پيشگيري از سرطان کولورکتال با رژيم غذايي


 





 
به 25 سانتي متر آخر روده، به علاوه قسمت انتهايي کولون و راست روده، به اصطلاح کولورکتوم مي گويند و سرطان اين قسمت را سرطان کولورکتال مي نامند. رژيم غذايي مناسب که سرشار از غذاهاي حاوي فيبر بوده و چربي کمتري در خود داشته باشد، براي کساني که به اين سرطان مبتلا هستند يا در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند، بسيار مفيد است، چرا که مي تواند تا اندازه اي از پيشروي بيماري يا بروز آن پيشگيري کند. برخلاف بسياري از سرطان ها، اين سرطان قبل از اينکه به طور کامل خود را نشان دهد، با هشدارهايي بيمار را خبر مي کند. يک پوليپ که در شرايط پيش سرطاني قرار دارد و به وسيله يک کولونوسکوپي دوره اي مشخص مي شود، هشدار مي دهد که بيش از قبل مراقب رژيم غذايي خود باشيد و خوراکي هايي را در سفره روزانه خود بگنجانيد که خطر بروز اين نوع سرطان را کاهش دهد. اگر در روده شما پوليپي مشاهده شده يا پزشک به شما گفته که به سرطان کولورکتال مبتلا شده ايد، قطعاً مي خواهيد بدانيد که چطور مي توانيد از بروز آن پيشگيري يا سير پيشرفت آن را کندتر کنيد. دکتر کولين دويل، متخصص تغذيه و مدير مرکز تغذيه و فعاليت هاي فيزيکي در انجمن سرطان آمريکا در اين باره مي گويد:« درباره پيشگيري از بيماري، بيشتر از درمان يا کند کردن سير پيشرفت آن تحقيق شده است، ولي با توجه به آنچه تا به حال مشاهده کرده ايم، توصيه ما به کساني که از اين سرطان جان سالم به در برده اند اين است که روش هاي پيشگيري از بروز بيماري را همچنان دنبال کنند.»
به طور کلي رعايت يک رژيم غذايي مناسب نه تنها مي تواند از عود سرطان کولورکتال پيشگيري کند، بلکه در جلوگيري از رشد سلول هاي سرطاني در ديگر اعضاي بدن هم مؤثر است. معمولاً کساني که از يک سرطان جان سالم به در مي برند، خطر ابتلا به سرطان هاي ديگر هم آنها را تهديد مي کند. به همين خاطر دکتر دويل توصيه مي کند که چنين افرادي بايد تا جاي ممکن از نظر ابتلا به سرطان هاي ديگر هم بررسي شوند. او در ادامه مي گويد:« به طور کلي احتمال بروز بسياري از سرطان ها با رعايت رژيم غذايي سالم و فعاليت فيزيکي لازم و متعادل مي تواند کاهش يابد.»

اصولاً رژيمي که بتواند در پيشگيري از بروز اين سرطان مؤثر باشد، بر پايه غذاهاي گياهي استوار است؛ به اين معنا که فرد هر روز پنج سهم از ميوه ها و سبزي هاي رنگارنگ بخورد، خوراکي هاي چرب را به طور متعادل مصرف کند و بيشتر چربي مورد نياز بدنش را از ماهي يا منابع گياهي تأمين نمايد.
شواهدي وجود دارد که نشان مي دهند مصرف مکمل هاي کلسيم مي تواند تا اندازه اي از بروز مجدد پوليپ ها جلوگيري کند، ولي چون مقادير زياد کلسيم در بدن با بروز سرطان پروستات ارتباط دارد، پزشکان به مردان توصيه مي کنند که تنها مطابق دستور پزشک و با دوزي که او تجويز مي کند، مکمل کلسيم بخورند و ترجيحاً کلسيم مورد نياز خود را با خوردن منابع گياهي حاوي اين ماده به بدن برسانند.
منبع:دنياي تغذيه، شماره 101.