ازبهترین علما ومربیان حقیقی جامعه
 

مرحوم آیت‌الله العظمی سید محمدرضا گلپایگانی

ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.
دست خیانتکار استعمار بار دیگر یکی از بهترین علماء و خدمتگزاران به اسلام و مربیان و معلمان حقیقی جامعه را ترور کرد و سید جلیل و عالم زاهد و عابد مجاهد حضرت آیت‌الله دستغیب را به شهادت رسانید. صفحه درخشان دیگری در تاریخ شهدای اسلام باز شد. این جنایت‌ها و ترورها در این موقعیت حساسی که اسلام و جامعه ما با دسائس خائنانه استعمار و حملات بی رحمانه کفار و عمال آنها روبروست، هرچند دلیل بر این است که عوامل ضد انقلاب داخلی با عواملی خارجی متحد و جز ضدیت با اسلام و استقلال کشور و ایجاد هرج و مرج و آشوب و ارعاب، قصدی ندارند، اما علی رغم مقاصد شوم آنها، این جنایات، ملت به پا خاسته ایران را ثابت قدم‌تر و در دفاع از اسلام کوشاتر می‌نماید.
شهادت آن مرحوم را به محضر والای حضرت بقیه‌الله ارواحنا فداء و علمای اعلام و مخصوصا جامعه روحانیت و مردم رشید و متعهد فارس و خاندان محترم دستغیب تبریک و تسلیت عرض نموده، علو درجات آن عالم شهید و سایر شهدای اسلام را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

پیوسته درراه خدمات دینی وتهذیب اخلاقی مؤمنین بود
 

مرحوم آیت‌الله العظمی سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی

شهادت پر افتخار مرحوم مغفور عالم ربانی و مجاهد فی سبیل‌الله آیت‌الله آقای حاج سید عبدالحسین دستغیب طاب ثراه که عمر پر برکت خویش را پیوسته در راه خدمات دینی و ارشاد و تهذیب اخلاق مؤمنین صرف نموده و از هیچ کوششی در به ثمر رسانیدن اهداف عالیه اسلامی، دریغ ننمودند، موجب تاثر و تاسف عمیق می‌باشد.
این حادثه مولمه و ضایعه جبران‌ناپذیر را به پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنا فداء و عموم ملت مسلمان ایران، خاصه حضرات آقایان علمای اعلام و حجج اسلام استان فارس دامه برکاتهم و بازماندگان محترم آن مرحوم و اهالی غیور آن سامان تسلیت و تبریک عرض نموده، علو درجات آن شهید راه حق و توفیقات عموم خدمتگزاران به اسلام و مذهب اهل‌بیت عصمت و طهارت علیه‌السلام را از درگان ربوبی، مسئلت می‌نماید.

عمری را درراه ترویج مبانی واحکام مقدس اسلام صرف کرد...
 

مرحوم آیت‌الله العظمی سید عبدالله شیرازی

با اندوه و تاثر شدید، شهادت جانگداز عالم ربانی حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید عبدالحسین دستغیب را به حضرت ولی عصر حجت ابن‌الحسن العسگری ارواحنا له الفدا و به جامعه روحانیت و ملت شریف و مسلمان ایران به خصوص به اهالی محترم فارس تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم. شهادت آن سید جلیل القدر که عمری را در راه ترویج مبانی و احکام مقدس اسلام و قرآن کریم و مبارزه با ظلم و استعمار سپری کرد، گو اینکه برای حوزه‌های علمیه و جامعه روحانیت غیر قابل جبران و باری است سنگین، اما این جنایت فجیع به وسیله سرسپردگان و عوامل جنایتکار خارجی بار دیگر عمق دشمنی آنان را به اسلام و مسلمین و به خصوص به روحانیت به اثبات رسانید و این خود، نشانه دیگری از ضعف و زبونی دشمنان اسلام است، اما وعده خدا حق است و به زودی ان‌شاءالله تعالی شاهد پیروزی‌های نهائی ملت مسلمان ایران در همه شئون خواهیم بود.

