نسل پهلوان پنبه اي؟


 

نويسنده: كامران بارنجي




 
يك آسيب شناس اجتماعي شاخصه هاي پهلوانان قديمي را در نسل فعلي نمي بيند و نسل جديد را ميراث دار پهلوانان واقعي نمي داند.
دكتر مجيد ابهري -استاد دانشگاه شهيد بهشتي و آسيب شناس اجتماعي- بعضي ويژگي هاي پهلوانان قديم را در جوانان امروزي نمي بيند. او كه به قول خودش در دانشگاه و كوچه و خيابان هر روز با تعدادي زيادي جوان ارتباط دارد مي گويد: «نسل فعلي جوان به جز در مواردي نادر نسلي پهلوان نيست.»

دفاع از مظلوم
 

متاسفانه ما الان شاهد نسلي هستيم كه نه تنها از مظلوم دفاع نمي كند بلكه منتظر مي ماند تا پليس وارد ماجرا شود. اين نسل نه تنها مثل نسل پهلوان قديم سر مظلوم را به دامن نمي گيرد كه حتمي نمي خواهد يك انسان ذليلي را كه در محله اش عربده مي كشد و حريف مي طلبد سرجاي خودش بنشاند. يعني اين نسل نه تنها علاقه اي به دفاع از مظلومي که جلوي چشمانش جان مي دهد ندارد بلكه توانايي دفاع از حريم و محله خودش را هم ندارد كه كسي جرات نكند آنجا عربده كشي كند.

غيرت
 

غيرت، شاخصه جوانمردي و مردانگي پهلوانان قديم بود اما اين روزها اگر اوباش و زورگويي به حريم اجتماعي ما تعرض مي كند كسي نيست كه يك تنه جلويشان در بيايد و مقابل اعمال زشتشان بايستد. در حقيقت بي تفاوتي جايگزين غيرت در نسل امروز شده است. براي همين هم ما جمله هايي مثل «به من چه»، «به ما چه»، «مگر ما ماموريم»و...را زياد مي شنويم.

وفاداري
 

پهلوانان و رفيقان قديمي دو چيز را در دوستي و وفاداري به دوستان، مهم مي دانستند؛ يكي حفظ ناموس و دوست و ديگري حفظ آبروي دوست در غياب او! اما اين روزها ما خيلي كم مي بينيم كه اين موضوع اتفاق بيفتد و دوستي ها مثل گذشته پرثبات و پردوام نيستند و حتي خيلي وقت ها مي بينيم كه دوستان با هم سر يك سفره نشسته اند اما به يكديگر وفادار نيستند.

ناموس پرستي
 

55 درصد آزار خياباني زنان
الان ايجاد مزاحمت براي بانوان در خيابان تبديل به يك بيماري رواني شده است. آمارها بين سال 88-89 نشان مي دهند 55 درصد از زنان ايراني در طول روز يا هفته در معرض آزارهاي خياباني مثل آزارهاي كلامي، فيزيكي يا رفتاري قرار دارند كه اين آمار در ايستگاه هاي تاكسي يا مترو و ... بيشتر است . براي همين زماني كه من اين آمارها را تحليل مي كنم هميشه از خودم مي پرسم كجا رفت آن نسل ناموس پرست پهلوان؟ قديم اگر در محله اي به خانمي تجاوز كلامي مي شد چند نفر به فرد متجاوز حمله مي كردند و ادبش مي كردند امام امروز نه اينكه اين طور نيست بلكه اگر كسي هم پيدا شود كه بخواهد اين كار را بكند از طرف افراد ديگر هو يا منع مي شود. براي همين هم در سال هاي گذشته در راه امر به معروف و نهي از منكر ما شهداي زيادي داده ايم. در حالي كه اين آمار بايد برعكس مي شد و متجاوزين بايد جان خود را از دست مي دادند.

