كودكان از شش ماهگي ضد آفتاب لازم دارند


 

نويسنده:دکتر نيلفروش زاده




 

1.سوراخ كردن گوش
 

نرمه گوش (قسمت گوشتي پايين گوش) از جمله امن ترين نواحي بدن براي اتصال آويز و گوشواره هاست. در بسياري از خانواده ها مرسوم است كه گوش دختر بچه ها را در سنين بسيار كم و با روش هاي خانگي نخ و سوزن سوراخ مي كنند؛ اما اين روش ممكن است به دليل استريل نبودن شخص را دچار عفونت كند. بهتر است براي سوراخ كردن گوش كودكان به مراكز درماني مجاز كه از استريل بودن وسايل و تجهيزات آن مطمئن هستيم مراجعه كنيم، زيرا احتمال انتقال عفونت هايي مثل هپاتيت و كزاز با وسايل آلوده وجود دارد. بهتر است در اين مورد از پزشك كودك خود راهنمايي بخواهيد. سوراخ كردن گوش در شرايط استريل در مجموع عملي كم خطر است؛ اما در مورد بعضي از بيماران مثل كساني كه استعداد عفونت دارند (بيماران ديابتي يا افرادي كه كورتون مصرف مي كنند) يا افرادي كه احتمال خونريزي در آنها بالاست (مثل افرادي كه داروي ضد انعقاد مصرف مي كنند)، بهتر است قبل از سوراخ كردن گوش با پزشك مشورت شود.

عوارض سوراخ كردن گوش
 

با وجودي كه گوش يكي از رايج ترين نواحي بدن براي نصب آويزهاست؛ اما سوراخ كردن گوش نيز ممكن است عوارضي را به همراه داشته باشد، از جمله اين عوارض مي توانيم به عفونت ها، حساسيت به فلزهاي مختلف گوشواره ها، تشكيل يك بافت برجسته در ناحيه نرمه گوش و نيز پارگي گوش در اثر ضربه اشاره كنيم. ايجاد چند سوراخ روي گوش شايع است؛ اما سوراخ كردن لاله گوش (قسمت غضروفي بالاي گوش ) خطرناك است زيرا اين منطقه غضروفي است و رگ خوني ندارد. در نتيجه التهابي كه اطراف سوراخ ايجاد شده ديرتر بهبود پيدا مي كند و احتمال ايجاد عفونت و تاول معمول در ماه هاي اول بعد از سوراخ كردن به خصوص در ماه هاي گرم سال زياد است.
علامت ايجاد اين عفونت در قسمت لاله گوش، تورم دردناك، گرمي و قرمزي است كه معمولا نرمه گوش را درگير نمي كند.