مرگ در بستر برای شخصیتی چون او کم بود
 

شهید آیت الله حاج شیخ محمد صدوقی

دشمنان زخم خورده و زبون اسلام و نوکرهای مزدور، منافقانی که به واسطه انقلاب کبیر و خونین اسلامی ایران، خود را در پرتگاه سقوط و نابودی می‌بینند، در صدد برآمدند انتقام خود را از ناشرین فرهنگ اسلام پس بگیرند و این بار نیز یکی از درخشنده‌ترین چهره‌های عالم اسلام و انقلاب، آیت‌الله حاج سید عبدالحسین دستغیب را ناجوانمردانه در شیراز به شهادت می‌رسانند.
شهادت این عالم ربانی و سید بزرگوار را به ساحت قدس حضرت بقیه‌الله ارواحنا فداه، محضر مبارک آن حضرت و به پیشگاه ملت ایران خاصه مردم غیرتمند فارس، تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم. این سیه‌روزان چه کور خوانده‌اند و چه مذبوحانه تلاش می‌کنند. اینان نمی‌دانند انسان‌های شریفی چون آیت‌الله دستغیب که با بیان و انفاس کلام قدسیه‌شان بساط طاغوت‌ها و جهانخواران را به آتش کشیده‌اند، مسلم است که جوشش و حرارت خونشان بنیان این دون صفتان را به آتش خشم ملت خواهد سوزاند.
ای امام!
ملت ما در مکتب حسین (ع) این مسئله را به خوبی دریافته است که مرگ در بستر، برای شخصیتی چون آیت‌الله دستغیب کم بود و او می‌بایست چون اجداد گرامیش مظلوم‌وار در خون خویش غوطه‌ور گردد و با نثار خون خود، دین جدش را یاری نماید و به قافله افتخار آفرین شهیدان راه اسلام بپیوندد و به زندگی ابدی دست یابد. ملت ما می‌داند که این سید پاک و عالم بزرگوار که با قلبی مملو از خلوص و ایمان، عاشقانه از حریم مقدس انقلاب اسلامی و اسلام دفاع می‌نمود، نه تنها نباید با شهادت این بزرگان ذره‌ای به خود یاس و نومیدی راه دهند، بلکه باید در جهت پاسداری از خون شهیدان و دستاوردهای انقلاب و تداوم آن مصمم و قاطع‌تر گردند. آن هدف متعالی که مورد نظر همه ما بوده و می‌باشد، همانا بقاء اسلام است و انقلاب و همه ما آمادگی برای چنین مسائل داشته و داریم و مطمئنیم که وعده الهی که همانا پیروزی حق علیه باطل است نزدیک است و ان نصرالله للقریب.

فرزند رشید مبارز و متعهد اسلام
 

مرحوم آیت الله حاج عبدالرحیم ربانی شیرازی

مردم محترم و مبارز شیراز! خرابکاران وابسته به شرق و غرب که هر روز بر ابراز دشمنی و خصومت نسبت به جمهوری اسلامی ایران می‌افزایند و مردان متعهد اسلام ما را بعضی شهید و برخی را با شایعه‌سازی می‌خواهند منزوی سازند، این بار جنایت خود را با شهید نمودن یکی از فرزندان رشید مبارز و متعهد به اسلام، حضرت آیت‌الله حاج سید عبدالحسین دستغیب قدس سره که عمری را در خدمت به مذهب و مردم بود، به ثبوت رساندند. اینها فکر نمی‌کنند که ترور نمی‌تواند امتی را که در صحنه سیاست و شهادت حضور دائمی دارد از میدان به در ببرد.
من این ضایعه اسفبار را به پیشگاه حضرت ولی عصر (عج) و نایب ارجمندش امام خمینی و خانواده معظم ایشان و شما مردم مسلمان بیدار تسلیت عرض می‌نمایم. امید است که در تشییع معظم‌له همگی حضور فعال پیدا نموده با بزرگداشت ایشان چه در تشییع و چه در مجالس ختم، در تعظیم روحانیت و شعائر دینی بیفزائید.

