شهيد حکيم، مبدع معادله اي جديدي براي برپايي حکومت مردمي در عراق(2)
شهيد حکيم، مبدع معادله اي جديدي براي برپايي حکومت مردمي در عراق(2)
از نظرعرفاني،شهيد آیت الله سید محمد باقر حکیم چه ويژگي هايي داشت؟
حضرتعالي در کنار اين شهيد بزرگوار هنگام اقامت درحوزه علميه نجف اشرف چه نقشي داشتيد؟
شهيد محراب در برانگيختن انتفاضه نيمه شعبان سال 1991 چه نقشي داشت؟
محورتلاش براي استقرارشخصيت هاي سياسي و رزمندگان سپاه بدر درمناطق گوناگون عراق
شهيد محراب من را با اختيارات کامل به عراق اعزام کرد و بي درنگ درشهربصره استقرار يافتم و از نزديک رويدادها را پيگيري مي کردم و به مسئوليت هايي که به عهده من واگذار مي شد عمل مي کردم.در چارچوب اين مأموريت آقاي شيخ محمدتقي مولي فرمانده پيشين سپاه بدر را به منطقه کردنشين شمال عراق اعزام کردم تا با هماهنگي گروه هاي کرد اوضاع را پيگيري کند. درهمان حال ساير شخصيت هاي اعزامي را در مناطق گوناگون عراق مستقر کردم.ازسوي ديگر رزمندگان سپاه بدر وارد خاک عراق شدند تا از مردم بپاخاسته درشهرهاي بصره، عماره، کوت و ديالي پشتيباني به عمل آورند.درهمان حال نمايندگاني به شهرهاي نجف اشرف و کربلا و ناصريه اعزام شدند که تعدادي از آنها به شهادت رسيدند.درادامه اين مأموريت صدها تن از رزمندگان سپاه بدر به صورت گروهي و علني در هورهاي (باتلاق هاي) جنوب عراق و در محورهاي الجزيره واقع ميان رودخانه هاي دجله و فرات استقراريافته و يا به صورت سري به شهرهاي جنوب عراق انتقال يافتند.
محور پيگيري اخبار لحظه لحظه رويدادهاي انتفاضه و تلاش براي انعکاس آنها در افکار عمومي از سوي دفاتر و نهادهاي مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق به منظور پيگيري و پشتيباني سياسي و تبليغاتي حرکت مردم به پاخاسته عراق و در پرتو اين محورگفت وگوهاي فراواني با محافل سياسي و ديپلماتيک انجام شد و جزئيات اوضاع و رويدادهاي آن روز عراق با تحليل و گزارش هاي مستند به اطلاع آنان رسانده و به اين محافل تأکيد شد که اين انتفاضه سراسري ثابت کرد که رژيم صدام مشروعيت ندارد و همه مردم با او مخالفند. مشروح اين ديدارها و گفت و گوها از سوي رسانه هاي خبري انتشاريافت.دراين ميان،شهيد محراب با تحرکات سياسي و تبليغاتي دامنه دارکه به راه انداخت بر ياوه گويي دشمنان مردم عراق خط بطلان کشيد،و ميليون ها آواره عراقي در کشورهاي گوناگون جهان را براي افشاي جنايات صدام در سرکوب انتفاضه از نظر تبليغاتي و سياسي و فرهنگي بسيج کرد.
برپايي نهادهاي ياري رساني و کمک به مردم عراق،اعم ازافرادي که براي سرکوبي به خارج از کشور مهاجرت کردند و يا آنان که در سايه فشار و ارعاب در کشورشان ماندند.شايان ذکراست که اين نهادها تا زمان سقوط رژيم حزب بعث به کارشان ادامه دادند.
