در مورد ليپوساکشن چه مي دانيد؟


 

نويسنده : دکتر محمد هادي زاده




 
اگر شما هم جزء کساني هستيد که شکم بزرگي دارند و از اندام نامناسب خود ناراضي هستند و به هر علتي فرصت ورزش کردن را هم ندارند و از رژيم گرفتن هم بيزارند، اما چربي هاي بدن، به خصوص شکم همچنان مانع از انتخاب لباس مورد علاقه تان مي شود، بايد بدانيد روشي به نام ليپوساکشن، وجود دارد که با آن مي توانيد از شر اين چربي هاي زائد نجات پيدا کنيد. از زبان دکتر محمد هاديزاده، متخصص جراحي پلاستيک بيشتر با اين روش لاغري آشنا شويد.

تعريف ليپوساکشن
 

برداشتن چربي هاي مقاوم به رژيم و ورزش در بدن با استفاده از لوله هاي ظريف و عمل مکيدن توسط دستگاه، ليپوساکشن ناميده مي شود. معمولا قسمت هايي را که با اين روش مي توان چربي هاي آنها را خارج کرد، عبارتند از :چانه، گونه ها، گردن، بازوها، بالاي سينه ها، شکم، باسن، ران ها، زانوها، ساق پا و قوزک (مچ پا).

روش عمل
 

جراح، برش هاي کوچکي در نواحي نزديک چربي ايجاد مي کند و لوله اي دراز و توخالي (به نام کانولا) که بافت چربي را به خارج مي کشد، در آن قرار مي دهد و به اين ترتيب، چربي هاي اضافه با مکش دستگاه از بدن خارج مي شود. نوع بيهوشي، بسته به شرايط بيمار گاهي عمومي، گاهي موضعي و گاه بي حسي اپيدورال است. عمل ممکن است به صورت سرپايي يا بستري موقت انجام گيرد.

مدت زمان عمل
 

مدت اين عمل معمولا يک تا دو ساعت است؛ اما در مواردي که چربي ها زياد باشد، ممکن است حتي بيشتر از دو ساعت هم به طول بينجامد.

پيامدهاي بعد از ليپوساکشن
 

بديهي است هر عمل جراحي پيامدهاي خاص خود را دارد. در اين روش، معمولا درد، تورم، کبودي و سفتي به همراه ترشح مايع تا چند روز بعد از عمل از محلي که سوراخ شده و از آن لوله هاي دستگاه ساکشن عبور کرده است، بيمار را آزرده مي کند؛ اما به تدريج اين علائم نيز برطرف و بيمار کم کم بهبود مي يابد.

بازگشت به زندگي عادي
 

بيمار معمولا پس از يک تا دو هفته مي تواند به فعاليت هاي روزمره خود بازگردد. البته نبايد فعاليت هاي سنگين انجام دهد. بلندکردن اجسام سنگين و ايستادن هاي طولاني و ...نبايد قبل از چهار هفته انجام شود. به توصيه پزشک ممکن است حتي تا شش ماه انجام برخي کارهاي سنگين به تاخير بيفتد. کبودي و ورم ممکن است شش ماه يا بيشتر طول بکشد. صاف شدن جاي زخم معمولا دو سال زمان مي برد؛ اما صاف و کمرنگ شدن محل جراحي معمولا شش ماه طول مي کشد.

عوارض احتمالي
 

برخي اعمال جراحي براي برداشتن شکم، مثل ليپوساکشن، ندرتا ممکن است با عدم تقارن، ناهمواري و چين خوردگي پوست و عوارض ديگري نظير تغييرات رنگ، آسيب پوست، عفونت و تجمع مايع همراه باشد. در اين صورت حتما با پزشک خود مشورت کنيد.

آيا چربي ها دوباره برمي گردند؟
 

اگر رژيم غذايي و ورزش را به طور مداوم جزء برنامه زندگي خود قرار دهيد، معمولا چربي ها مجددا برنمي گردند؛ اما عدم رعايت رژيم غذايي و بي تحرکي سبب مي شود شما دوباره به شکل اوليه خود بازگرديد.
منبع: نشريه ي دنياي سلامت، شماره ي 53.