8 نكته مهم درباره گوشواره ها
 

1.قبل از اقدام به سوراخ كردن گوش كودك تان با پزشك خود مشورت كنيد تا از نظر سلامت عمومي بدن مشكلي وجود نداشته باشد. در ضمن از پزشك خود در مورد مراكز مجاز و مطمئن براي اين كار راهنمايي بخواهيد.
2.بعد از سوراخ كردن گوش، احتمال عفونت هاي سطحي نرمه گوش وجود دارد كه اين عفونت ها معمولا به خوبي به درمان موضعي پاسخ مي دهند. بنابراين محل سوراخ شده را با يك حوله گرم و مرطوب كمپرس كرده و در صورت نياز از يك پماد آنتي بيوتيك استفاده كنيد.
3.از گوشواره هاي سنگين به مدت طولاني استفاده نكنيد، زيرا اين گوشواره ها ممكن است سوراخ گوش كودك را گشاد و حتي پاره كرده و نرمه گوشه را به 2 قسمت تقسيم كنند.
4.اگر پشت (گل ميخ) گوشواره شما بلند است يا گوشواره شما قسمت نوك تيزي دارد كه در هنگام خواب شما را اذيت مي كند، بايد گوشواره خود را در هنگام خواب خارج كنيد زيرا اين نواحي نوك تيز ممكن است زخم هاي فشاري يا آزردگي هاي پوست قسمت پشتي لاله گوش را ايجاد كنند.
5.اگر كودك كم سن و سال شما گوشواره دارد مراقب باشيد كه قفل گوشواره اش محكم باشد و كودك نتواند خودش آن را باز و بسته كند زيرا در اين صورت ممكن است كودك گوشواره اش را از گوش خارج كرده، آن را به دهان ببرد و ببلعد كه خطر خفگي وجود دارد.
6.هنگام انجام ورزش هاي پربرخورد بهتر است گوشواره ها از گوش خارج شوند، زيرا احتمال پارگي گوش در اثر كشيده شدن و ضربه خوردن وجود دارد.
7.يكي از عوارض شايع استفاده از گوشواره ها حساسيت پوستي به فلزهايي است كه گوشواره از آن ساخته شده است. اين حساسيت ها به صورت خارش، قرمزي و التهاب ديده مي شود. معمولا افراد به گوشواره هايي از جنس نيكل حساسيت دارند؛ اما حساسيت به طلا يا نقره نيز گزارش شده است.
براي برطرف شدن حساسيت بهتر است گوشواره خود را عوض كنيد و اگر مشكل برطرف نشد شايد لازم باشد مدتي گوشواره را از گوش خود خارج كنيد.
8.پاره شدن نرمه گوش سوراخ شده در اثر ضربه يكي از عوارض شايع است.
ممكن است در اثر تصادف رانندگي، افتادن، نزاع، ورزش هاي پربرخورد يا كشيده شدن يك گوشواره به صورت تصادفي، نرمه گوش پاره شود.
اگر چنين اتفاقي افتاد ظرف حداكثر 24 ساعت به پزشك مراجعه كنيد، پزشك اين ناحيه را بخيه مي زند و محل پاره شده معمولا در مدت 3 ماه ترميم مي شود. بعد از اين زمان مي توان نرمه گوش را مجددا سوراخ كرد.
«يكي از عوارض شايع استفاده از گوشواره ها حساسيت پوستي به فلزهايي است كه گوشواره از آن ساخته شده است. اين حساسيت ها به صورت خارش، قرمزي و التهاب ديده مي شود. معمولا افراد به گوشواره هايي از جنس نيكل حساسيت دارند؛ اما حساسيت به طلا يا نقره نيز گزارش شده است.»

2.مراقبت از پوست کودک وقتي صورتش را رنگ مي کند
 

کودکان علاقه مند هستند گاهي نقش هاي فانتزي بر صورت آنها کشيده شود؛ اما نکته قابل توجه انتخاب نوع مواد مصرفي و رعايت نکات بهداشتي است.استفاده از ماژيک و گواش براي اين کار اصلاً توصيه نمي شود به دليل اينکه اين مواد سخت از روي پوست پاک مي شوند و اين ترکيبات شيميايي براي پوست کودک مضر هستند، مهم ترين عارضه آن بروز درماتيت تماسي يا Allergic contact Dermatitis است که معمولا به دليل حساسيت به ترکيبات اين مواد ايجاد مي شود و باعث بروز قرمزي، تورم، خارش يا حتي در موادر شديد بروز تاول مي شود.
استفاده از آبرنگ نيز تقريبا مناسب ولي در شرايطي که فقط يک بار از آن استفاده شده و در ضمن زود از سطح پوست شسته شود.
از مواد مورد استفاده بعضي آرايشگران کودک همان پالت هاي رنگي گريم هستند که ساخت شرکت هاي مختلف هستند.اين پالت ها جنس روغني دارند و بهترين پاک کنند آنها شيرپاکن است.
استفاده از اين پالت ها با کمک قلم موي مخصوص امکان پذير است. نوع ديگر اين مواد فون خشک يا پن کيک است که اگر اين مواد براي رنگ کردن استفاده شد توصيه مي شود مدت طولاني به روي صورت کودکان باقي نماند و حداکثر طي چند ساعت با آب و صابون يا شيرپاکن از روي صورت آنها پاک شود. مهم ترين عامل بروز درماتيت تماسي، نگهدارنده ها و عطرهايي است که در محصولات آرايشي و گريم يافت مي شود. عطرها يا افزودني هاي خوشبو شايع ترين عامل بروز درماتيت تماسي هستند و بيش از 5 هزار نوع مختلف آنها در محصولات آرايشي و زيبايي يافت مي شوند. در محصولاتي که اين افزودني ها از نوع غيرحساسيت زا يا Less Allergic باشند، مشکلات پوستي ناشي از اين محصولات کمتر خواهد بود.
از طرفي نگهدارنده ها « Preservative» عامل بروز واکنش هاي پوستي است که وجود آنها از رشد و تکثير قارچ و باکتري که باعث بروز عفونت پوستي مي شود جلوگيري کرده و محصول را از اثرات مخرب اکسيژن و نور محافظت مي کند.
در صورتي که فردي به يک نوع ماده نگهدارنده حساس باشد لزوما به اشکال ديگر آن حساس نيست.
نمونه هاي اين نگهدارنده ها شامل پارابن، ايميدازوليدينيل اوره،DMDM، فنوکسي اتانول، فرمالدئيد و... است که روي برچسب محصول مشخص است.
در محصولات گريم انتخاب نوع محصول بسيار مهم است چون مدت زيادي روي پوست مي ماند. بنابراين اين ترکيبات بايد فاقد حساسيت و غيرجوش زا باشند و با بسته شدن دهانه منافذ پوستي باعث بروز آکنه نشوند.

