فرهنگ به كودك آموزش داده مي شود بايد روشن و دقيق باشد تا نيازي به دوباره آموزي نباشد ؛ زيرا تجديد نظر ساخته ها، ويران كردن و از نو ساختن كاري دشوار است . وسعت انتقال فرهنگ مادر به فرزند خود بسيار است. فرهنگي كه مادر به ذهن فرزند خود تزريق مي كند به سادگي پاك شدني نيست. در اين دوره مدرسه و رسانه ها به خصوص تلويزيون نيز نقش مهمي دارند. در بيشتر منازل كودكان از سنين پايين جذب برنامه هاي آن مي شوند. هر چند مدت زمان تماشاي برنامه ها كم باشد، كودك هرچه رامي ببيند بدون چون و چرا قبول مي كند و اين به همان غريزه تقليد او بر مي گردد پس مادر بايد بر برنامه هايي كه كودك تماشا مي كند نظارت داشته باشد . از سوي ديگر كودكان ساعات طولاني را در مدرسه مي گذرانند مدارس نيز در انتقال اين مفاهيم به كودك نقش بسزايي دارند . مادر موظف است با انتخاب برنامه هاي مناسب از رسانه ها و هم چنين انتخاب مدرسه مناسب به دروني شدن فرهنگ فوق سرعت ببخشد . چرا كه مادر در تماس مستقيم با كودك، افكاراو را شكل مي دهد. از اين رو حفظ و انتقال اين فرهنگ مقدس تا حد زيادي به مادر وابسته است.
فرهنگ سازي در دوره نوجواني و بلوغ :
و از نظر كلبرگ افرادي كه به سطح تفكر به شيوه عمليات صوري رسيده باشند از لحاظ رشد استدلال اخلاقي در سطح سوم (اخلاق پس عرفي ) قراردارند (براهني و همكاران 118:1385 :). بنابر اين لازم است مادر جهت انتقال فرهنگ ايثار و شهادت به فرزند خود بيش از بيش از عقل و منطق استفاده كند و از در استدلال با آنها سخن بگويد.فردي كه در اين مقطع ، عمر خويش را سپري مي كند در اوج استقلال طلبي، حقيقت جويي، و پرسشگري است. مادر در اين مرحله با توجه كردن به نكات زير مي تواند انتقال فرهنگ فوق را بهتر و عميق تر در فرزند خود دروني كند.
الف) تقديس شهيد و شهادت و ياد آوري اهداف بزرگ شهيدان : بدون شك شهادت در راه خدا با همه ارزشمنديش به خودي خود هدف نمي باشد، بلكه هدف اصلي دفاع از دين و حق و عدالت است مادر در مطرح موضوع ايثار وشهادت با فرزند خود نبايد آن را هدف اصلي معرفي كند. بلكه به او بفهماند كه در جهت دفاع از حق و عدالت، عزت و شرف انساني شهادت نصيب آنان گرديد.
ب) بهره گيري از استدلال و عقلانيت : همانطور كه اشاره شد دوره جواني دوران پرسشگري است. مادر بايد به سوالات اعتقادي و ديني فرزندش با دليل و منطق نه با احساس و عاطفه يا جبر و تحكيم جواب دهد اگر مادر به جاي استفاده از دليل و منطق به احساسات و جبر متوسل شود ممكن است فرزند خود را از دين و مسائل ديني متنفركند در نتيجه زمينه ايثار و فداكاري در راه آن از ذهن و دل آنان رخت بر مي بندد.
پ) رعايت صداقت در مورد مسائل مذهبي: از آنجا كه جوانان داراي ذهني حقيقت جو هستند و معمولاً از رياكاري مذهبي بيزار مي باشند، چنانچه خانواده ها طالب فرزنداني معتقد و ايثارگر و شهادت طلب هستند. لازم است به طور جدي اخلاص را در امور ديني خود مراعات كرده و از دوگانگي حرف و عمل پرهيز نمايند )نهج البلاغه،كلمات قصار، شماره( 456
ت) دميدن روح شجاعت و عزت و غيرت در جوانان : انسان در صورتي آمادهي شهادت و ايثار ميشود كه از روحيه ي عزتمندي و شجاعت برخوردار بوده و براي مبارزه در راه خدا ترس و ترديدي به خود راه ندهد(مطهري:1365: 14) از اين رولازم است همواره شجاعت و غيرت و عزت را در دل و جان جوان انمان زنده و بارور ساخته و با يادآوري الگوهاي مردانگي و شرافت آنان را از ذلت پذيري به دور سازيم.
در اين دوره مادر بايد به دو نكته توجه داشته باشد يكي اثرات گروه همسالان در اين دوره است و ديگري كتاب هايي كه فرزندش مطالعه مي كند.