چرا انتفاضه سرکوب و ناکام شد و چه عواملي در سرکوبي آن نقش داشتند؟
عامل ديگري که باعث ناکامي انتفاضه شد اين است که انتفاضه به صورت خودجوش آغازشده و فاقد رهبري يکپارچه و منظم بود. چرا که شرايط وحشتناک و خفقان آور عراق و اقدامات سرکوبگرانه رژيم صدام اجازه نمي داد که مردم به پاخاسته،پيرامون يک رهبري حرکت کنند. با اين وجود مرحوم آيت الله العظمي سيدابوالقاسم خويي اين مسئوليت را برعهده گرفت،و کميته عالي براي اداره امور شهرهاي عراق تشکيل داد. اين کميته به دلايلي نقش رهبري مردم عراق در رويارويي با رژيم صدام را نداشته است.نشانه ديگري که موجب تضعيف انتفاضه شد،عدم هماهنگي عملياتي ميان شهرهاي آزاد شده بود. کمبود اسلحه و مهمات و گلوله و سوخت و وسايل ارتباطي ازعوامل ديگري بودند که در زمينه ناکامي قيام يکپارچه مردم نقشي تعيين کننده داشتند.
گفته شده است که شهيد محراب در جريان انتفاضه نيمه شعبان سال 1991 وارد خاک عراق شد،و با يونيفرم نظامي انتفاضه را رهبري کرد؟
شهيد محراب در کلاس هاي درس کدام يک از مراجع تقليد و اساتيد حوزه علميه نجف اشرف علوم ديني را فرا گرفت.
او درمحضر درس فقهاي بزرگ حوزه علميه نجف اشرف به ويژه امام سيدابوالقاسم خويي و آيت الله العظمي شهيد سيدمحمدباقرصدرتلمذ کرد.
آيا به مرحله اجتهاد هم رسيد و کدام يک از مراجع بزرگ تقليد به ايشان اجازه اجتهاد دادند؟
دلايل بازگشت شهيد محراب به نجف اشرف در شرايطي که پس از سرنگوني رژيم صدام،هرج و مرج، خشونت و بي ثباتي عراق را فرا گرفت، چه بود؟
آيا شهيد حکيم احساس کرده بود که جان او در معرض تهديد جدي گروه هاي تروريست قرار دارد؟
سرنوشت تيمي که در برنامه ريزي توطئه شوم ترور آيت الله حکيم شرکت داشت چه بود؟
آيا شهيد محراب در دوران تحصيل در حوزه علميه نجف اشرف فعاليت هاي فرهنگي نيزداشته است؟
آيا مي توانيد از فعاليت هاي سياسي و جهادي او برضد رژيم هاي لائيک و سکولار نام ببريد؟
خاندان حکيم به خاندان شهادت و فداکاري شهرت يافته اند.چند تن از افراد اين خانواده به دست مأموران صدام و يا به دست تروريست ها به شهادت رسيدند؟
چه نسبت خويشاوندي ميان خاندان حکيم و خاندان صدر و علامه سيدمحمدحسين فضل الله روحاني برجسته لبنان وجود دارد؟
آقاي سيدمحمد حسين فضل الله پسر خاله و فرزند دخترعمه فرزندان آيت الله العظمي سيدمحسن حکيم است.امام سيدحسن حکيم و مرحوم آيت الله سيدرئوف فضل الله پدر محمد حسين فضل الله دامادهاي حاج حسن بزي شخصيت سرشناس لبناني هستند. بنابراين،علامه فضل الله پسر خاله من است. از سوي ديگر حاج حسن بزي چند همسر داشته که يکي از آنها دختر سيدمهدي حکيم برادرامام سيدمحسن حکيم بوده است. بنابراين، سيدعبدالرئوف فضل الله با دختر سيدمهدي حکيم ازدواج کرده است.
در ارتباط با خاندان صدر، بايد گفت که من با دختر علامه سيدمحمد هادي فرزند سيدعلي صدر ازدواج کرده ام،درنتيجه اين ازدواج دو فرزند پسر به نام هاي سيدعمارحکيم و سيدمحسن حکيم و دو دختر دارم. در همين حال يکي از فرزندان خاندان صدر نيز با نوه ام ازدواج کرده است.
