بهترين خوارکي ها براي زيبايي


 

نويسنده:سارا حسنلو




 

به نظر شما چه خوراکي هايي موجب حفظ سلامت پوست مي شوند و جواني را تضمين مي کنند و علت آن چيست؟
 

گوجه فرنگي: يکي از بهترين سبزيجاتي که فرآيند پيري را به تاخير مي اندازد، گوجه فرنگي است. اين سبزي حاوي بتاکاروتن (پيش ساز ويتامين A) مي باشد. اين ويتامين با تقويت سيستم ايمني و دخالت در رشد و ترميم بافت ها موجب حفظ سلامت پوست مي شود و اگر به ميزان کافي به بدن نرسد، خشکي و زبري پوست و شکنندگي مو و ناخن ها را به همراه خواهد داشت. به علاوه، يک گوجه فرنگي مي تواند 36 درصد از نياز روزانه افراد را به ويتامين C تأمين نمايد که اين مقدار در گوجه فرنگي پخته بسيار کمتر مي شود. وجود اين ماده مغذي به همراه بتاکاروتن و ليکوپن، کمپلکس عظيمي از آنتي اکسيدان ها است که از بروز پيري زودرس جلوگيري مي کند. به اين منظور توصيه مي شود به همراه انواع جوانه ها (خصوصا جوانه گندم) و کلم بروکلي، گوجه فرنگي نيز مصرف گردد تا اثرات چندبرابر شود.
آناناس: در آناناس علاوه بر ويتامين C، ترکيبي وجود دارد که به طور معجزه آسايي موجب تسريع ترميم زخم و جراحات و حتي کبودي پوست مي شود و جريان خون را در ناحيه مجروح افزايش مي دهد، به علاوه از تجمع خون در يک ناحيه که سياهي و کبودي را به همراه دارد جلوگيري مي کند.
انبه: مصرف حداقل دو عدد انبه در هفته مي تواند به ميزان قابل ملاحظه اي ويتامين C مورد نياز بدن را تأمين کند. اين ويتامين علاوه برخاصيت آنتي اکسيدان ياد شده يک ضد لک قوي است و به دليل دخالت در ساخت کلاژن و الاستين (پروتئين هاي اصلي بافت پوست) از افتادگي پوست ناشي از افزايش سن در نواحي مختلف اين ارگان خصوصا در صورت جلوگيري مي کند.
با مصرف منابع غذايي آهن غيرهم به همراه ويتامين C کم خوني فقر آهن در افرادي که مدت ها به اين بيماري مبتلا هستند، درمان مي گردد، زيرا بروز اين بيماري به خصوص در خانم ها عوارض پوستي چون خشکي پوست، رنگ پريدگي، کاهش استحکام ناخن ها، به طرف بالابرگشتن آنها، شکنندگي و ريزش موها را دارد که همه آنها مشکلات مهمي براي زيبايي به شمار مي آيند.

آيا مي دانيد رنگ نارنجي اين ميوه نيز براي پوست مفيد است؟ وجود اين رنگ به دليل حضور بتاکاروتن مي باشد.
 

گردو و تخمه کدو: مصرف منظم گردو موجب حفظ آب بافت هاي پوست مي گردد و ظاهري يکنواخت و صاف به آن مي بخشد، زيرا گردو سرشار از اسيد چرب ضروري اسيد لينولئيک مي باشد که در حفظ آب در اين ارگان بسيار موثر است. در ضمن، روي و آهن موجود در اين مغز نيز به دليل دخالت اين مواد مغذي در ساخت بافت پروتئيني پوست و خون رساني به اين ارگان بسيار ضروري به نظر مي رسد.
برخلاف آنکه بسياري از افراد تصور مي کنند مصرف گردو موجب تشديد آکنه مي شود، بسياري از متخصصان تغذيه به منظور جلوگيري از آکنه مصرف آن را درحد 2 تا 3 عدد توصيه مي کنند، زيرا با خوردن گردو و دريافت منظم اسيدهاي چرب، از تعداد و شدت آکنه ها کاسته مي شود.
منبع:نشريه دنياي تغذيه - ش100