خانه اي از جنس طبيعت


 





 
در تابستان فرصت بيشتري براي گذراندن اوقات در خانه هاي ييلاقي و يا ويلاها به دست مي آيد، پس قبل از هر كار بهتر است نگاهي به اين خانه ها انداخته و آن ها را آماده استفاده كنيد. آيا شما براي ويلاي تان مبلمان و وسايل جديد خريده ايد، يا وسايل قديمي كه در خانه تان غير قابل استفاده بوده را به آنجا منتقل كرده ايد؟ اگر از گروه دوم هستيد بايد توجه داشته باشيد كه اگر چه قصد استفاده بهينه از وسايل تان را داشته ايد، اما هر مكاني بسته به نوع استفاده آن و همچنين موقعيت جغرافيايي آن نيازمند پوشش دروني و بيروني خاص خود است. به دليل اينكه ويلا بيشتر محلي براي استراحت و تمدد اعصاب است، پس در طراحي مبلمان آنجا بايد راحتي بر توجه به مدل و زيبايي غالب باشد؛
بهتر است بگوييم كه زيبايي مبلمان در ييلاق، شكل ديگري پيدا مي كند و بيش از آنكه وابسته به مد و تجمل باشد، مي بايست از طبيعت الهام بگيرد. استفاده از عناصر ارگانيك و طبيعي مانند چوب، حصير يا بامبو، صدف و سنگ، انرژي بيشتري به ساكنان خانه مي دهد. از اين مصالح مي توان به عنوان پوشش كف، ديوار يا در ساخت مبلمان استفاده كرد. گاهي هم در مواردي استفاده هاي غير معمول، مثلا يك لوستر يا اباژور از شاخه هاي درخت توجه اطرافيان را به خود جلب مي كند. به همين ترتيب طراحي پارچه هم به سمت الهام از طبيعت پيش مي رود. شما در ويلاها بيش از خانه هاي شهري، پارچه هايي با گل هاي درشت و رنگ هاي تندتر و شفاف تر براي مبلمان و پرده مي بينيد.

سبك روستيك در ييلاق
 

استفاده از عناصر طبيعي به صورت خام يا پردازش نشده منجر به طراحي روستيك مي شود كه بسيار هم مناسب مناطق ييلاقي است.
طرفداران اين سبك از وجود مبلمان بامبو يا چوب در تركيب با پارچه هاي گلدار يا راه راه و رنگ هاي شاد به عنوان پرده يا روكش مبل لذت مي برند و سعي دارند خود را از قيد و بندهاي زندگي شهري رها كنند.

وجود گلدان هاي پر گل و اشيائي كه زمان هاي گذشته را تداعي مي كند فضاي خانه را برايشان خاطره انگيز مي كند.
نورپردازي در اين نوع فضاها نيز مي تواند با استفاده از فانوس و آباژورهايي با طراحي سنتي انجام شود.
شومينه معمولا جزء هميشگي خانه هاي ويلايي به شمار مي آيد و فضايي رمانتيك به محيط ييلاقي شما مي دهد.

استفاده از رنگ هاي روشن و آرام براي ديوارها در مقابل طرح ها و رنگ هاي ديگر عناصر تشكيل دهنده محيط، باعث ايجاد تعادل و هماهنگي در طراحي شده و از شلوغي فضا جلوگيري مي كند.

سبك مدرن در ويلا
 

اگر طرفدار دكور به سبك مدرن هستيد، بد نيست از موادي مانند شيشه، فلز و چرم بهره گيريد تا حس زندگي در طبيعت را تجربه كنيد. مثلا حضور يك شومينه سنگي در ويلايي كه مبلمان چرمي و كف مرمر دارد يا استفاده از يك ميز غذاخوري چوبي و عناصر دكوري چوبي، فضاي دل انگيزتري براي شما ايجاد خواهد كرد. در اينجا شما آزادي عمل بيشتري براي انتخاب رنگ ديوار يا كف داريد، زيرا معمولا در دكوراسيون مدرن طرح ها ساده ترند و امكان حضور بيشتري براي رنگ وجود دارد.

سبك سنتي
 

خانه هاي ييلاقي به سبك سنتي هم هنوز طرفداران خود را دارد و البته با به روز كردن اين سبك طرفداران بيشتري هم پيدا مي كند. كفپوشي از فرش يا گليم در كنار پشتي و مخده كه با حضور گرمابخش آتش در بخاري هاي ديواري كامل مي شوند، اوقات خوشي را براي افراد خانواده به وجود مي آورد.
براي به روز كردن آن مي توان از نيمكت هايي با عرض زياد استفاده كرد و پشتي و مخده بر روي آن قرار داد يا از چند صندلي چوبي در كنار ميز چوبي و هم رنگ با نيمكت ها براي كامل شدن مبلمان بهره برد. همچنين از رنگ هاي شاد مانند سبز روشن براي فضا سازي محل نيز مي توان استفاده كرد.

طراحي خانه ييلاقي و يا ويلا هميشه بايد حضور ساكنان را به يك اقامت خوش و متفاوت از اوقات ديگر تبديل كند، به همين دليل حضور طبيعت هميشه الهام بخش طراحان بوده است. البته اين بدان معنا نيست كه بايد تمامي دكوراسيون ويلاي خود را تغيير داده و هزينه زيادي بپردازيد. گاهي با اضافه كردن يك گلدان سفالي با چند شاخه چوب بريده شده از درختان در گوشه اتاق يا انداختن يك پارچه گلدار به عنوان روكش مبل يا حتي تبديل قاب عكس هاي فلزي به چوب ساده،‌ طبيعت را به خانه شما مي آورد.
فراموش نكنيد كه هر بار چند تغيير كوچك كافي است.
منبع: نشريه منزل، ش 20