تاثير تغذيه در کاهش اسيد اوريک خون و بيماري نقرس


 

نويسنده:دکتر نگار بهروز




 
نقرس يا Gout نوعي بيماري است که خود را با علايم افزايش اسيد اوريک خون، التهاب مفصلي دردناک و رسوب کريستال هاي اورات سديم و سنگ هاي کليوي اسيد اوريکي نشان مي دهد.

درمان تغذيه اي در بيماري نقرس و افزايش اسيد اوريک خون:
 

در واقع نقرس يک ناهنجاري متابوليسم پورين است که علامت مشخصه آن سطوح غير طبيعي و بالاي اسيد اوريک در خون و رسوب اورات سديم در بافت هاي نرم و استخواني نظير مفاصل، غضروف ها و تاندون ها است، بنابراين يکي از مهم ترين مسايل رژيم غذايي اين بيماران مي تواند اعمال برخي محدوديت ها در پورين رژيم دريافتي، خصوصا در مرحله حاد بيماري باشد.
در اين رژيم منابع غذايي خوب و سرشار از پورين نظير جگر، ساردين و عصاره گوشت بايد از رژيم غذايي حذف و منابع متوسط پورين نظير ماهي و غذاهاي دريايي، گوشت، لوبيا، نخود، زردچوبه، قارچ خوراکي، گل کلم و اسفناج با توجه به شرايط بيمار محدود شود. مصرف اين غذاها در طي مرحله حاد نقرس مجاز نمي باشد و هنگامي که مرحله حاد فروکش مي کند فرد مجاز به مصرف يک سهم غذايي 60 گرمي از اين غذاها خواهد بود.
بيماران مي توانند غذاهايي را که اساسا عاري از پورين است، به دلخواه مصرف نمايند. اين غذاها عبارتند از: نان و غلات، شير وفرآورده هاي لبني، تخم مرغ، شيريني ها و نوشيدني هاي غير الکلي.
مصرف روزانه پروتئين نيز بايد به حدود 0/8 گرم به ازاء هر کيلوگرم وزن بدن محدود شود.
براي افزايش دفع اورات لازم است بيماران، رژيم غذايي سرشار از کربوهيدرات (مثل نان، برنج، ماکاروني، غلات و...) و کم چربي داشته باشند و خصوصا در وعده هاي شام از خوردن غذاهاي سنگين و زياد پرهيز کنند.
کنترل و حفظ وزن مطلوب براي بيماران از اهميت خاصي برخوردار است. روزانه، نوشيدن حدود 3 ليتر مايعات براي اين بيماران ضروري و لازم دانسته شده است.
در انتها قابل ذکر است که داشتن وزن ايده ال و رژيم غذايي مطلوب ومناسب، مي تواند تا حدود زيادي بيماران را از مصرف دارو و عوارض حاصل از بيماري محفوظ نگه دارد.
منبع:نشريه دنياي تغذيه - ش100