سرماي مورد نظر در دسترس شماست


 





 
؟امروزه، ديگر زندگي کردن بدون يخچال فريزر، بي معني است. وسيله اي که ديگر اين قدر حضورش در منزل بديهي است که اصلاً نمي توانيم نبودش را تصور کنيم. واقعيت اين است که در سال هاي اخير، فناوري هاي جديد در يخچال فريزرها پيشرفت قابل توجهي کرده اند و مهم تر از آن، طراحي و ظاهر دستگاه ها هم ارتقا پيدا کرده است. در راهنماي اين شماره، قصد داريم درباره راه و رسم انتخاب يخچال فريزر صحبت کنيم و چند مدل را به شما پيشنهاد کنيم؛ مطمئن باشيد اگر اين راهنمايي ها را به کار بگيريد، سرماي يخچالتان هميشه پردوام خواهد بود. دکتر عليرضا احمدوند
چگونه انتخاب کنيم؟ يخچال فريزر، وسيله مهم وارزشمندي در منزل به حساب مي آيد و بايد در انتخاب آن دقت کافي به خرج داد؛ چراکه وظيفه مهمي در منزل نگهداري از مواد خوراکي و غذايي و جلوگيري از فاسد شدن آنها به عهده اين وسيله است. معيارهايي که براي انتخاب يخچال فريزر بايد مد نظر داشته باشيد را مي توان در موارد زير خلاصه کرد:
قيمت: شايد قيمت، يکي از اصلي ترين معيارهاي انتخاب براي خريدار ايراني باشد. در يک دسته بندي کلي، مي توان 3 محدوده قيمت کلي را براي يخچال فريزرها نام برد. اين محدوده ها، قراردادي هستند و اين طور نيست که همه مدل ها و مارک هاي موجود در بازار را بتوان در اين محدوده قيمت گنجاند:
زيريک ميليون تومان: عمده يخچال فريزرهاي معمولي که فريزر بالا يا فريزر پايين هستند، در اين محدوده قرار مي گيرند. يخچال هاي شرکت هاي کره اي و ژاپني معمولاً در اين حدود قيمت اند، ولي آمريکايي ها معمولا گران ترند.
بين يک تا 2 ميليون تومان: عمده ترين و بهترين يخچال فريزرها و حتي سايدباي سايدهاي مناسب را مي توان در اين محدوده قيمت پيدا کرد. مدل هاي خوب، جادار، شيک و با کارآيي مناسب در اين حدود قيمت به راحتي در بازار پيدا مي شوند.
بالاي 2ميليون تومان: سايد باي سايدهاي بزرگ آمريکايي و ژاپني و بعضي از مدلهاي خاص کره اي در اين محدوده قيمت هستند. آنچه درانتخاب يخچال فريزر اهميت دارد اين است که نبايد فقط قيمت، عامل تعيين کننده باشد؛ يخچال گرانقيمت، لزوماً بهتر نيست و يخچال اندکي ارزان تر، به معني بدتر بودن نخواهد بود. آنچه اهميت دارد، قيمت مناسب و کارايي آن است.
مصرف انرژي: از آنجايي که يخچال فريزر مدام به برق متصل است و بايد روشن بماند، مصرف برق آن اهميت فراواني دارد. نمودار مصرف انرژي به صورت يک برچسب روي دستگاه نصب مي شود که از طرف A تا G رتبه بندي شده است. هر چقدر مصرف انرژي دستگاهي که انتخاب مي کنيد به حرف A نزديک ترباشد (مثلاً B يا C)، مصرف آن بهتر است وهزينه کمتري براي برق (که اين روزها گران هم شده است) آن بايد بپردازيد. در حال حاضر با پيشرفت فناوري توليد يخچال فريزرها، مي توانيد سايد باي سايد با مصرف انرژي A (يعني کمترين حد ممکن) پيدا کنيد. نکته ديگر اين که يخچال فريزرهايي که فريزرشان بالا است. بين 5 تا 15 درصد مصرف انرژي شان کمتر است.
