خواندني هاي جالب


 

نويسنده:نوشين کرميان




 

ستاره شناسي
 

*زهره تنها سياره ايست که در خلاف جهت عقربه هاي ساعت به دور خورشيد مي چرخد.

زيست شناسي
حيوانات:
 

*سوسک هاي خانگي مي توانند تا 9روز پس از کنده شدن سرشان به زندگي ادامه دهند.
*فيل ها تنها موجوداتي هستند که قادر به پريدن نمي باشند.
*ستاره هاي دريا مغزندارند. مدت زمان حافظه ماهي قرمز فقط 3ثانيه است. گورخر قادر به ديدن رنگ نارنجي نيست.زمان بارداري فيل ممکن است تا 2سال طول بکشد. پشه ها 47دندان دارند

انسان ها:
 

*قوي ترين ماهيچه در بدن انسان زبان است. بچه ها در هنگام تولد کاسه زانو ندارند. کاسه زانو در سنين 2تا6سالگي ايجاد مي شود. بدن انسان در هر ثانيه 15ميليون گلوبول قرمز مي سازد و از ميان مي برد. حساس ترين انگشت دست انسان انگشت اشاره است. محکم ترين استخوان در بدن انسان استخوان آرواره است. سريع ترين بافت در حال رشد بعد از مغز استخوان در بدن، مو هست. 35ميليون غده گوارشي در معده وجود دارد.

کشورها:
 

*روسيه داراي بيشترين سالن سينما در کل دنيا است.
کانادا واژه اي سرخپوستي به معناي «روستاي بزرگ»است. در زبان کره اي سئول، پايتخت کره جنوبي، به معناي پايتخت است

آيا مي دانيد؟
 

*مرواريد در سرکه حل مي شود.
*برج ايفل 1792پله دارد.

غذا و آشاميدني ها
 

*عسل تنها ماده غذايي است که فاسد نمي شود. عسل هاي يافت شده در مقبره هاي فرعونيان توسط باستان شناسان چشيده شده و قابل خوردن بوده است.
*آوکادو پرکالري ترين ميوه در ميان ساير ميوه ها است.

تاريخ:
 

*درجنگ جهاني دوم به علت کمياب شدن فلز، جوايز اسکار از چوب ساخته مي شدند.

زبان
 

*چين انگليسي زبانان بيشتري نسبت به آمريکا دارد.
*زبان هاوايي تنها12حروف الفبا دارد.

گوناگون
 

*درهنگام ديدن رنگين کمان، پشتتان رو به خورشيد قرار مي گيرد.
*بيشتر ذرات گرد و خاک در منزل از سلول هاي مرده پوست تشکيل شده اند. هر چقدر اتاق سردتر باشد، احتمال ديدن روياي بد بالاتر خواهد رفت. نمي توان هيچ برگه کاغذي را بيش از 7بار تازد.

مطالب جالب
 

*کتاب رکوردهاي گينس رکورد بيشترين کتاب دزديده شده ازکتابخانه هاي عمومي را به خود اختصاص داده است. در عربي قديم مافيا به معناي به معناي مکان مقدس است.

مردم:
 

*در موي سرافراد باهوش، روي و مس بيشتري وجود دارد. سن کم سن ترين پدر و مادر دنيا8و9سال بوده است که در سال1910در چين زندگي مي کردند.

فن آوري
 

*درآمريکا ميزان فولادي که در درهاي نوشابه بکار مي رود از مقدار فولادي که در ساخت بدنه خودرو استفاده مي شود، بيشتر است.

تفاوت گريه در مردان و زنان
 

*زنان 4تا5برابر بيشتر از مردان گريه مي کنند. 5،4بار در ماه.
*دختران و پسران تا قبل از بلوغ به يک ميزان گريه مي کنند، چرا که ترشح هورمون پرولاکتين کهه باعث تحريک توليد اشک مي شود به يک ميزان در هر دو جنس توليد مي شود. پس از بلوغ ميزان ترشح پرولاکتين که در توليد و تناوب گريه موثر است در زنان 60درصد بيشتر از مردان مي شود. غدد اشکي مردان از لحاظ ساختاري متفاوت و کوچک تر از غدد اشکي زنان مي باشد. شايد يکي از دلايل بيشتر گريه کردن زنان نيز همين مساله باشد مردان و زنان نمي توانند يکديگر را بخاطر چگونه گريه کردنشان مورد سرزنش قرار دهند. يکي ديگر از علل بيشتر گريه کردن زنان باورهاي فرهنگي مي باشند، که اجتماع گريه کردن زنان را بيشتر مورد پذيرش قرار مي دهد. مردان آرام بدون صدا و با اندکي اشک گريه مي کنند. به طوري که معمولاً کاسه چشمان آنها از اشک پر مي شود. اما بندرت اشک به گونه ها سرازير مي گردد. اما زنان معمولاً پرسروصدا و با اشک هاي فراوان گريه مي کنند. مردان اغلب در نتيجه احساسات مثبت و زنان پس از درگيري و مشاجره با ديگر و يا در نتيجه احساس بي کفايتي گريه مي کنند.