او دستی از غیب برای سعاد ت مردم فارس بود
 

مرحوم آیت الله حاج شیخ علی مشکینی

پس از سلام به روان پیامبران و شهیدان تاریخ، خالص‌ترین درود خود را به روح عارف الهی دانشمند اسلامی، مفسر پر ارج، معلم اخلاق، شهید راه حق آیت‌الله دستغیب اهدا می‌کنم. او بهترین طرزی از زندگی را برگزید و خدایش نیز بهترین راه را برای مرگش انتخاب نمود. روح عظیم وی پیوسته در جهان دیگر بود تا آنگاه که به آرزویش رسید. نام گرامیش عبدالحسین بود به این لحاظ که عمرش را در خدمت هدف حسین (ع) گذراند.
بی تردید بگویم که شهید دستغیب دستی از غیب بود که برای سعادت ملت فارس حضور یافته بود و به وسیله ایادی پلیدی، دو باره آن دست غیب شد. او مغزی مملو از دانش و قلمی آکنده از ایمان و روحی سرشار از عرفان و دلی مالامال از عشق به الله داشت. شهادت او به دین الهی رونق و عظمت و به مسلمین، قیام و حرکت و به دشمنان و مسببین، نفرت و ذلت بخشید.
آری وجود یک روحانی مبارز در یک منطقه، خفاش صفتان را اجازه حضور و ایادی شیطان بزرگ را اجازه وسوسه و ظهور و هوی‌پرستان ضد اسلام را فرصت حرکت و توطئه گران خائن را رخصت فعالیت نمی‌دهد. همه انبیاء چنین بودند و بدین جهت از روز نخست لبه تیز شمشیر شیاطین و طاغوتیان به سوی رهبران طریقه توحید بوده است.
اینجانب روان مقدس آیت الله شهید دستغیب را به عظمت یاد می‌کنم و به حال وی غبطه می‌خورم و اینک او را در حضور اولیاء الهی زنده می‌بینم و شهادتش را به امام عظیم امت و اهالی محترم فارس و بازماندگان عزیزشان تبریک و تسلیت می‌گویم.

خون مقدس او خط سرخ تشیع را رنگین‌تر می‌کند
 

آیت الله العظمی حاج شیخ حسین نوری همدانی

محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب عظیم اسلامی ایران، حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی دام‌ظله العالی. دشمنان کینه‌توز و مخالفان زبون انقلاب اسلامی و جیره خواران منافق که موجودیت ضد خلقی خود را به طور کلی از دست رفته و در پرتگاه نابودی کامل می‌بینند، با کمال تاسف، یکی از تابناک‌ترین چهره‌های انقلاب اسلامی، آیت‌الله حاج سید عبدالحسین دستغیب را در شیراز به شهادت رسانیدند. شهادت این عالم ربانی و مجاهد خستگی‌ناپذیر و مهذب اخلاق و مربی جامعه را که با خون مقدس خویش، خط سرخ تشیع را رنگین‌تر و پیشرفت انقلاب را سریع‌تر می‌سازد، به ساحت مقدس حضرت بقیه الله ارواحنا فداء و به پیشگاه مبارک آن حضرت و به ملت شهید پرور ایران، به ویژه مردم غیور و سلحشور خطه فارس و به خاندان محترم دستغیب تبریک و تسلیت عرض می‌نماید و آمادگی خویش را جهت پیمودن چنین راه پرافتخاری اعلام می‌دارد. اطمینان کامل هست که با ریخته شدن خون این عزیزان، وعده الهی که پیروزی حق بر باطل است تحقق می‌گیرد.
انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا

او و دلسوخته‌گانی که پروانه‌وار احاطه‌اش کرده بودند، به آرزوی خود رسیدند
 

مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سیداحمدخمینی

برای مرد بزرگی چون شهید آیت‌الله مجاهد مرحوم آقای سید عبدالحسین دستغیب قدس سره‌الشریف و همراهان دلباخته‌اش شهادت بزرگ‌ترین افتخار و مرگ در بستر عادی بسیار کوچک بود. آن عارف ربانی و عالم متقی و دلسوختگانی که پروانه‌وار ایشان را احاطه کرده بودند، به شهادت عشق می‌ورزیدند و به معشوق خود رسیدند، ولی جنایتکاران خود فروخته و مزدوران آمریکایی با این جنایت هولناک آشکارترین سند سرسپردگی خود را نسبت به ارباب جهانخوار خود ارائه دادند و طرفداری آنها را از دشمنان اسلام به اثبات رساندند. اینان آیا با ترور این مردان پاک الهی آن هم با آن طرز دلخراش، جز نفرت ابدی و خشم توده‌های محروم چه بهره‌ای می‌توانند ببرند و چه طرفی می‌توانند ببندند؟ انا لله و انا الیه راجعون. من این مصیبت جانگداز را به جناب مستطاب عالی و اخوان محترم و خاندان جلیل آن شهید بزرگوار و سایر خانواده‌های داغدار تبریک و تسلیت عرض نموده سلامتی و شکیبائی برای آنان از خدای تعالی مسئلت می نمایم.
پیام تسلیت به حجت‌الاسلام و المسلمین سید هاشم دستغیب به مناسبت شهادت آیت‌الله دستغیب
منبع: ماهنامه شاهد یاران53_54