زير نفس هاي آفتاب...


 

نويسنده:دکتر صديقه نوبان




 

گرمازدگي چيست و چگونه مي توان از آن پيشگيري کرد؟
 

در فصل تابستان، بسياري از افردا ممکن است دچار گرما زدگي شوند و اين امر موجب مي گردد که مقدار زيادي از آب بدن از دست برود.
در گرما زدگي، دماي بدن فرد از حد طبيعي بالاتر مي رود، عروق سطحي پوست منبسط مي گردند، عمل تعريق افزايش مي يابد و در تنظيم و کنترل دماي بدن اختلال ايجاد مي شود. چنانچه آب و هوا گرم و مرطوب باشد، عمل تعريق کند شده و بدن به آساني خنک نمي شود در اين حالت نيز گرمازدگي ايجاد مي شود. در گرمازدگي به علت اينکه مقدار زيادي از آب و نمک بدن از دست مي رود، غلظت خون افزايش مي يابد و جريان خون کند مي شود و در عملکرد ارگان هاي بدن اختلال به وجود مي آيد.

بدون آب هرگز:
 

حتما شنيده ايد که آب حداقل 60 درصد از وزن بدن ما را تشکيل مي دهد و بايد روزانه به مقدار لازم آب بنوشيم تا نياز بدنمان رفع شود. کليه فرايندهاي بدن و واکنش ها در آب انجام مي گيرد. و اگر آب نباشد بدن دچار واکنش هاي خاصي مي شود که بستگي به ميزان آب از دست رفته دارد.

چگونه از گرمازدگي پيشگيري کنيد:
 

با توجه به نکات ذيل مي توانيد با معضل گرمازدگي و کم آبي بدن در فصل گرم سال مبارزه کنيد.
روزانه 10-8 ليوان آب بنوشيد. منظور نوشيدن آب گوارا با دماي اتاق است. بهتر است به جاي آب از نوشيدني هاي ديگر (چاي، قهوه، نوشابه وآبميوه) استفاده نکنيد. کمتر آب يخ بنوشيد و ظرف آب را هميشه پيش روي خود قرار دهيد تا نوشيدن آب فراموشتان نشود. از لباس هاي نخي، نازک و رنگ روشن استفاده کنيد .خود را از تابش مستقيم آفتاب دور نگه داريد. (از کرم هاي ضد آفتاب، کلاه و چتر در جاي خود استفاده کنيد.) ورزش و فعاليت هاي بدني را در سايه و در مکان هاي مناسب و نسبتا خنک انجام دهيد به اندازه کافي به بدنتان استراحت بدهيد.

توصيه هاي تغذيه اي:
 

از ميوه ها و سبزي هاي تازه استفاده کنيد. از ميوه هايي مانند هندوانه، خربزه، طالبي و آناناس بيشتر استفاده نماييد. از سبزي هايي که داراي آب زيادتري در وزن مشابه هستند، مانند کاهو (96 درصد آب)، کرفس(95درصد آب)، براکلي (91درصدآب)، کلم خام (92درصد آب)، هويج خام(88درصد آب) وخيار (95 درصد آب) بيشتر استفاده کنيد. از مواد غذايي که داراي ويتامين هاي B و C مي باشند و از فلاونوئيدها و کاروتنوئيدها که به سيستم ايمني بدن کمک مي کنند، استفاده نماييد.از مصرف غذاهاي با طبع گرم مانند خرما، شيريني ها و آجيل (مغزهاي گياهي) پرهيز کنيد. آب کافي بنوشيد تا گرما موجب بي آبي بدن نشود.استفاده از لبنيات و به خصوص شير که داراي 91 درصد آب مي باشد، توصيه مي گردد.
منبع:نشريه دنياي تغذيه - ش100