خرمالو، هديه پاييز


 

نويسنده:ناهيد غلامي مريداني




 

خرمالو سرشار از آب و بتا - کاروتن (پيش ساز ويتامين A ) است. چنانچه اين ويتامين به مقدار کافي به بدن نرسد، نه تنها قدرت بينايي را کم مي کند، بلکه باعث خشن شدن پوست و شکننده شدن ناخن و موها و اختلال در ميزان هوش و سلامت بدن مي شود. خرمالو داراي مقدار قابل توجهي ويتامين هاي B3,B1.B2 و C مي باشد. در ضمن اين ميوه خوشرنگ و خوش طعم داراي مواد معدني ضروري براي بدن مانند کلسيم، گوگرد، آهن، فسفر، منيزيم و پتاسيم است. اين ميوه داراي مقدار کمي سلولز نيز مي باشد.
همچنين بخش گوشت دار ميوه، محتوي مقدار زيادي فيبر، مواد آنتي اکسيداني همچون تانن، فنول، ليکوپن و لوتئين، مواد قندي(لوولز و گلوکز)، پکتين و اسيد مي باشد. عمده ترين اسيدهايي که در اين ميوه وجود دارد، عبارتند از اسيد ماليک، اسيد تارتاريک و اسيد ستيريک.
خرمالو به دليل دارا بودن مواد معدني، براي رشد و نمو بسيار مفيد شناخته شده است. آهن موجود در آن، عنصر اصلي خونسازي، و پتاسيم موجود در آن اشتهاآور و شستشودهنده کليه و کبد مي باشد. با وجود عناصري همچون پتاسيم و منيزيم در اين ميوه، خرمالو کلسترول بد (LDL) و فشار خون را نيز کاهش مي دهد. به همين دليل اين ميوه براي سلامتي بيماران قلبي و افراد داراي چربي و فشار خون بالا بسيار مفيد است.
از طرفي به دليل دارا بودن پکتين که يکي از انواع فيبرهاي محلول در آب است، باعث کاهش چربي هاي خون مي شود اين ميوه در افراد مبتلا به نقرس بسيار موثر است. خصوصا مصرف دانه کوبيده و به صورت گرد درآمده خرمالو نيز در جهت دفع سنگ کليه و مثانه موثر تشخيص داده شده است. (بدون آنکه به عمل جراحي نيازي باشد).
اسيدهاي موجود در خرمالو باعث هضم بهتر غذا و جذب بهتر برخي ترکيبات غذايي مثل آهن و روي مي شوند و افزايش جذب را در پي دارند. خرمالو با دارا بودن رنگدانه هاي پلي فنوليک، خاصيت ضد سرطاني دارد. وجود مقدار زيادي فيبر و مواد آنتي اکسيدان، باعث خاصيت ضد سرطاني اين ميوه شده است. خرمالو خاصيت ملين کننده دارد، بنابراين داروي مفيد براي درمان يبوست به ويژه در سالخوردگان به شمار مي رود.
اين ميوه، جزء ميوه هاي پرانرژي محسوب مي شود. بنابراين افرادي که مبتلا به اضافه وزن و چاقي هستند، نبايد در مصرف آن زياده روي کنند.
منبع:نشريه دنياي تغذيه - ش100