کاربرد ليزر در زيبايي (2)


 





 
در قسمت گذشته درباره کاربرد ليزر و مصارف مختلف آن در بهبود ضايعات عروقي، نقاط تغيير رنگ يافته پوست و تاتوها، از بين بردن موهاي زائد و چين و چروک مطالبي را ارائه داديم. در اين قسمت بر آن شديم تا به پرسش هاي رايج خوانندگان عزيز در مورد ليزر و تاثير آن بر زيبايي بپردازيم.
هيچ درمان معجزه آسايي وجود ندارد که بتوان با آن اين نقش ها را در يک جلسه کاملا محو کرد. هر درماني که ادعا شود در يک جلسه تاتو را کاملا از بين مي برد، قطعا به پوست آسيب خواهد رساند.
چند سوال رايج درباره محو کردن تاتو با ليزر وجود دارد که در زير مي خوانيد:

*وقتي ليزر به کار مي افتد، چه احساسي به فرد دست مي دهد؟
 

هنگامي که ليزر براي محو تاتو به کار مي افتد، احساس مي کنيد با يک بند لاستيک به پوست شما ضربه زده مي شود. معمولا اين کار نياز به بي هوشي ندارد، ولي ممکن است براي افرادي که نمي توانند اين احساس را تحمل کنند، بي حسي موضعي به کار رود.

*چند جلسه لازم است تا تاتو کاملا محو شود؟
 

تعداد جلسات اين درمان به عوامل مختلفي بستگي دارد که عبارتند از: اندازه تاتو، رنگ و نوع جوهر به کار رفته، ميزان عمق نفوذ جوهر تاتو در پوست و روش انجام تاتو. معمولا تاتوهايي که به طور حرفه اي انجام شده اند، در10جلسه يا بيشتر کاملا محو مي شوند؛ ولي تاتوهايي که به وسيله افراد غيرحرفه اي انجام گرفته باشد، با 4جلسه هم از بين خواهند رفت. فاصله جلسات درمان 6هفته است.

*آيا رنگ تاتو در نتايج درمان با ليزر تأثير مي گذارد؟
 

بله. تاتوهايي که به رنگ هاي آبي تيره يا قرمز هستند، بهتر از بقيه رنگ ها پاسخ مي دهند، در حالي که تاتوهاي سبز يا زرد سخت تر از بقيه محو مي شوند.

*آيا تاتو کاملا محو مي شود؟
 

در بسياري موارد بيش از 95درصد رنگ تاتو و نقش آن با ليزر از بين خواهد رفت؛ ولي خوب است بدانيد که در حال حاضر در سراسر دنيا بيش از 100رنگ براي خالکوبي مورد استفاده قرار مي گيرد و اگر نوع رنگ و ميزان نفوذ آن در پوست مشخص نباشد، نمي توان درباره موفقيت درمان نظر داد.

*آيا محو کردن تاتو با ليزر اسکار باقي مي گذارد؟
 

درصد زيادي از کساني که با اين روش تاتوي شان را برمي دارند، دچار اسکار نمي شوند؛ ولي از آنجايي که پوست هر کس خصوصيات منحصر به فرد خودش را دارد، نمي توان تضمين کرد که پس از پايان درمان در محل تاتو اسکاري باقي نماند. در برخي افراد پوست آن ناحيه اندکي تغيير مي کند و با بافت کناري قدري متفاوت خواهد بود. اگر فکر مي کنيد که پوست تان ممکن است پس از ليزر درماني دچار اسکار شود، بهتر است پيش از شروع درمان يک تست ليزر انجام دهيد تا واکنش پوست تان را مشاهده کنيد.

*پس از جلسات درمان چه اتفاقي مي افتد؟
 

گاهي ممکن است پس از جلسه درمان نقاطي از محل تاتو خون بيايد و يک زخم کوچک سطحي ايجاد شود. بايد تا زماني که اين زخم کاملا خوب نشده آنتي بيوتيک مصرف کرد. شما مي توانيد به طور عادي حمام کنيد، ولي بهتر است تا چند روز پس از جلسه درمان از فعاليت هاي شديد پرهيز کنيد تا بيشترين نتيجه را بگيريد.

