قابليت POE را به شبكة خود اضافه كنيد.


 





 
CNet يكي از قديمي‌ترين مارك‌هاي تجاري است كه در بازار شبكة ايران، هرچند با افت و خيز فراوان، حضور داشته و معرف قديمي‌هاي بازار شبكه است. CNet جزء توليد كنندگاني است كه تقريباً براي تمام موارد مورد نياز شبكه‌هاي امروزي محصولي درخور ارائه كرده است. سوييچ‌هاي اين شركت نيز در سري‌هاي Managed و Unmanaged از تنوع مناسبي برخوردارند. يكي از محصولات اين شركت در رده محصولات SOHO، سوييچ CMS-1608P است كه در ادامه به بررسي آن مي‌پردازيم.
CMS-1608P در سري سوييچ‌هاي Unmanaged با قابليت PoE قرار مي‌گيرد. قابليت PoE اين امكان را به سوييچ مي‌دهد كه علاوه بر Data، برق را نيز روي كابل‌هاي شبكه به سمت مقاصد مشخص منتقل كند. PoE مزاياي بسيار زيادي را در اختيار كاربران قرار مي‌دهد. ازجمله اين كه كاربر مي‌تواند به جاي استفاده از كابل برق مجزا براي راه‌اندازي يك دستگاه تحت شبكه مانند IP Phone، IP Camera، Access Point Router و... تنها با اتصال كابل شبكه به دستگاه، هم انرژي مورد نياز آن را تأمين كند و هم Data مورد نظر آن را به دستگاه برساند.
اين امر، علاوه بر اينكه موجب صرفه‌جويي در كابل‌كشي مي‌شود، به شما امكان مي‌دهد با آزادي بيشتري دستگاه‌هاي تحت شبكة خود را در هر فضاي دلخواهي مورد استفاده قرار دهيد. ازسوي ديگر باتوجه به اين كه در يك شبكة پيشرفته، به طور حتم از UPS و منابع پشتيبان انرژي استفاده شده است، سوييچ‌ها تا مدتي پس از قطع برق همچنان مي‌توانند به كار خود ادامه دهند. اگر در شبكه‌اي دستگاه‌هاي كاربردي مانند IP Phone از قابليت PoE برخوردار باشند و انرژي خود را به طور مستقيم از سوييچ‌هاي PoE تأمين كنند، با قطع برق و روشن ماندن سوييچ‌ها با استفاده از UPS، مي‌توانند به كار خود ادامه دهند.

اما اگر بخواهيد هم‌اكنون تمام سوييچ‌هاي شبكة خود را كنار گذاشته و به سراغ سوييچ‌هاي با قابليت PoE برويد، به يقين هم ازلحاظ زماني و هم ازلحاظ مادي، هزينة بسياري را بايد صرف كنيد. CMS-1608P پاسخي به نياز شما است كه شبكه‌اي آماده با سوييچ‌هاي فعال داريد و تنها مي‌خواهيد قابليت PoE را با كمترين هزينه و زمان و بدون تغيير Topology به شبكة خود اضافه كنيد.
CMS-1608P درحقيقت يك سوييچ Mid-Span با قابليت PoE است. در فناوري PoE وقتي سوييچ شما از قابليت PoE برخوردار باشد و به طور مستقيم به دستگاه‌هاي تحت شبكة برخوردار از PoE وصل شوند، در اصطلاح End-Span گفته مي‌شود. اما وقتي سوييچ شما به عنوان يك رابط بين سوييچ‌هاي ساده بدون قابليت PoE و دستگاه‌هاي تحت شبكه‌اي مانند Access Point و IP Phone برخوردار از قابليت PoE عمل كند، Mid-Span ناميده مي‌شود.
دليل استفاده از سوييچ‌هاي Mid-Span در شبكه‌هاي امروزي اين است كه مديران شبكه بتوانند با كمترين هزينه و بدون تعويض سوييچ‌هاي مديريتي و اصلي شبكه، دستگاه‌هاي برخوردار از قابليت PoE را نيز به شبكة خود اضافه كنند(تصوير1).

سوييچ CMS-1608P شركت CNet از شانزده پورت شبكه با سرعت Mbps 10/100 برخوردار است كه هشت پورت آن به عنوان Input (براي ورود كابل حامل Data) و هشت پورت آن به عنوان Output (براي خروج كابل حامل Data + Power) عمل مي‌كند. با چنين ساختاري، اين سوييچ مي‌تواند تا هشت دستگاه شبكه برخوردار از قابليت PoE را به شبكه شما اضافه كند، بدون اين كه لازم باشد سوييچ‌هاي اصلي شبكه را تعويض يا دوباره تنظيم كنيد.
باتوجه به اين كه اين سوييچ در سري Mid-Span جاي گرفته است، تواني برابر 15/4 وات را روي هر پورت خود (پورت‌هاي Output) در اختيار دستگاه‌هاي تحت شبكة شما قرار دهد. اين سوييچ به صورت Rack Mountable طراحي شده و شما مي‌توانيد آن را در رك‌هاي اتاق سرور خود در كنار ساير سوييچ‌ها جاسازي كنيد.
منبع:نشريه عصر شبكه- ش110