چطور هميشه پرانگيزه بمانيد؟


 

نويسنده: سولماز حقاني




 
تا به حال چند بار برايتان اتفاق افتاده که سعي کرده ايد به هدفي برسيد و چند قدم برداشته ايد اما بعد از مدتي نااميد شده ايد و کار را رها کرده ايد؟ آيا آرزو نمي کنيم که اي کاش به اندازه کافي پرانگيزه بوديم که تا انتهاي مسير را طي مي کرديم و به هدفمان مي رسيديم؟ چگونه بعضي ها در مواردي که به آنها علاقه و رغبتي ندارند پرانگيزه مي شوند و با انگيزه باقي مي مانند؟
1ـ يک دليل واقعي پيدا کنيد تا شما را تا انتهاي مسير رسيدن به هدف پر از انگيزه نگه دارد:اگر دليلتان به اندازه کافي الهام بخش نباشد در شما هيجان شروع به کار را ايجاد نمي کند و همين باعث مي شود بدانيد که اين دليل، يک دليل"واقعي" براي پيمودن راه نيست. بايد عميق تر فکر کنيد تا بتوانيد اين دليل واقعي را پيدا کنيد. شايد پيدا کردن آن مدتي زمان ببرد.
2ـ "هزينه"واقعي شکست در رسيدن به هدف را تخمين بزنيد:تصور اين هزينه مي تواند به شما انگيزه بدهد تا از شکست گريزان بوده و به سوي هدف در حرکت باشيد. درد و ضرر مي تواند بسيار انگيزه بخش باشد. گاهي پيش مي آيد که تصور فردايي روشن و قدرتمند آن چنان که بايد ايجاد انگيزه نمي کند اما شايد ترس از ضرر براي بعضي از افراد موثرتر واقع شود.
3ـ هميشه دليل واقعي و هزينه و ضرر احتمالي را به خودتان يادآوري کنيد:تصويري از موقعيت و هدفي که قصد رسيدن به آن را داريد تهيه کنيد. مي توانيد روي يک کتاب آن را يادداشت کنيد. مي توانيد روي کارتي بنويسيد و روي در کمد بچسبانيد و خيلي کارهاي ديگر که به شما مرتب يادآوري کند هدف شما چيست.
4ـ با خانواده و يا دوستان خود در مورد برنامه تان براي رسيدن به هدف صحبت کنيد:به خصوص کساني که قدم هاي شما را در مسير رسيدن به هدف ثابت نگه مي دارند. در ميان گذاشتن اهداف، دلايل و هزينه هاي احتمالي با ديگران و تجزيه و تحليل شما مي تواند بسيار کمک کننده باشد. با انجام اين کار براي خودتان يادآوري کننده ها و حمايت هاي قوي ايجاد مي کنيد. اگر گاهي در پيمودن راه احساس خستگي کرديد و يا قصد کنار کشيدن داشتيد اين افراد مي توانند به شما قدرتي دوباره بدهند و دلايلتان براي شروع کار را به شما يادآوري کنند. اين افراد نمي گذارند شکست بخوريد.
5ـ هدف خود را به قسمت هاي کوچک تقسيم کنيد:يک هدف بزرگ، يک هدف دست نيافتني و يا هدفي که به زمان زيادي احتياج دارد مي تواند بسيار خسته کننده به نظر بياييد و انگيزه تان را از شما بگيرد. اگر هدف خود را به قسمت هاي کوچک و قابل انجام تقسيم کنيد اين احساس در شما ايجاد مي شود که توانايي رسيدن به آنها را داريد. به علاوه تقسيم کردن باعث مي شود بتوانيد بهتر و با جزييات بيشتر براي تک تک قسمت ها برنامه ريزي داشته باشيد.
6ـ مسير رسيدن را علامت گذاري کنيد:هر وقت در طي مسير رسيدن به هدف از مرحله اي وارد مرحله ديگر شديد براي خودتان جشن بگيريد. اين علامت ها را خودتان براي خودتان تعيين کنيد. علامت هايي که به شما مي گويند قسمتي از مسير را طي کرده ايد. بگذاريد کاملا آن مرحله از رسيدن به هدف را کامل کنيد و بعد جشن بگيريد. اين شادي و جشن گرفتن انگيزه شما را افزايش مي دهد.
7ـ روند پيشرفت خودتان را به صورت عددي جدول بندي کنيد:عددها قدرت عجيبي دارند. عددها نمي توانند دروغ بگويند. در صورت امکان پيشرفت خودتان را با استفاده از اعداد جدول بندي کنيد. هر چه اعداد بهتر و بيشتر شوند احساس بهتري پيدا خواهيد کرد.
8ـ تفريح را فراموش نکنيد:هر کاري که مي کنيد، تفريح کردن را فراموش نکنيد. سعي کنيد زندگي برايتان جذاب و جالب باقي بماند. راه هاي بسياري براي تفريح وجود دارد. تفريح باعث مي شود احساس خستگي و عادي بودن نکنيد و شور و اشتياق براي رسيدن به اهدافتان را حفظ کنيد.
9ـ گروهي را مربوط به اهدافتان پيدا کنيد:خيلي مهم است که بدانيد تنها نيستيد. افراد و يا گروه هايي را که اهدافي مشابه به اهداف شما دارند، پيدا کنيد. با آنها ارتباط برقرار کنيد. دوستي هاي جديد شکل بدهيد. تبادل نظر کنيد. در کنار يکديگر پيشرفت کنيد. يک رقابت سالم با ديگران داشته باشيد. آموخته هاي خودتان را با هم در ميان بگذاريد و با هم رشد کنيد تا به اهدافتان برسيد.
10ـ معلم و راهنما براي خودتان پيدا کنيد:افرادي را پيدا کنيد که دانش و تخصص لازم براي رسيدن به هدف هايتان را دارند. اين افراد مي توانند توصيه هاي خوبي به شما بکنند و از تجربيات خودشان براي شما بگويند. اين افراد مثال هايي زنده از کساني هستند که اين مسير را طي کرده اند و موفق شده اند، پس شما هم مي توانيد.
11ـ خيلي به خودتان فشار نياوريد:اگر از مسير منحرف شديد يا گيج و سر در گم شديد و حس کرديد که از رسيدن به هدف خود دست کشيده ايد بيش از حد به خودتان فشار نياوريد. اين اتفاق گاهي پيش مي آيد، اما سعي کنيد دوباره خودتان را جمع و جور کنيد و دوباره براي رسيدن به هدف کار و تلاش کنيد.
منبع:نشريه موفقيت، شماره 179