اينترانت به شرط چاقو


 

نويسنده: گلنوش تجدد




 
در وب لاستر هر دامنه مي تواند کاربران خاص خود را داشته باشد که منظور از کاربر، استفاده کننده يک سرويس خاص از يک دامنه خاص و با حقوق و دسترسي خاص است. بخش کاربران يک دامنه محلي براي نمايش و مديريت کاربران دامنه است. در هر دامنه يک کاربر داراي يک نام کاربري، کلمه رمز و سري اطلاعات کاربري شامل تعداد روزهاي باقي مانده، اعتبار مصرف شده، اعتبار باقي مانده، رايگان بودن اعتبار، اطلاعات شخصي کاربر، اطلاعات امنيتي، اطلاعات مربوط به بازيابي کلمه عبور کاربر و ... است.
هر کاربر فقط داراي يک کلاس دسترسي است. کلاس دسترسي يک کاربر، حقوق دسترسي کاربر را براي استفاده از سرويس هاي يک دامنه تعيين مي کند و شامل مقررات استفاده، حساب اعتباري کاربر، مقررات زماني و نحوه استفاده کاربر از يک سرويس خاص است. کلاس دسترسي کاربر از لحاظ تعداد روزهاي کارکرد، باقي مانده و استفاده نشده و همچنين از لحاظ زمان استفاده در هر روز و هر تماس قابل کنترل است. کاربر يک دامنه داراي يک کلاس دسترسي بوده که نسبت به کلاسي که در آن قرار گرفته است، مي تواند با توجه به يک يا چند کليد دسترسي به قسمت هاي مختلف سرويس هاي دامنه دسترسي داشته باشد.( تصوير يک)
اين کليدهاي دسترسي مي توانند مستقيم به يک کاربر نسبت داده شوند يا از طريق کلاس دسترسي که کاربر در آن قرار دارد، به وي داده شود. کليد دسترسي نمايانگر مجوز استفاده از يک سرويس است. اگر کاربري با سطح دسترسي خاص، داراي کليد دسترسي به يک سرويس نباشد، نمي تواند از آن استفاده کند.
وب بلاستر بستري را براي مديتريت کاربران فراهم مي کند و به مدير سيستم اين امکان را مي دهد تا به راحتي بتواند کاربر دامنه را به نحو مطلوب و کاربردي، مديريت و کنترل کند. همچنين مي تواند نحوه استفاده کاربر را از سرويس هاي مختلف يک دامنه مشخص کند.
اگر روي کلاس هاي دسترسي در برنامه کنسول کليک کنيد، فهرست آنها در سمت راست نمايش داده خواهد شد که با کليک راست روي يکي از موارد نمايش داده شده، مانند کلاس User و انتخاب Properties مي توانيد پنجره اي را مطابق شکل مشاهده کنيد( تصوير دو).
يک سطح دسترسي شامل موارد زير است:
مديريت زماني
قوانين تغيير سطح دسترسي به صورت خودکار( تصوير سه)
مديريت قوانين اعتبارات کاربر( تصوير چهار)
مديريت کليدهاي دسترسي( تصوير پنج)( در اين قسمت به شما اين امکان داده مي شود تا کليدهاي دسترسي را از يک کلاس دسترسي ديگر استخراج کرده و به اين کلاس دسترسي اضافه کنيد).
به مدير سيستم اين امکان داده مي شود که براي کاربران، سرويس اعتباري تعريف کند که در اين صورت، کاربر در صورت استفاده از يک سرويس خاص از اعتبارش کم مي شود.

در اين وب بلاستر يک کاربر را مي توان براساس موارد زير کنترل کرد.
تعداد روزهاي مجاز
تعداد روزهاي بدون ورود
مقدار ساعت در هر تماس
مقدار ساعت روزانه
ميزان اعتبار موجود
ميزان اعتبار منفي
همچنين اين امکان وجود دارد که نحوه کسر اعتبار براي هر پلاگين( سرويس) دامنه تنظيم شود.
در صورت نياز، مي توان کاربر را مجاز دانست که اعتبار منفي نيز داشته باشد که مقدار آن قابل کنترل است. در اين صورت، سيستم مي تواند به صورت خودکار تحت شرايطي قابل تنظيم، بدهي کاربر را صفر کند.
در وب بلاستر کاربر به دو صورت اعتبار مالي پرداخت مي شود:
اعتبار رايگان
اعتبار غيررايگان
که در هر کدام از اين مدل ها براي مدير سيستم، مقادير هر دو نوع اعتبار کاربر قابل تفکيک است.

