علم ژنتيك در آينده


 

ترجمه ونوشته:افشين قاسمي




 
امروزه از علم ژنتيك در پيشگيري، مبارزه و درمان بسياري از بيماري‌ها و اصلاح‌نژاد انواع مختلف جانوران و گياهان استفاده مي‌شود كه با پيشرفت اين علم و با تحقيقات دانشمندان در آينده استفاده از آن بيشتر خواهد شد. مثلاَ با استفاده از علم ژنتيك امكان تشخيص بيماري‌هاي ارثي زوج هاي جوان قبل از ازدواج امكان پذير است و يا درمان برخي از اين بيماري ها با استفاده از علم ژنتيك و از طريق شناسايي DNA افراد ميسر مي‌شود.
اصلاح نژاد حيوانات اهلي و گياهاني كه انسان جهت توليد مواد غذايي پرورش مي‌دهد باعث ارتقاء كيفيت و افزايش ميزان مواد توليدي آنها مي‌شود كه اين امر به سبب استفاده از اين علم امكان پذير است. مثلاَ گاوهايي كه نژاد آنها اصلاح شده، شير و گوشت بيشتري نسبت به هم‌نوعان خود توليد مي‌كنند. انواع غلات، صيفي جات و مركبات نيز از جمله محصولات كشاورزي هستند كه به دليل استفاده از علم ژنتيك در توليد آنها هم كيفيت و هم مقدار محصول افزايش يافته است.
كمك به تشخيص هويت اجساد غيرقابل شناسايي و مظنونان تحت تعقيب از ديگر كاربردهاي اين علم است. اما در آينده و با توجه به رشد جمعيت و بالا رفتن ميزان مصرف موادغذايي و كمبود منابع طبيعي همانند آب و زمين‌هاي مساعد استفاده بيشتر از اين علم اجتناب‌ناپذير است و به همين علت دانشمندان و پژوهشگران در حال تحقيق روي پروژه هاي جديد و كارآمدتر جهت توليد بيشتر مواد غذايي هستند. شايد در آينده امكان پرورش انواع گياهان مورد مصرف بشر در مناطق غيرقابل كشاورزي وجود داشته باشد.
مثلاَ پرورش انواع غلات در زمين‌هاي كويري، با استفاده از آب شور درياها و يا توليد بيشتري از حيوانات مورد استفاده انسان كه با استفاده از علم ژنتيك و سلول‌هاي بنيادي مي‌توان تعداد زاد و ولد و چندقلوزايي آنها را افزايش داد. زيست‌شناسان هم در آينده تحقيقات خود را به كمك اين علم گسترش داده كه در شناسايي گونه‌هاي جديد گياهي و جانوري آنها را ياري خواهد كرد. همچنين تحقيق در مورد علل انقراض نسل برخي از گونه هاي جانوري و بقاي انواع ديگري از جانوران، از ديگر فوايد علم ژنتيك است. با استفاده از DNA موجود در بقايا و فسيل هاي برجامانده از جانوران ماقبل تاريخ و احياي نسل آنها يا با تركيب ژنهاي چند جانور مختلف امروزي مي‌توان جانوران جديد را به وجود آورد. مثلا اگر امكان شناسايي ژن رشد در قد زرافه، ژن اندام فيل و ژن شكل ظاهري كروكوديل و تلفيق آنها وجود داشته باشد، موجودي كه از اين تلفيق به وجود خواهد آمد، احتمالاَ ظاهري همانند موجودات ما قبل تاريخ خواهد داشت. البته تنوع بافت‌هاي بدن، ارگانيسم‌هاي فيزيكي، تنوع تغذيه و محل زيست اين حيوانات چالشي خواهد بود كه در آينده و با پيشرفت علم ژنتيك رفع خواهد شد و شايد در آينده موجودات عجيب‌الخلقه بيشتري با استفاده از اين علم به وجود آيند. به عنوان مثال موجودات تخيلي فيلم ‌ها كه ما آنها را در دنياي مجازي مشاهده كرده‌ايم، احتمالاَ در دنياي واقعي آينده وجود خواهند داشت همانند گودزيلا، اسب بالدار، حشرات غول‌پيكر و...
البته ابداعات و اختراعات بشر در زمينه ‌هاي مختلف علاوه بر فوايد فراوان، معايبي نيز همراه داشته، لذا اين شاخه از علم هم مي‌تواند عوارضي داشته باشد، مانند به وجود آمدن بيماري‌هاي ناشناخته و يا ظهور موجوداتي تازه و محصولاتي كه سلامت انسان را به خطر اندازد.
منبع:ماهنامه نوآور، ش68