فرزند اسلام و قرآن


 

نويسنده:عباس خامه یار




 
فاجعه هفتم تير 1360، يكي از نقاط عطف تاريخ انقلاب اسلامي و از فرازهاي اعجاب‌انگيزآن است،فاجعه‌اي كه بيش از 72 تن از برجسته‌ترين مبارزان و فرهيختگان كشور را ازانقلاب گرفت و برگ تازه‌اي از جنايات امپرياليسم به سركردگي امريكا را بر تاريخ معاصر ايران افزود.
شهادت جمع كثيري از نخبگان و برگزيدگان انقلاب اسلامي دراين حادثه،به ويژه خورشيد اين كاروان،سيد مظلوم دكتر بهشتي، سبب شده است كه تاثير عميق و نقش ديگر شهداي اين رويداد در پيشبرد نهضت امام،آن‌گونه كه بايد مدنظر قرار نگيرد.
درميان كاروان شهداي هفتم تير،چهره روحاني مبارز و چريك مسلمان، شهيد حجت‌الاسلام محمد منتظري،ازويژگي‌هاي ممتازي برخوردار است. او آزادمردي بود كه از نوجواني قدم در عرصه مبارزه نهاد و در اين راه، خطرات،رنج‌ها،دربه‌دري‌ها و شكنجه‌هاي فراواني را به جان خريد.شرح مقاومت‌هاي جانانه وي در برابر شكنجه‌هاي قرون وسطائي و سبعانه رژيم ستم‌شاهي، بيشتر به افسانه مي‌ماند،شكنجه‌هائي كه آثار آنها تا پايان عمرآزارش مي‌داد، هر چند هرگز دم برنياورد.
شهيد محمد منتظري در راه نيل به هدف كه همانا تشكيل حكومت اسلامي تحت ولايت فقيه عادل زمان،امام خميني،بود،خواب و خوراك را نمي‌شناخت وگاه پيش مي‌آمد كه دو سه شبانه روز نمي‌خوابيد.او در تمام مقاطع حساس و خطرناكي كه ديگران تاب و تحمل از كف مي‌دادند،مردانه مي‌ايستاد و ديگران را با نويد پيروزي، دلگرم مي‌كرد.

شهيد منتظري پس از آزادي از زندان، به خارج رفت و فصل جديدي از مبارزات خود را آغاز كرد. او معتقد بود براي قوام و استحكام تفكرانقلابي اسلامي بايد روابط نزديكي با تمامي سازمان‌هاي آزادي‌بخش برقراركرد و به شكلي جدي و مستمر براي ايجاد وحدت بين گروه‌ها و سازمان‌هاي مبارز تلاش نمود.وي با بهره‌گيري از امكانات آموزشي اين سازمان‌ها توانست بسياري از مبارزان ايراني را با شيوه‌هاي مبارزه مسلحانه تجهيزكند و در اين راه لحظه‌اي آرام و قرار نداشت. پيروي او از افكار ومنويات حضرت امام به گونه‌اي بود كه بارها در نجف خدمت ايشان رفت و از نقطه نظرات خود با امام صحبت كرد و راهنمائي‌هاي لازم را گرفت.
با پيروزي انقلاب اسلامي با زعامت امام، نگراني‌ها و دغدغه‌هاي شهيد منتظري متوجه كژتابي‌ها و انحرافات عمال امپرياليسم شد كه گاه حتي در رفتارها و رويكردهاي افراد وجيه‌المله نيز ديده مي شد و همين امر، شهيد و ديگر مبارزان حقيقي را به شدت مي‌آزرد. كار اين رنجش تا بدان جا اوج گرفت كه شهيد منتظري حتي شهيد مظلوم دكتر بهشتي را نيز با اين تصور كه از عملكرد دولت موقت راضي است و با آن همراهي مي‌كند،زيررگباري از انتقادات بسيار تند قرار داد،اما متانت و هوشياري شهيد بهشتي، او را نيز به اشتباهات خود واقف نمود و شهيد منتظري كه حتي در پذيرش خطاهاي خويش نيز از شجاعت بي‌مانندي برخوردار بود، در واپسين روزهاي حيات، از آن مرد يگانه تاريخ معاصر، پوزش خواست و سرانجام نيز، در كنار وي و دردفتر حزب جمهوري اسلامي به شهادت رسيد.
زندگي شهيد محمد منتظري داراي فراز و فرودهاي شگفت‌آوري است. او در عين حال كه همواره مورد توجه جمع كثيري از مبارزان بود و مي‌توانست براي خود جايگاه مادي خوبي را فراهم آورد،درنهايت سادگي زندگي مي‌كرد و حتي از كمترين نيازهاي فردي خود نيز در راه مبارزه چشم مي‌پوشيد. هرچند بر برخي از موضع‌گيري‌هاي شهيد انتقاداتي وارد است، اما حتي منتقدين وي نيز در شجاعت، ساده‌زيستي، پايداري و اخلاص او ترديد ندارند. او لحظه اي آرام نگرفت و در برابر انحرافات، مردانه ايستاد و حتي از سرزنش نزديك‌ترين كسان خويش نيز واهمه‌اي به دل راه نداد.
شاهد ياران براي پر كردن خلاء ناشي از عدم آگاهي نسل جديد با اين چهره مبارز و خستگي‌ناپذير،دست به تدارك مجموعه‌اي زده است كه ابعاد مختلف شخصيت وي را به خوبي تبيين مي‌كند،با اين اميد كه اين تلاش بتواند گوشه اي از زندگي سراسر ماجرا و تلاش وي را فرا روي مخاطبان قرار دهد.
منبع: ماهنامه شاهد یاران، شماره 48