گذشت
 

45 درصد قتل هاي خانوادگي
من در اين موضوع فقط به يك چيز اشتباه اشاره مي كنم؛ اينكه در شش ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته 4/5 درصد آمار طلاق در كشور افزايش پيدا كرده است. يعني از هر پنج ازدواج يكي به طلاق مي رسد. آمار ديگري هم مي گويد 45 درصد قتل هاي خانوادگي در ميان اقوام اتفاق مي افتد. به نظر شما اين آمارها چه چيزي را نشان مي دهند؟ من مي گويم اين آمارها نشان مي دهند ما با نسلي پرخاشگر و ستيزه جو طرف هستيم كه هيچ گذشتي ندارند. در حالي كه گذشت و بخشش از صفات بارز ائمه (ع) و پهلوانان ما بوده است. من به شما قول مي دهم اگر ويژگي گذشت در نسل جوان تقويت شود ما ديگر واقعه طلاقي در كشور نخواهيم داشت.

خانواده دوست
 

17 دقيقه ارتباط گفتاري بين خانواده ها
آمارها به ما مي گويد 55 درصد طلاق ها در ايران به خاطر مشكلات اخلاقي يكي از زوجين بوده است. در حادثه سعادت آباد هم دختري كه سر او دعوا بود شوهر اولش او را به همين علت طلاق داده بود. نسل پهلوان قديم چقدر كه خانواده را كانون امن و آسايش براي خودشان مي دانستند نسل جديد به همان نسبت دارد در فروپاشي آن كانون تلاش مي كند. در قديم دختر با لباس سفيد خانه بخت مي رفت و با لباس سفيد ديگر كه كفن او بود از خانه خارج مي شد اما الان دختر با لباس سفيد از يك ماشين پياده مي شود و خانه بخت مي رود و از در ديگر طلاق مي گيرد و خارج مي شود. متاسفانه الان ارتباط گفتاري بين خانواده ها هم بسيار كم شده و به 17 دقيقه در 24 ساعت رسيده است. براي همين خانواده ها زمان خودشان را پاي تلويزيون مي گذرانند و اين شبكه هاي ماهواره اي هستند كه خانواده ها را تربيت مي كنند. در حالي كه در قديم مردان خانه در خانه هايشان ديوان حافظ و قرآن مي خواندند و قسمت اعظم وقتشان را در خانه شان مي گذراندند.

كمك به ضعيفان
 

اگر منظورمان از ضعيف افراد معلول و پيرها باشند شايد تنها موردي است كه هنوز جاي اميدواري دارد چون هنوز بعضي پهلوانان در نسل امروز هستند كه عادت پهلواني بزرگان خودشان را در كمك به ضعيفان فراموش نكرده اند كه اگر اين اميدواري را هم نداشتيم بايد از نسل فعلي قطع اميد مي كرديم.

صاحب نفوذي
 

ما هم مي دانيم كه پهلوانان در منطقه و شهر خودشان پذيرش اجتماعي داشتند. اين هم دليل داشت؛ پهلوانان ما اهل خدا و اهل بيت (ع) بودند، دروغ نمي گفتند، كلاهبرداري نمي كردند، اهل حق بودند و با باطل مي جنگيدند. اما الان چي؟ الان نسل جوان عالم بي عمل شده است. بعضي وقت ها اگر ديگران را به راستگويي دعوت مي كند خودش دروغ مي گويد. البته اين زياد تقصير جوان ها نيست چون آن ها اين خصلت را از پدران خودشان ياد گرفته اند. چگونه فرزندي پهلوان تربيت شود كه پدرش صبح تا شب فكر كلاهبرداري و ضايع كردن حق مظلومان و... است؟ براي همين هم در تمام مغازه هاي محله ها و شهرها صاحب مغازه ها نوشته اند كه حساب دفتري نداريم. نسيه نمي دهيم حتي به شما دوست عزيز و ... چون ديگر هيچ كس اعتباري پيش كس ديگري ندارد.

عيار
 

اگر در قديم رابين هود در انگليس بود در ايران هم عياراني بودند كه از زورگويان مي ستادند و به ضعيفان كمك مي كردند ولي امروز متاسفانه فقط شاهد حضور رابين هودهاي اينترنتي و گلدكوئيستي هستيم كه فقط مي ستانند و غارت مي كنند و چيزي پس نمي دهند.
منبع:همشهری جوان شماره 287