3.اگزما در كودكان
 

اگزما واكنش آلرژيك در پوست است كه باعث خارش، خشكي، پوسته ريزي و نقاط قرمز رنگ در پوست سطوح موضعي اندام ها مي شود.
شايع ترين مشكل اگزما در كودكان اگزماي سرشتي(آتوپيك) است كه اغلب از بين 3-2 ماهگي يا تا 5 ماهگي با شروع تغذيه كمكي ديده مي شود. برخي غذاها به خصوص محصولات لبني و تخم مرغ و تحريك كننده هاي پوستي مثل موي حيوانات خانگي، پشم يا پودرهاي شست و شو از جمله مواد شايع ايجاد كننده اگزما هستند.
حملات اگزما همچنين مي تواند توسط استرس و فشارهاي روحي شروع شود. اگزما به طور شايع همراه ساير انواع حساسيت ها مثل تب يونجه يا حساسيت به پني سيلين ديده مي شود. همچنين درمان كودكان مبتلا به اگزماي سرشتي آسم شايع است. هر چند در اغلب كودكان اگزماي آتوپيك تا 3 سالگي برطرف مي شود؛ اما ساير وضعيت هاي آلرژيك ممكن است باقي بماند. شكل ديگر اگزما، اگزماي سبورئيك است. اين اگزما هنگامي ايجاد مي شود كه غدد چربي پوست به تعداد زياد در پوست وجود داشته باشند. اين اگزما بيشتر در پوست سر كودكان، كانال گوش خارجي و نقاط چرب اطراف بين گوش ها و كشاله ران ايجاد مي شود. اگزماي سبورئيك به اندازه اگزماي آتوپيك خارش ندارد و به درمان خوب پاسخ مي دهد.
علائم اگزماي آتوپيك به صورت خشكي، قرمزي و پوسته ريزي در پوست بدن همراه با خارش شديد است. ضايعات پوستي اغلب به صورت دانه هاي ريز در سطح پوست ديده مي شود. در صورت خارش شديد ممكن است خواب كودك مختل شود.
*در مورد كودك شيرخوار
1 ـ اگر كودك دچار خارش است، نخست گردن، پوست سر، صورت، دست ها و سطوح مفصلي اندام هايش را براي يافتن بثورات پوستي بررسي كنيد.
2 ـ ناخن هاي او را براي جلوگيري از خراشيدگي پوست كوتاه نگه داريد، اگر پوست خراشيده و زخم شد، دست هاي كودك را براي جلوگيري از عفونت مرتب شسته و دستكش دستش كنيد.
3 ـ براي كاهش تحريك و خارش پوست از يك كرم نرم كننده پوست استفاده كنيد.

4.در نور آفتاب
 

محافظت از آفتاب بايد از نوزادان شروع شود و طي زندگي ادامه يابد. تخمين زده شده حدود 80 درصد تماس با نور آفتاب در طول زندگي در 18 سال اول زندگي رخ داده است. بنابراين پيشگيري از آفتاب در كودكي براي پيشگيري از سرطان هاي پوستي لازم است. كودك خود را با اين جملات آموزش دهيد:
-در ميانه روز از آفتاب دور بمان.
-استفاده از ضد آفتاب با SPF 15 و بالاتر از آن لازم است.
-از لباس و كلاه مناسب استفاده كن.
-با افراد فاميل و دوستان در مورد محافظت از آفتاب صحبت كن.