هريک از سرويس هاي شبکه اي مورد نظر شما به صورت يک پلاگين در وب بلاستر خواهد بود و مي تواند به کاربران دامنه شما سرويس دهي کند.
به تصوير شش دقت کنيد، روش کار وب بلاستر به صورتي است که کاربران مختلف در خواست هاي خود را به سرور وب بلاستر مي فرستند و اين به آن مفهوم است که به عنوان مثال، يک کاربر روي وب در حال انجام عمليات است، يک کاربر مشغول چت کردن است و ... هرکدام از اين عمليات توسط برنامه اي که کاربر با آن در حال کار است به سرور مرکزي وب بلاستر ارسال خواهد شد. سپس وب بلاستر با توجه به نوع درخواست، آن را به پلاگين موردنظر هدايت مي کند و سپس پلاگين احضار شده، درخواست کاربر را پردازش کرده و جواب آن را به کاربر بر مي گرداند.
بنابراين شما مي توانيد با نصب پلاگين هاي مختلف در هر دامنه موجود در وب بلاستر، امکانات و سرويس هاي دامنه موردنظر خود را گسترش دهيد. انواع بيشتري از پلاگين هاي وب بلاستر که در حال توسعه و توليد هستند، از طريق سايت رسمي آن( http://www.webblaster.com) قابل دسترسي خواهند بود.
تعدادي از پلاگين هاي موجود به شرح زير است:
Web Server: به شما امکان مي دهد تا بتوانيد صفحات سايت خود را Host کرده و کاربران، آن ها را مشاهده کنند. اين صفحات مي توانند صفحات html يا برنامه هاي تحت وب باشند که در بسته وب بلاستر تعدادي از آن ها موجود است و در قسمت بعدي به آن ها پرداخته خواهد شد.
FTP Server: در صورتي که بخواهيد بين کاربران خود فايل به اشتراک بگذاريد، مي توانيد از اين پلاگين استفاده کنيد.
FTP Quota Service: مي توانيد فضايي به هر کاربر اختصاص دهيد که بتوانند فايل هاي خود را در آنجا مديريت کنند.
Mail Server: امکان ارسال و دريافت نامه هاي الکترونيکي از طريق وب و برنامه هاي ارسال و دريافت نامه، مانند Outlook و...

Web Stats Service: اين پلاگين بعد از نصب، امکان آمارگيري از آدرس هاي وب سايت را به شما مي دهد. شما مي توانيد با تنظيم آن از بازديدکنندگان يک آدرس خاص در وب سايت مطلع شويد يا به عنوان مثال، تعداد دفعات دريافت يک فايل به اشتراک گذاشته شده در سايت خود را بدانيد.
Asp.Net Server 2.0: اگر مي خواهيد از برنامه هاي آماده به زبان Asp.Net استفاده کنيد، مي توانيد با نصب پلاگين فوق، اين امکان را در اختيار کاربران خود قرار داده تا از صفحات مبتني بر اين فناوري استفاده کنند.
Web Script Service: اين پلاگين اين امکان را به شما و توليد کنندگان برنامه هاي تحت وب مي دهد که بتوان با ساختار وب بلاستر، برنامه تحت وب توليد کرده و اين پلاگين آن ها را اجرا کند.
Secure Web : با استفاده از اين پلاگين مي توانيد دسترسي کاربران را به صفحات و منابع وب سايت خود کنترل کنيد.
New User Controller: اگر به تأييد خودکار کاربران از طريق ارسال Email نياز داشتيد يا نياز داريد تا به شما خبر داده شود که کاربر جديد در دامنه شما ثبت نام کرده است، مي توانيد از اين پلاگين استفاده کنيد.
ChitChatter Server: با نصب اين پلاگين مي توانيد سرويس چت انفرادي و دسته جمعي در يک تالار گفت و گو را در اختيار کاربران قرار دهيد. از اين پس خواهيد توانست تالارهي گفت و گو را تعريف کرده و حتي براي ورود کاربران به يک تالار خاص کلمه عبور درخواست کنيد و ... امکانات اين سرويس براي کاربران هم از طريق وب هم برنامه Chitchatter در سايت زير قابل دسترسي است.
http://www.Chitchatter.com
منبع: عصر شبکه، شماره 90.