ني ني هاي بازيگوش


 





 
اسباب بازي هايي که فندق شما را به شوق مي آورد!
نوزادها هم به اسباب بازي هاي مخصوص خودشان احتياج دارند

عروسک هاي خوردني
 

عروسک بچه هاي خيلي کوچک بيشتر از آن دسته عروسک ها است که به کرير آنها وصل مي شود. عروسک هاي نسبتا کوچک و نرمي که از پارچه هاي خاصي ساخته شده اند. اين پارچه ها جوري هستند که بچه حتي مي تواند آن را بدون مشکل در دهانش بگذارد. نه پرز دارند و نه مواد سمي در آنها به کار رفته. برعکس چيزي که همه تصور مي کنند رنگ هاي تند، به خصوص رنگ قرمز، رنگ مورد علاقه بچه ها نيست. رنگي که اکثر نوزادها دوست دارند رنگ زرد است. به خاطر همين رنگ زرد در اکثر عروسک هاي نوزادها به کار رفته. ويژگي ديگر عروسک نوزاد اين است که اکثرا صدادار هستند. بعضي ها بيشتر صدا توليد مي کنند و بعضي ها کمتر. بعضي از آنها حتي بيشتر از يک نوع صدا توليد مي کنند. صدا باعث مي شود بچه ها براي تکان دادن عروسک مشتاق شوند.

جغجغه را خودتان تکان دهيد
 

بچه هاي 3تا6 ماه هنوز از عروسک هاي بچه هاي کوچکتر استفاده مي کنند مخصوصا اگر براي آنها عروسکي خريده باشيد که صدا داشته باشد. عروسک بچه هاي اين سني بيشتر جغجغه است. مي توانيد براي آنها عروسک هايي که کمي سفت هستند هم بخريد فقط مواظب باشد که آن را توي صورتشان نزنند. استفاده از جغجغه هم روش مخصوص به خود را دارد. شما نبايد انتظار داشته باشيد بچه جغجغه را تکان دهد. بايد خودتان آن را تکان دهيد تا بچه از صداي آن ذوق کند. کم کم که بزرگتر شد، تکان دادن آن را ياد خواهد گرفت.

دندان گيرهاي عروسکي
 

اين درست سن دندان درآوردن بچه است. خيلي از بچه ها در اين سن مي خواهند چيزي را در دهانشان فرو کنند و آن را گاز بزنند. پس وقت اصلي براي دادن دندان گيرها به بچه همين سن است. دندان گيرها بهتر است حالت جغجغه داشته باشند. يا چيزي در آنها تکان بخورد که بچه با ديدن آن به ادامه کار مشتاق شود يا اينکه صدايي توليد کند که باز هم بچه را تشويق کند که از آن استفاده کند. بچه ها در اين سن ضربه زدن را ياد خواهند گرفت. مي توانيد اين اسباب بازي را براي او بخريد. با ضربه زدن به دکمه بالايي، عروسک هاي دستگاه شروع مي کنند به چرخيدن.

اسباب بازي از همان روز اول
 

خيل از پدر و مادرها فکر مي کنند وقت اسباب بازي خريدن براي بچه، وقتي است که او به حرف افتاده و مي تواند با عروسک هايش به مفهوم واقعي بازي کند. اما واقعا اينطور نيست. بچه ها از وقتي به دنيا مي آيند به وسيله هاي مختلف واکنش نشان مي دهند. مثلا خيلي از پدر و مادرها بالاي تخت نوزاد، موبايل آويزان مي کنند. مبايل همان وسيله اي است که چندتا عروسک به آن آويزان مي شود و معمولا همراه با آهنگ مي چرخد. اين وسيله معمولا اولين اسباب بازي هر کودکي است. حتي شايد به نظر نيايد، اما خيلي از بچه ها کاملا تحت تاثير آن قرار مي گيرند. بچه هايي که اين اسباب بازي بالاي تختشان آويزان است باهوش تر از بچه هاي ديگر بزرگ مي شود و عکس العمل بهتري به محيط نشان مي دهند. اما فقط اين نيست. بچه هاي زير يک سال هم مثل بقيه بچه ها احتياج به انواع مختلفي اسباب بازي دارند. اسباب بازي هاي مثل جغجغه يا حتي عروسک هاي خاص. اين اسباب بازي ها به نوزاد کمک مي کند تا محيط اطرافش را بهتر بشناسد و خلاقيت بيشتري پيدا کند. اسباب بازي براي نوزادها کمي محدود تر از بقيه رده هاي سني است. رشد ذهني بچه در يک سال اول عمر خيلي زياد است و با رشد تک تک توانايي هاي ذهني کودک، اسباب بازي هاي خاصي براي او توصيه مي شود. اسباب بازي نوزاد براي او جايگاه خاصي پيدا مي کند. خيلي از بچه ها وقتي چند ساله شوند هم با وجود داشتن چندين نوع اسباب بازي مختلف هنوز به عروسک نوزادي خود وابسته اند.

وقتي عروسک ها صدا مي دهند
 

بچه هاي اين سن ديگر مي توانند بازي هاي فکري کنند. مي توانيد شروع کنيد به بازي هاي فکري خيلي مقدماتي با آنها. مثلا بچه ها در اين سن مي توانند از اسباب بازي هاي دو بخشي استفاده کنند و آنها را به هم بکوبند. اين عروسک هاي تولو هم براي هماهنگي چشم و دست بچه هاساخته شده. بچه رنگ را مي بيند و شروع به کلنجار رفتن با عروسک مي کند. وقتي بچه يک قسمت از عروسک را مي چرخاند، عروسک صدا مي دهد. بچه ها هم که عاشق صدا هستند، تشويق مي شوند تا بخش هاي مختلف عروسک را درست بچرخانند. همه اين عروسک ها براي بچه هاي 9 تا 12ماه است. اما عروسک جوجه، جغجغه هم هست. به خاطر همين آن را براي 6 ماهگي بچه هم مي شود استفاده کرد.

منبع:نشريه شهرزاد، شماره 14.