آيا رژيم منفور حزب بعث ميان خاندان حکيم و اعضاي حزب الدعوه تفاوت قائل بود، يا هردو را دشمن خود مي دانست؟
ترديدي نيست که تفاوت قائل بود. هر چند که رژيم بعث براي اعدام اعضاي حزب الدعوه بخشنامه صادر کرد،اما،چنانچه اين بخشنامه را مطالعه کنيد،ملاحظه خواهيد کرد که حکم اعدام شامل همه افراد مؤمن و متعهد عراقي بوده است.رژيم صدام بر اساس اين بخشنامه هزاران تن از مردم را که وابستگي سازماني و تشکيلاتي به حزب الدعوه نداشتند هم اعدام کرد. رژيم صدام همه اقشار و افراد مخالف را دشمن خود مي دانست و هيچ تفاوتي ميان شان قائل نمي شد.
با توجه به روابط ديرينه و همکاري بين شهيد محراب و شهيد سيدمحمدباقرصدر، واکنش علماء و مجتهدان نجف و خاندان حکيم نسبت به شهادت آيت الله صدر چگونه بود؟
آيا مي توانيد اوضاع امنيتي شهر نجف اشرف را در پي پيروزي انقلاب اسلامي در ايران و در پي اعدام شهيد سيدمحمدباقر صدر شرح دهيد؟
گرايش شيوه هاي مبارزاتي شهيد محراب آيت الله سيدمحمدباقرحکيم در کدام دسته بندي جا مي گيرد اصلاح طلب،انقلابي يا تجددگرا؟
آيا از منتقدان نهاد سنتي حوزه علميه ديني شيعيان بود،و براي نوآوري آن برحسب نيازهاي فعلي کاري مؤثر انجام مي داد.
طبيعي است که از روش سنتي حوزه علميه انتقاد کرد و به نوآوري و ايجاد تحول در حوزه اعتقاد داشت،به همين دليل در دهه ششم قرن بيستم مسئوليت تأسيس علوم اسلامي را برعهده داشت و براي نوآوري برنامه هاي درسي نيز تلاش به عمل آورد.
شهيد محراب ضمن احترام قائل بودن براي حوزه علميه و اعلام افتخار به وابستگي خود به اين حوزه ها و دفاع از آنها در برابر توطئه هاي گوناگون، به نظريه مرجعيت ديني مبني بر لزوم متحول نمودن مرجعيت ديني و تبديل آن به يک نهاد جامع و فراگير زيرنظرعالي ترين مرجع تقليد اعتقاد داشت.
ارتباط او با حوزه علميه هرگز قطع نشد، و به رغم استقرار او در دفتر کار اصلي اش درتهران،همواره اصرار داشت، ارتباط خود را با حوزه علميه حفظ کند.
نسبت به مسئله حکومت اسلامي و يا حکومت ولايت فقيه چه ديدگاهي داشت.
شهيد محراب به نظريه ولايت فقيه اعتقاد داشت و نوشتارها و سخنراني هاي او در اين زمينه گواهي مي دهند.
روابط شهيد محراب باعلماي برجسته و معاصر لبنان همچون علامه سيدمحمد حسين فضل الله و علامه شيخ محمد مهدي شمس هنگام اقامت در حوزه علميه نجف اشرف چگونه بوده است؟
بفرماييد روابط مرجع بزرگ تقليد حوزه علميه نجف اشرف به ويژه خاندان امام سيدمحسن حکيم با امام خميني(ره) هنگام اقامت درنجف اشرف چگونه بوده است؟
روابط ميان شهيد محراب و آيت الله سيدکاظم حائري از برجسته ترين شاگردان شهيد صدرچگونه بوده است؟
منبع: ماهنامه شاهد یاران، شماره42-41
/ج
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}