کدو حلوايي، ضد چين و چروک


 

نويسنده: منيره نوري فرد




 
کدو حلوايي، ميوه يک گياه علفي است که داراي ساقه هاي بلند و خزنده و برگ هاي پهن است. گل هاي اين گياه زرد و ميوه آن شبيه خربزه و يا خيلي بزرگتر از آن است.
قسمت هاي مورد استفاده کدو حلوايي عبارتند از: ميوه، پوست، تخم ميوه، گل کدو حلوايي را به صورت پخته، ترشي، مربا، تهيه روغن، مورد استفاده قرار مي دهند.
رنگ نارنجي کدو حلوايي نشان دهنده آن است که حاوي بتاکاروتن مي باشد. بتاکاروتن آنتي اکسيداني قوي و يکي از کاروتينوئيدهاي گياهي است که در بدن به ويتامين A تبديل مي شود . ويتامين A مانند يک آنتي اکسيدان عمل کرده و راديکال هاي آزاد را که براي بدن مضر بوده و سبب چين و چروک پوست نيز مي گردند از بين مي برد و در نتيجه به جلوگيري از بروز چين و چروک در پوست داشتن پوستي جوان و شاداب کمک مي کند. کمبود ويتامين Aدر بدن موجب خشکي و شکنندگي پوست مي شود.

بتاکاروتن و زيبايي
 

يکي ديگر از خواص بتاکاروتن مبارزه با پيري در ساير اندام هاي بدن است. پژوهش ها نشان مي دهد که يک رژيم غذايي سرشار از مواد غذايي حاوي بتاکاروتن مي تواند خطر ابتلا به برخي بيماري ها از قبيل سرطان را کاهش داده و همچنين بدن را در برابر بيماري هاي قلبي محافظت مي کند. ترکيبات موجود در کدو حلوايي به تشکيل کلاژن و در نتيجه سفتي و شادابي کمک کرده و از شل شدن پوست و ايجاد چين و چروک جلوگيري مي نمايد.

ويتامين C و کدو حلوايي
 

کدو حلوايي علاوه بر آنتي اکسيدان، حاوي ويتامين Cنيز مي باشد و اين ويتامين خود آنتي اکسيداني است که مي تواند با راديکال هاي آزاد که به بافت کلاژن آسيب مي رسانند، مبارزه کند. از آن جايي که راديکال هاي آزاد به طور طبيعي در بافت سلولي پوست وجود دارند و ويتامين C نيز در بدن ذخيره نمي شود، بنابراين لازم است رژيم غذايي روزانه خود را طوري تنظيم کنيد که مقادير لازم ويتامين C هر روز به بدن برسد و بدن بتواند با راديکال هاي آزاد مبارزه کند.
منبع: نشريه ي دنياي سلامت، شماره ي 53.