پوشش مناسب براي محافظت از آفتاب چگونه است؟
 

پوشش با كلاه و لباس هاي روشن لازم است. لباس و كلاه مناسب پس از شنا مي تواند از آفتاب محافظت كند. به علاوه نور خورشيد را فيلتر مي كند. از طرفي اين لباس ها باعث بازتاب گرما شده و فرد را خنك مي كند. عينك آفتابي از امواج ماوراي بنفش جلوگيري كرده و چشم و پلك را محافظت مي كند و بهتر است از چتر يا پوشش مناسب روي كالسكه كودك استفاده شود.

چگونه مي توان از امواج مضر آفتاب جلوگيري كرد؟
 

جلوگيري كردن از امواج ناشي از آفتاب با استفاده از محلول، ژل يا Sunstick ضد آفتاب با 15 SPF و بالاتر و استفاده مكرر آنها هر 2 ساعت حتي در روزهاي ابري لازم است.
اگر ورزش مي كنيد يا شنا، دفعات مصرف ضد آفتاب بايد بيشتر باشد.
قدرت ضد آفتاب با معيار SPF بررسي مي شود كه هر چه SPF بالاتر باشد، محافظت بيشتر است. SPF 14 نشان دهنده مدت زماني است كه مي توان بدون وجود احساس خطر از آفتاب سوختگي در آفتاب ماند. وقتي ضد آفتاب با SPF 15 استفاده شود، افراد با پوست روشن كه به طور نرمال 20 دقيقه در ميانه روز دچار آفتاب سوختگي مي شوند مي توانند 15 برابر 20 دقيقه (300 دقيقه ) بدون آفتاب سوختگي در معرض آفتاب باشند. بهتر است براي پوست هاي خشك، غلظت بيشتري از ضد آفتاب استفاده كرد و آن را به كل پوست پوشيده نشده حتي گوش و لب پخش كرد ولي از كاربرد آن روي پلك اجتناب كرد. بايد ضد آفتاب 30 دقيقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب استفاده و پس از شنا يا تعريق شديد تجديد شود.
ضد آفتاب هاي غيرمرئي براي تغيير انرژي امواج UV و جلوگيري از آسيب پوستي عمل مي كنند. ولي ضد آفتاب هاي مشخص سفيد يا رنگي كه به شكل كرم هستند تمام نورهاي رسيده به پوست را دفع مي كنند. اين تركيبات داروي اكسيد زنگ هستند يا داراي تيتانيوم دي اكسايد هستند (ضد آفتاب هاي غير شيميايي ).اين ضد آفتاب ها براي مناطق در معرض خطر بالا مثل بيني، لبها و شانه مناسب هستند.
نوزادان زير 6 ماه بايد از تابش مستقيم نور آفتاب و با پوشش مناسب محافظت شوند. شروع مصرف ضد آفتاب از سن 6 ماهگي است. اين كودكان نبايد به مدت طولاني با نور خورشيد تماس داشته باشند.

چرا بايد از آفتاب اجتناب كرد؟
 

در ساعات ميانه روز كه امواج آفتاب شديد است از آفتاب دور بمانيد . براي فعاليت و بازي قبل از ساعت 10 صبح و بعد از 4 بعد ازظهر فعاليت كنيد. انرژي خورشيد موقعي كه به بالاي اتمسفر مسافرت مي كنيد شديدتر است. امواج خورشيد در ارتفاعات، كوه يا در تابستان شديدتر است. امواج مضر خورشيد با بازتاب از سطوح آب، شن هاي سفيد و برف بيشتر به پوست مي رسد. از ماندن طولاني در آفتاب و تماس با نور آفتاب اجتناب كنيد و در سايه بنشينيد. از آفتاب سوختگي اجتناب كنيد و بدانيد كه فقط 15 دقيقه آفتاب براي بروز آفتاب سوختگي در افراد با پوست روشن لازم است.
منبع:نشريه شهرزاد، شماره 19.