امکانات اضافه: امکانات اضافي که اخيراً روي يخچال فريزرها نصب مي شود، جالب توجه است؛ آب سرد کن روي در يخچال، يخسازاتوماتيک، محفظه بار، تلويزيون LCD و... وجود محفظه بار که معمولاً براي نگهداري نوشيدني يا مواد غذايي ساده به کار مي آيد، کمک مي کند در يخچال را کمتر باز و بسته کنيد و مصرف انرژي تان را کاهش دهيد؛ اما آنهايي که يخساز اتوماتيک و آب سردکن دارند، مصرف برق بالاتري دارند و اندکي گران تر هم هستند؛ ولي خب، براي نوشيدن آب خنک خيلي راحت اند. موارد ديگري که به عنوان امکانات اضافي مي توان نام برد عبارتند از: نمايشگر ديجيتال: براي نمايش درجه حرارت، نوع يخ، فعال بودن آب سرد کن، کنترل سرما و... کاربرد دارد. برفک زدايي: اکثر يخچال فريزرها، ويژگي برفک زدايي اتوماتيک ( defrost) را دارند، البته اين نوع يخچال فريزرها حدود 2 برابر آنهايي که اين امکان را ندارند، انرژي مصرف مي کنند. تصفيه هوا(بوگير): براي جلوگيري از تأثيرنامناسب بوهاي مواد غذايي بريکديگر است. فيلتر تصفيه آب: براي بخش آب سردکن و يخ ريز نصب مي شود تا املاح آن جذب نشود.
رنگ دستگاه: يخچال فريزرهاي آمريکايي،هميشه مورد علاقه خريداران ايراني بوده اند؛ اما بد نيست بدانيد در کنار آمريکايي ها، يخچال فريزرهاي آلماني، ژاپني، فرانسوي و در سال هاي اخير حتي کره اي هم قابليت ها و کارايي هايي بسيار مناسبي دارند و راحت مي توان سال هاي سال از آنها استفاده کرد. معمولاً رنگ يخچال فريزرها، سفيد يا نقره اي (استيل) است؛ اما اخيراً مي توان رنگ و طرح هاي ديگر يا دستگاه هايي که پانل رويشان عوض مي شود پيدا کرد تا با سليقه و طراحي آشپزخانه شما بيشتر سازگار باشد.
مدل: يخچال فريزرها را مي توان به 3 دسته کلي تقسيم کرد (کاري به فريزر تنها يا يخچال تنها نداريم): سايدباي سايد/ فريزر بالا/ فريزر پايين هر کدام از اينها، مزايا ومعايب خاص خود را دارند؛ مدل هاي سايدباي سايد، معمولاً گران ترهستند؛ ولي از نظر کارايي بهترند و شيک تر هم به نظر مي آيند وامکانات اضافي بيشتري هم همراه آنها ارائه مي شود. انواع فريزر بالا يا فريزر پايين ارزان تر هستند؛ اما طراحي داخلي آنها، از نظر بعضي مصرف کنندگان، راحت تر و ساده تر از مدل هاي سايدباي سايد است. خريداران ايراني، معمولاً مدل هاي سايدباي سايد و فريزر بالا را مي پسندند و به همين دليل، چنين مدل هايي در بازار ما بيشتر موجودند. اکثر خريداران، ظرفيت يخچال فريزر را بر حسب فوت مي شناسند؛ يعني فوت مکعب. در حالي که برخي فروشندگان و توليد کنندگان، ظرفيت يخچال فريزر را برحسب ليتر بيان مي کنند. مي توانيد از فروشنده بخواهيد که ظرفيت يخچال را به فوت برايتان بيان کند؛ اما اگر بر حسب ليتربخواهيد بدانيد، معمولاً يک خانواده 2 نفري به يخچال فريزري با حجم 150 تا 180 ليتر نياز دارد و به ازاي اضافه شدن هر نفر، بهتر است 20 تا 25 ليتربه ظرفيت يخچال اضافه شود. اگر ديربه دير به خريد مي رويد و اهل آن هستيد که يک باره خريد عمده منزل تان را انجام دهيد و اگرسبزيجات و ميوه جات بيشتر مصرف مي کنيد، بهتر است سايز يخچال فريزرتان را قدري بزرگ تر انتخاب کنيد. در انتخاب سايز يخچال فريزر، حتماً به جا شدن آن در فضاي کابينت آشپزخانه فکر کنيد و اگر اطمينان نداريد، از قبل اندازه فضاي يخچال فريزر را در کابينت آشپزخانه بگيريد واندازه آن را همراه تان داشته باشيد تا موقع انتخاب و خريد، بتوانيد با مدل مورد نظر خود تطابق بدهيد. بهتر است حدود 10 تا 50 سانتي متر فاصله از اطراف براي يخچال فريزر در نظر بگيريد تا امکان تهويه مناسب وجود داشته باشد. به ياد داشته باشيد يخچال فريزرهاي بين 15 تا 22 فوت، اقتصادي ترند.
منبع:زندگی ایده آل ش 53