در اين دوره نوجوان در معرض اثرات گروه همسالان و دوستان نيز قرار مي گيرد. اين گروه تاثيرات مهمي در شكل گيري هويت نوجوان دارند . انتخاب دوست يك امر تحميلي نيست كه والدين به فرزندشان بگويند با فلان كس دوست شوند و با فلان كس دوست نشوند. نوجوان بايد در انتخاب دوست آزاد باشد . اما اين هم درست نيست كه آنها در انتخاب دوست كاملاً آزاد باشند و هر كه را خواست ند به عنوان دوست برگزيند زيرا اخلاق، رفتار و افكار دوستان بدون شك در يكديگر اثردارد . در اين باره پيغمبر اسلام صل الله عليه و آله فرموده است: انسان برمرام و مذهب و روش دوست و همنشينش خو مي گيرد. وظيفه مادر در اين دوره هدايت نوجوان براي انتخاب دوستاني است كه از لحاظ افكار، اخلاق، محيط خانوادگي و... مثل شرايط زندگي فرزند خودش باشد .
يكي ديگر از نكاتي كه مادر بايد به آن توجه داشته باشد كتاب هايي است كه فرزندش مطالعه مي كند. كتاب خوب در روح خواننده عميقاً تاثير مي گذارد. روح و نفس انسان را تكامل مي بخشد و شخصيت انساني او را بالا مي برد . بر دانش او مي افزايد و اطلاعاتش را بيشتر مي نمايد. نقائص اخلاقي و اجتماعي را بر طرف مي سازد . تاثيري كه خواندن يك كتاب ممكن است در روح شخص بگذارد از تاثيرات ديگر عميق تر و ريشه دارتر مي باشد و گاهي شخصيت او را دگرگون مي سازد. پس مادران بايد كتاب ها يي رابراي فرزندان خود خريداري كنند كه محتواي آنها درباره ايثار و شهادت باشد.
حالا اين فرد كه در طول مراحل زندگي درجامعه كوچكي مثل خانواده فرهنگ ايثار و شهادت در در وجود اونهادينه شده است وقتي وارد اجتماع بزرگتر مي شود احتمال اينكه اين فرهنگ را حذف و فرهنگ جديدي را جايگزين آن كند كم است هنگامي كه اين فرد به طور مستقل تشكيل خانواده مي دهد . به عنوان مادر يا پدر خانواده مسئوليتي را كه برعهده او نهاده شده است به خوبي حس مي كند و خويش را در انتقال اين فرهنگ مسئول مي داند. او درك مي كند آنچه را كه والدينش به او داه اند حالا او در اختيار نوباوه خود قرار دهد تا جريان ايثار و شهادت جاري باشد. اگر كار انتقال فرهنگ ايثار و شهادت به فرزندان به طور صحيح انجام پذيرد فرزندان مي توانند حافظان خوبي براي اين فرهنگ مقدس و با ارزش باشند.
نتيجه گيري:
- رضواني، اصغر.( 1388 ) جلوه هاي حضور زنان بسيجي در دفاع مقدس . در تاريخ 15/ 1/ 1389 از سايت www.aftab.ir
- پناهي، محمد حسين.( 1375 ).نظام فرهنگي، كاركردها و دگرگوني آن در ارتباط بحث تهاجم فرهنگي، تهران: مركز پژوهش هاي بنيادين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
- عميد، حسن.( 1383 ش) فرهنگ فارسي عميد، تهران: امير كبير.چاپ سي ام.
- دهخدا، علي اكبر.( 1377 ).لغتنامه، ج 3، تهران: دانشگاه تهران.
-فهيمي، محمدصادق.( 1387 ).فرهنگ ايثاروشهادت و شاخص هاي آن، مجموعه مقالات همايش ملي ترويج فرهنگ ايثاروشهادت، اصفهان: دانشگاه اصفهان .
- مطهري، مرتضي. ( 1373 ) قيام و انقلاب مهدي عليه السلام از ديدگاه فلسفه تاريخ ومقاله شهيد، تهران: صدرا.
- خامنه اي، سيدعلي15/ 10/ 1381). بيانات.
- خميني، روح الله .( 1376 ). آيين انقلاب اسلامي گزيده اي از انديشه و آراء امام خميني(س)، (-) موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(س).چاپ چهارم.
- ناي، جوزف اس. ( 1387 ). قدرت نرم، مترجمان محسن روحاني، مهدي ذولفقاري؛ با مقدمه دكتر اصغر افتخاري.تهران: دانشگاه امام صادق )ع(: پژوهشكده مطالعات و تحقيقات بسيج.
- آملي، جوادي.( 1374 ). زن درآيينه جلال و جمال ، نشر فرهنگي رجاء.
- ريتال. اتكينسون]... و ديگران.( 1385 ). [زمينه روان شناسي هيلگارد،مترجمان محمد تقي براهني] ... وديگران. [تهران: رشد. منبع: مجموعه مقالات همايش ملي فرهنگ ايثار و شهادت/ دانشگاه زنجان
ارسال مقاله توسط کاربر محترم سايت : amirpetrucci0261
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}