بالاترين ضريب هوشي، متعلق به يک زن
 

زماني که در سال1940آزمون استنفورد بينت منتشرشد آزمون هاي اوليه، متوسطIQبالاتري را براي زنان نشان مي دادند، بنابراين آزمون ها به گونه اي تنظيم شدند که نتايج مشابهي براي متوسط زنان و مردان نمايش دهند. با اين حال مطالعات انجام شده طي قرن بيستم نشان داد تفاوتي در هوش کلي بين دو جنس وجود ندارد. کما اينکه مطالعات نشان داد مردان به طور متوسط 4/8امتياز در IQبالاتر و زنان به طور متوسط 5/7 امتياز در حافظه بالاتر هستند. جالب است اين را بدانيد که بالاترين ضريب هوشي که تا به حال در ميان انسان ها ثابت شده، مربوط به يک زن نويسنده است.
دو نيمکره مغز انسان توسط يک تونل، به يکديگر متصل مي شوند. حجم ترافيک ميان اين دو نيمکره در مورد مردان به مراتب از زنان کمتر بوده و اساساً ارتباط ميان اين دو بخش مغز در ميان زمان به همين دليل تنگاتنگ تر از مردان است. به اين ترتيب زنان اطلاعات محيطي را به مراتب آسان تر از مردان، گردآوري و تحليل و پردازش مي کنند. بدين علت زنان بهتر از مردان مي توانند به چند کار در آن واحد بپردازند. درست برعکس، مردان متمايلند کارها را به طور رديف شده، پشت سرهم، آن هم دقيقاً يکي پس از ديگري، انجام دهند. پيچيدگي پردازش موازي داده ها و اطلاعات در مغز زنان، آنها را به مراتب پيچيده تر مي کند. اين در حالي است که رفتار مردان ماشيني تر به نظر مي رسد.

تفاوت هاي ساختماني مغز مرد و زن
 

پژوهشگران عصب شناسي، مغز زنان و مردان را در دستگاه ام. آر. آي گذارده و واکنش هاي مغز آنها را مورد تحقيق قرار داده اند. در مغز زنان اتصال ها و ارتباط هاي بيشتري بين دو نيمکره چپ و راست وجود دارد که به آنها اين توانايي را مي دهد تا از مهارت گفتاري بهتري نسبت به مردان برخوردار باشند. از طرف ديگر در مردان ارتباط کمتري بين دو نيمکره مغزشان وجود داشته و به آنها اين قابليت را مي دهد تا مهارت بيشتري در استدلال هاي انتزاعي و هوش ديداري فضايي داشته باشند. درخصوص وظايفي که توانايي جسمي مي طلبند، مثل نقشه خواني و تمرکز، مغز مردان بهترعمل مي کند. مغز مردها تخصصي تر است. اين صرفاً به اين معناست که تقسيم کار درآن صورت گرفته است. به عبارت ديگر، نيمکره راست مغز مردها با عملکردهاي بينايي و فضايي سروکار دارد؛ فعاليت هايي نظير کسب مهارت هاي فيزيکي، تطابق هاي چشمي و ماهيچه اي، درحالي که نيمکره چپ به مهارت هاي گفتاري و شناختي اختصاص يافته است؛ مهارت هايي نظير بيان احساسات و درک مسائل، انتزاعي است. از طرفي، مغز زن ها«عمومي تر»است. به اين معنا که هر دو نيمکره راست و چپ مغز زن ها با هم روي مشکلات کار کرده و هر دو عملکردهاي مشابه دارند و تقسيم کار بين آنها صورت نگرفته است. درست به همين دليل است که بعضي از مردم احساس مي کنند. مردها در مقايسه با زن ها از سرعت تصميم گيري و قابليت درک بيشتر برخوردار هستند. از جنبه ديگر اگر يکي از نيمکره هاي مغز زني آسيب ببيند، نيمکره ديگر که قادر به کپي کردن تمامي قابليت هاي نيمکره تخريب شده است، مي تواند مسووليت تمامي کارها و عملکردهاي زندگي او را به عهده بگيرد؛ اما نظيراين حالت در خصوص مردان صادق نيست. چنانچه نيمکره چپ مغز مردي به واسطه سکته مغزي آسيب ببيند، اين امکان وجود دارد که توانايي تکلم را از دست بدهد. چرا که نيمکره راست مغز آنان، تنها مي تواند عملکردهاي بينايي و فضايي را سازمان دهي کند.