ليزر موهاي زائد
 

اين ليزر بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد و قطعا شما هم پرسش هاي زيادي راجع به آن در ذهن داريد. پاسخ برخي از اين پرسش ها را در زير مي خوانيد:

*ليزر چطور موهاي زائد را از بين مي برد؟
 

ليزري که با طول موج مشخصي به کار افتاده، نور و انرژي خاصي دارد که مي تواند ريشه موهايي را که در زمان درمان در حال رشد هستند بسوزاند.

*آيا ليزر درماني موهاي زائد بي خطر است؟
 

ميزان موفقيت و درجه ايمني اين درمان به توانايي و مهارت متخصصي بستگي دارد که از ليزر استفاده مي کند تا بداند چطور و با چه درجه اي ليزر را به کار اندازد تا در عين اينکه موهاي زائد از بين مي روند، به پوست آسيبي نرسد و دچار سوختگي نشود. اگر ليزر با درجه کمتري از ميزان لازم به کار افتد، نتيجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

*فرد در هنگام انجام ليزر چه حسي دارد؟
 

مثل اين است که با يک کش لاستيکي به پوست شما ضربه مي زند و داراي قدري سوزش خواهد بود.
کساني که الکتروليز را تجربه کرده اند، درد و ناراحتي ليزر را بسيار کمتر از الکتروليز مي دانند.

*پس از جلسه درمان بايد چه کرد؟
 

ممکن است تا12ساعت پوست شما قرمز باشد. استفاده از يک کرم تسکين دهنده پوست مفيد است. سعي کنيد پيش و پس از جلسه درمان از فرآورده هايي که ممکن است پوست را تحريک کنند، مانند رتين-آ و گليکوليک اسيد، استفاده نکنيد. مصرف مداوم و مرتب کرم ضد آفتاب براي پوست صورت توصيه مي شود.

*پس از چند جلسه موها کاملا از بين خواهند رفت و نتيجه مطلوب حاصل خواهد شد؟
 

ميزان رشد موهاي فرد و پاسخ او به درمان تعيين مي کند که بيمار بايد چند جلسه مراجعه کند.

چين و چروک ها و انواع اسکارها
 

ليزر در برطرف کردن جاي جوش ها يا اسکار باقيمانده از زخم ها يا جاي جراحي ها نيز کاربرد دارد و از آن براي کاهش چين و چروک هاي صورت نيز استفاده مي شود. ترميم پوست با ليزر، درمان رايجي است که پوست آسيب ديده از آفتاب يا پير را برمي دارد تا فرد ظاهر جوان تري پيدا کند. ترميم کردن پوست با ليزر در برطرف کردن نقص هاي ساده صورت مؤثر است. ليزر مي تواند چين و چروک هاي کنار چشم ها، دهان و گونه ها را بردارد يا از عمق آنها بکاهد. اگر هم رنگ پوست شما قدري به زردي يا خاکستري مي زند، کمک تان مي کند.

ليزر مي تواند براي حل مشکلات زير به کمک شما بيايد:
 

*چين و چروک هاي سطحي
*لک هاي ناشي از پيري
*پوست ناصاف
*پوستي که از آفتاب آسيب ديده
*جاهاي باقي مانده از آکنه يا آبله مرغان
فرايند ترميم پوست با ليزر محدوديت هايي هم دارد. اين روش نمي تواند در از بين بردن چين و چروک هاي عميق موثر واقع شود. به علاوه، اثرات اين درمان موقتي است؛ چرا که با افزايش سن، پوست دستخوش تغييراتي مي شود، مجدد چين و چروک مي خورد و سفتي و سطح صاف خود را از دست مي دهد. در ضمن با خنديدن و حرف زدن خطوطي که با ليزر از بين رفته بود، باز مي گردد . بنابراين، درمان نياز به تجديد خواهد داشت. در شماره آتي روش هاي آمادگي افراد براي انجام عمل ليزر و پس از آن و هم چنين عوارض جانبي اين درمان را شرح خواهيم داد.
منبع:نشريه ي دنياي سلامت، شماره ي 53.