تغذيه وادم


 

نويسنده:برليانت بزرگمهر




 
ادم يا ورم که به آن خيز هم مي گويند، يکي از عوارضي است که کم و بيش در برخي افراد ديده مي شود و به نظر مي رسد اين روزها در جامعه شيوع بيشتري يافته است. ادم ممکن است در اطراف چشم ها، در صورت و گونه ها، پشت دست ها، مچ پاها، روي پنجه هاي پاها و يا در ساق پا ديده شود. خيز يا ورم به علت افزايش آب ميان بافتي در بدن ايجاد مي شود و معمولاً با تجمع آب در زير پوست همراه است. يکي از مواردي که در بروز ادم نقش دارد، مصرف غذاهاي شور و پرنمک است. يکي ديگر از مواد غذايي که افراط در مصرف آن موجب ورم ميگردد، مواد پروتئيني است. کمبود مصرف آب و مايعات نيز از ديگر عوامل بروز ادم مي باشد.
سوءتغذيه اي که عمدتا در جهت کمبود پروتئين مي باشد و«کواشيورکور» نام دارد، در کودکان باعث ورم شديد، به خصوص در پاها مي شود. برخي از عوارض غده تيروئيد، از جمله کم کاري تيروئيد، مي تواند ايجاد پف يا ورم، به خصوص در اطراف چشم ها کند. يکي ديگر از عوامل بروز ادم، افراط در مصرف آب مي باشد. يکي از اختلالات ديگري که مي تواند موجب بروز ادم در شخص بشود، کم خوني است. چاقي بيماري ديگري است که از عوارض آن ادم يا پف آلودگي، به خصوص در صورت و اطراف چشم ها مي باشد.
برخي افراد به علت اختلالات کليوي، قادر به دفع مقدار اضافي آب از بدن نيستند و آب اضافي حاصل از مصرف غدا و مايعات از بدن آنها به خوبي دفع نشده و موجب ورم در قسمت هاي مختلف بدن مي شود. کم تحرکي و داشتن زندگي ساکن نيز موجب اختلال در کار تمام ارگان هاي بدن مي شود. از جمله اينکه کليه ها دچار تنبيلي و کم کاري شده و در نتيجه دفع ادرار به خوبي انجام نمي گيرد و همين امر موجب تجمع آب در بدن و بروز ادم مي شود.

توجه به نکات زير در پيشگيري از بروز ادم مفيد و ضروري است:
کاهش مصرف نمک، رعايت اعتدال در مصرف منابع حيواني پروتئين، نوشيدن آب به ميزان لازم و کافي در طول شبانه روز، گنجاندن ميوه ها و سبزي ها که منابع غني بسياري از مواد مغذي بوده و نيز حاوي مقدار قابل توجهي آب هستند، به ميزان کافي در برنامه غذايي روزانه، ادم يا ورم عارضه و نشانه يک اختلال جدي در بدن است، بنابراين به محض مشاهده هر نوع ورم يا پف کردگي در هر يک از قسمتهاي بدن، بايد علت آن به طور جدي جستجو و مشخص شود و براي درمان عارضه اصلي، اقدامات اساسي و سريع صورت گيرد. چنانچه علت ادم، اختلالات تغذيه اي باشد، بايد با تنظيم رژيم غذايي تحت نظر رژيم شناس، به رفع اين عارضه پرداخت.
منبع:نشريه دنياي تغذيه - ش100