اولين هواپيماي برقي جهان


 

ترجمه و نوشته: آرش راهبر




 
اين روزها بسياري از کمپاني هاي خودروسازي معتبر دنيا به دنبال معرفي مدل هاي الکتريکي يا هيبريدي خود در نمايشگاه دنيا هستند و در شرايطي که هنوز حواس بسياري روي زمين متمرکز شده ، معرفي يک هواپيماي الکتريکي با قابليت توليد انبوه قطعاً خبر شگفت انگيزي است ، عجيب تر اينکه هواپيماي برقي جديد نه ساخته آمريکايي هاست ونه روس ها ونه اروپايي ها، اين بار هم رقيب از شرق مي آيد. کمپاني چيني يونيک (Yuneec) با معرفي مدل E430 که اولين هواپيماي برقي با مقاصد تجاري و به شکل توليد انبوه است تا حد زيادي هواپيماسازان مشهورتر را غافلگير کرده و جالب است تا رقباي آمريکايي به خود بجنبند، چند نمونه اوليه از آن نيز راهي بازار اين کشور شده است .
يونيک E430 يک هواپيماي سبک دو نفره است که مي تواند بدون استفاده از موتورهاي درون سوز معمول و تنها با استفاده از نيروي الکتريکي به پرواز درآيد. مهندسان يونيک مدعي اند که هواپيماي ساخت آنها يک وسيله پروازي ساده ، بدون صدا، بدون لرزش ، بدون آلودگي ، بدون سوخت و بسيار نرم و راحت است که البته هزينه نگهداري کمي هم دارد. اين هواپيماي دوستدار محيط زيست که با ديدگاهي آينده نگرانه ساخته شده با دو ظرفيت متفاوت ساخته مي شود.نيروي لازم براي به حرکت درآوردن اين هواپيماي کوچک 40 کيلووات يا 54 اسب بخار است و اين انرژي در دو بسته متفاوت توليد مي شود. يک نوع آن به صورت باتري هاي سه بسته اي است که مي تواند بين يک ساعت و 20 دقيقه تا 2 ساعت اين هوانورد کوچک را پرواز دهد و نوع ديگر مجهز به باتري 5 تايي است که زمان پرواز را تا حدود 2/5 ساعت افزايش مي دهد.

سرعت اين هواپيما نيز در حالت حداکثر به 53 نات رسيده که براي خلبان و سرنشين کناري کافي به نظر مي رسد. وزن خالص اين هواپيما در حالت سه باتري به 550 پاوند مي رسد و در هنگام تيک آف تا 1050 پاوند افزايش خواهد يافت. در مدل 5 باتري نيز حدود 110 پاوند به وزن خالص و بي سرنشين اضافه خواهد شد.
«تيان يو» بنيانگذار شرکت يونيک در توضيح مربوط به اين هواپيما مانور ويژه اي روي هزينه پايين و سرعت عمل در استفاده از نيروي الکتريسيته دارد. E430 براي يک شارژ کامل تنها احتياج به سه ساعت اتصال به برق خانگي از نوع 230 ولت دارد که زمان مناسبي است . همچنين طبق ادعاي سازنده باتري هاي ليتيومي نصب شده روي اين هواپيما حدود 1500 ساعت کار مي کند که با توجه به قيمت 6500 تا 7 هزار دلاري اش براي مصرف کننده رقم به صرفه اي خواهد بود.

مديران يونيک براي اولين بار هدايت اين هواپيماي ملخي کوچک را به «شون ژون» خلبان چيني سپردند. اين خلبان در 12 ژوئن سال گذشته و در نزديکي کارخانه در شانگهاي چند ساعتي آن را به پرواز درآورد و در پايان از آرامش و حرکت بدون لرزش آن ابراز رضايت کرد. بال هاي E430 از اين سر تا آن سر به طول 13/8 متر طراحي شده و طول بدنه نيز 6/68 متر است. وزن خالص اين هواپيما به 178 کيلوگرم مي رسد که نتيجه استفاده درست از کامپوزيت هاي سبک و درعين حال مقاوم است . موتورالکتريکي اين هواپيما با دور حداکثر 2450 در دقيقه مي تواند دو سرنشين را به آسمان بفرستد.

E430 هم اکنون راهي کاليفرنيا شده تا در يک مرکز آزمايشگاهي و ميداني مجوزهاي مربوط به فروش را به دست بياورد. اگر چنين شود، مشتريان آمريکايي و اروپايي مي توانند آن را به قيمت پايه 89 هزار دلار خريداري کنند. اولين هواپيماي برقي جهان همچنين قرار است در نمايشگاه ايرونچر نيز به نمايش درآيد.
منبع: ماهنامه ي نوآور، شماره ي 67.