خواص زالزالک


 






 
ميوه درختچه اي است از خانواده اي که گونه هاي مختلفي دارد.
قسمت هايي دارويي آن ميوه و شکوفه تازه يا خشک شده است.

خواص درماني و موارد مصرف
 

-ميوه آن محرک، قابض، ملايم، مقوي معده، مفتح و باز کننده گرفتگي ها است. هم چنين براي درمان قولون و ورم قولون و التهاب امعاء و تنظيم عمل روده مفيد است.
-ضد خونريزي، تب بر و ضد تشنج است.
-اعصاب فرسوده را آرام مي سازد.
-کمبود ويتامين«ث» بدن را تأمين مي کند.
-اگر 200 تا 300 گرم آن را بدون پوست به جاي وعده صبحانه بخوريد و يا يک کيلوگرم از آن را با شکر شربت کنيد و هر روز يک چهارم آن را بخوريد، اسهال خوني را بند مي آورد.
-جهت رفع سوءهاضمه و اسهال، توصيه شده است آن را سوزانده و مصرف نماييد.
-چنان چه عصاره آن را بخوريد، قلب را تقويت مي کند؛ تنگي نفس را که ناشي از ضايعات قلبي است درمان مي کند؛ براي درمان بزرگ شدن قلب مفيد است؛ ضربان قلب را متعادل و مرتب مي کند؛ ضعف قلب را برطرف مي نمايد.
-40گرم از آن را در يک ليتر آب جوش دم کنيد و آب صاف کرده آن را بنوشيد. در اين صورت اختلالات جريان خون را برطرف و فشار خون را درمان مي کند.
-200گرم از آن را در يک ليتر آب بسيار بجوشانيد تا آب آن کم بشود. پس از ته نشين شدن، آن را هر روز بر پوست بماليد؛ لک هاي سرخ را برطرف مي سازد.

خواص درماني هسته اي زالزالک
 

-اگر آن را نرم بکوبيد و بخوريد، اسهال را برطرف مي کند؛ هم چنين از احتلام شبانه جلوگيري مي کند.

خواص درماني گل زالزالک
 

-هر روز 40 گرم از آن را در يک ليتر آب جوش دم کرده و بنوشيد، آثار مفيدي در تنظيم فشار خون دارد؛ ضعف قلب را برطرف مي سازد؛ آنژين را درمان مي کند؛ براي درمان ورم آئورت مفيد است؛ اختلالات عصبي از جمله نگراني، بي خوابي، سرگيجه، احساس صدا در گوش و نظاير آن را درمان مي کند.
-روزي سه بار هر مرتبه يک قاشق سوپ خوري از آن را در يک فنجان آب جوش دم کنيد و آب صاف کرده آن را بنوشيد، ضد اسپاسم است. همچنين داروي مفيدي براي دوران يائسگي به شمار مي رود.
3-آب جوشانده آن را در دهان و گلو نگه داريد و غرغره کنيد. تورم و جراحات مخاط دهان وگلو را برطرف مي سازد.

خواص درماني برگ زالزالک
 

-50گرم از آن را در يک ليتر آب بجوشانيد و پس از خنک شدن روزي سه بار آب آن را در دهان بگيريد. برفک دهان را برطرف مي سازد و آبسه لثه را نيز باز مي کند. اگر در گلو غرغره کنيد. درد گلو و آنژين را درمان مي کند.اگر به پوست بماليد پوست ظريف شده را درمان کرده و سالک را رفع مي کند.
منبع: نشريه تغذيه و سلامتي 83