برنامه غذايي مبتلايان به واريس مري


 

نويسنده:ليلا عيوض زاده - روشنک وحيدي




 

واريس مري، اتساع عروق خوني است که در ديواره مري وجود دارد، فشار خون وريدي در بيماراني که مبتلا به سيروز پيشرفته هستند، افزايش مي يابد. افزايش فشار خون در اين منطقه، جريان خون کبدي را دچار نقصان مي کند. پرخوني مويرگ هايي که در ديواره مري وجود دارد، مويرگ ها را بزرگ مي کند در صورتي که گشادشدگي عروق عميق باشد، رگ هاي خوني را پاره مي نمايد. نوع ديگري از واريس، واريس معده است که 70-20 درصد از بيماراني که واريس مري دارند، ممکن است به واريس معده دچار شوند.
برنامه غذايي در اين بيماران با هدف تأمين نيازهاي مواد مغذي و جلوگيري از بروز آسيب و يا پارگي در مويرگهاي خوني ديواره مري براي بيمار، تنظيم مي شود.
در صورتي که بيمار مشکل کوماي کبدي دارد، محدوديت در مصرف پروئين توصيه مي شود. اين مقدار مي تواند تا 0/5 گرم به ازاي کيلوگرم وزن بدن کاهش يابد. درصورتي که بيمار مشکل کوماي کبدي ندارد، مقدار پروئين دريافتي در حد تحمل بيمار 2- 1/5 گرم به ازاي کيلوگرم وزن بدن محاسبه مي شود. اين مقدار پروئين دريافتي که بيش از مقدار توصيه شده براي افراد سالم است، براي جبران آسيب هاي وارده به کبد و ترميم بافت کبدي توصيه مي شود. دريافت سديم تا حد 1000 ميلي گرم در روز براي بيماران محدود مي شود. در اين صورت فرد بيمار يک قاشق چايخوري سر صاف نمک را براي کليه غذاهاي مصرفي در طول روز مي تواند استفاده کند.غذاهايي که با اين مقدار نمک طبخ مي شوند، کاملا بي طعم هستند. به دليل جلوگيري از آسيب به مويرگ هاي خوني ديواره مري، در صورتي که بيمار خونريزي حاد دارد، مصرف طعم دهند هاي اسيدي مانند انواع آبليمو، آبغوره، سرکه و مصرف انواع ادويه، مخصوصا انواع تند توصيه نمي شود. اما در شرايطي که خونريزي کنترل شده است مصرف انواع ادويه هايي که تند نيستند، در حد تحمل بيمار مانعي ندارد. بافت غذاي مصرفي بيمار از نکات مهمي است که براي کاهش احتمال پارگي و خونريزي بايد به آن توجه کرد. بيماران مي توانند از انواع غذاهايي که بافت نرم دارند و به راحتي از مري عبور مي کنند، استفاده کنند. پنير کاملا بي نمک، ماست، پوره سبزيجات، فرني، شيربرنج، انواع نان هاي نرم، کته نرم و انواع گوشت (به مقداري که توسط پزشک و مشاور تغذيه در رژيم غذايي بيمار محاسبه شده است) به صورت پخته و نرم شده مثال هايي هستند که در برنامه غذايي بيماران مي توانند مورد استفاده قرار گيرند.
دريافت مطلوب تغديه اي که پاسخ گوي نياز فردي بيمار باشد، براي اينکه بيمار بتواند فعاليت هاي روزمره خود را به درستي انجام دهد، از اصول تنظيم برنامه غذايي براي اين دسته از بيماران است.
منبع:نشريه دنياي تغذيه - ش100