خواب و نماز
 

بايد گفت که دانش پزشکي ظرف چند دهه اخير، موفق به کشف مهمي پيرامون خواب شده است و آن کشف، بخشي مهم در طول خواب انسان، به نام REMبوده است(خواب از دو مرحله خواب عميق و خوابREMتشکيل شده است که به طور يک درميان در طي شب حاصل مي شوند.)پس از آنکه حدود 45دقيقه از خواب رفتن انسان گذشت، مرحله REMآغاز مي شود و براي مدت کوتاهي(حدود10تا15دقيقه)ادامه مي يابد.
در طول مرحله REMبه طرز اسرارآميزي تمام عضلات اسکلتي بدن از کار مي افتد و شخص کاملاً بي حرکت مي شود و نوارمغزي شخص به جاي حالت خواب، حالت بيداري کامل را نشان مي دهد، طوري که در اين حالت مغز از فعاليت بالايي برخوردار است. در طي مرحله REM،درجه حرارت بدن و ضربان قلب به طور غير منتظره اي بالا مي رود و حرکات سريعي در چشم هاي فرد ديده مي شود که علت نامگذاري اين مرحله نيز مي باشد(مرحله حرکات سريع چشمRAPID EYE MOVEMENT)چنانچه شخص را در اين حالت بيدار کنيم به احتمال بسيار قوي، ابراز مي کند که در حال خواب ديدن بوده است. امروزه دانش پزشکي به اثبات رسانده که يکي از علائم مهم در بيماري افسردگي ، افزايش مدت خوابREMنسبت به ميزان طبيعي است. طوري که شخص افسرده بيشتر از ساير اشخاص خواب مي بيند، يعني زمان بيشتري را در مرحله REMبه سر مي برد. از اين جهت يک مبناي مهم در توليد داروهاي ضد افسردگي، کاهش مرحله REMاز خواب مي باشد، از جمله داروهاي ضد افسردگي سه حلقه اي. روش درماني جديد براي بيماران افسرده، بيدار نگه داشتن آنها، براي کاهش ميزان REMمي باشد. زمان نماز صبح که در آيه 78سوره مبارکه «اسراء»با عنوان «إِنَّ قُرآنَ الفَجرِ کَانَ مَشهُوداً»از آن نام برده شده است و مورد تأکيد فراوان مي باشد، به گونه اي قرار گرفته است که سبب کاهش قابل ملاحظه ميزان خواب REMدر اشخاص مي شود. مرحله REMپس از 10تا15دقيقه متوقف مي شود و پس از آن در طول خواب و به طور دوره اي و به طور منظم تکرار مي شود. با اين وجود کل دوران REMدر طول يک خواب 8ساعتي در اشخاص طبيعي،90دقيقه خواهد بود و قسمت اعظم آن در ساعات نزديک به صبح به وقوع مي پيوندد. امروزه دانش پزشکي به اثبات رسانده که يکي از علائم مهم در بيماري افسردگي افزايش مدت خواب REMنسبت به ميزان طبيعي است، همانطور که خوانديد قسمت اعظم خوابREMدر حوالي صبح به وقوع مي پيوندد و چنانچه شخص خود را ملزم به بيداري صبحگاهي کند. در حقيقت جلوي ورود خود به مرحله قابل توجهي از خواب REMرا گرفته است. لذا بيداري صبحگاهي براي نماز، خود به تنهايي مي تواند به عنوان دارويي در پيشگيري از افسردگي و حتي درمان آن مطرح باشد. لازم به توضيح است که خواب REMدر حد متعادل براي حفظ سلامت و رفع خستگي لازم است، اما زيادي آن منجر به مشکلات مختلفي از جمله افسردگي مي شود و نقش نماز به عنوان متعادل کننده ميزان REMمشهود است.
منبع:نشريه دنياي زنان، شماره62