ماهي، غذاي سلامتي


 

نويسنده:برلياتت بزرگمهر




 

ماهي داراي ارزش تغديه اي بسيار بالايي است و اکثر مواد مغذي مفيد و ضروري براي انسان را به تنهايي داراست، ولي ويژگي مخصوص ماهي که آن را بين ساير مواد غذايي حائز اهميت خاص ساخته است، نوع چربي موجود در آن مي باشد.
ماهي و آبزيان با وجود آنکه از دسته مواد غذايي حيواني هستند، چربي هاي آنها از اسيدهاي چرب اشباع نشده با چند باند مضاعف تشکيل شده اند. به خصوص نوعي اسيد چرب اشباع نشده به نام امگا -3 در آبزيان وجود دارد که اثرات بسياري مهمي در سلامت انسان برعهده دارد.
پروتئين موجود در ماهي، در رشد و سازندگي سلول، عمل ترميم، توليد آنزيم ها، هورمون ها و آنتي بادي موثر است. ماهي يکي از منابع خوب آهن است. وآهن در خونسازي و همچنين در حفظ مقاومت بدن در برابر ميکروب ها نقش مهمي به عهده دارد. آهن موجود در ماهي به گونه اي است که جذب آن در دستگاه گوارش آسان مي باشد و به خوبي در بدن به مصرف مي رسد. ماهي حاوي مقدار قابل توجهي ويتامين هاي گروه B مي باشد. اين ويتامين ها در تنظيم فعاليت سلول هاي عصبي و در نتيجه در سلامت سيستم عصبي و نيز در سلامت پوست تاثير دارند. ماده مغذي ديگري که در ماهي به مقدار کافي وجود دارد، روي مي باشد. روي يک ماده مغذي است که در رشد کودکان و نوجوانان و نيز در بلوغ جنسي نوجوانان تأثير مهمي دارد. ماهي از منابع غني فلوئور محسوب مي شود. فلوئور در سلامت و استحکام دندان ها و پيشگيري از پوسيدگي دندان تأثير مهمي دارد.ماهي دريا از بهترين منابع يد به حساب مي آيد. يد در رشد اثرات قابل توجهي دارد و کمبود آن موجب اختلال در رشد و کوتاهي قد مي شود. ماهي هايي که با استخوان مصرف مي شوند. (مانند ماهي کيلکا و ساردين)، علاوه بر خواصي که براي انواع ماهي ها ذکر شد، حاوي مقدار قابل توجهي کلسيم نيز مي باشند. بنابراين در رشد، استحکام و سلامت استخوان ها و دندان ها موثرند. امروزه ثابت شده است که مصرف ماهي و آبزيان به علت داشتن امگا 3 ، در پايين آوردن چربي هاي نامطلوب خون مانند کلسترول تام، VLDL,LDL و تري گليسيريد تاثير مهمي دارد، همچنين در حفظ تعادل فشار خون و نگهداري آن در حد مناسب موثر است و از اختلالات قلبي -عروقي و سکته هاي قلبي و مغزي پيشگيري مي کند.
مصرف ماهي و آبزيان براي خانم هاي باردار و شيرده نه تنها مفيد مي باشد، بلکه ضروري است، زيرا اين ماده غذايي در رشد مغز و تکامل سيستم عصبي جنين و کودک شيرخوار موثر است. اثر مهم ديگري که ماهي و آبزيان در سلامت جنين دارند اين است که وزن جنين را به حالت متعادل نگاه مي دارد. ماهي و آبزيان به علت دارا بودن اسيدهاي چرب امگا -3، در پيشگيري از بيماري هاي التهابي و تسکين دردهاي ناشي از اين بيماري ها و همچنين تقويت ذهن و پيشگيري از اختلالات ذهني مانند دمانس (زوال عقل) و آلزايمر موثر است.
منبع:نشريه دنياي تغذيه - ش100