هر چيز سرگذشتي دارد!


 

نويسنده:اكرم هاشمي




 
در زندگي امروز، انسانها از خيلي وسايل، مواد غذايي و... استفاده مي كنند كه از چگونگي پيدايش آن ها خبر ندارند، اگر دوست داريد با سرگذشت بعضي از اين موارد آشنا شويد مطلب زير را حتماً بخوانيد!

قهوه
 

هزار سال پس از ميلاد مسيح مردمان اتيوپي دانه هاي خوراكي گياه قهوه را به دليل تاثيرات نشاط آورش مي جويدند، اما
«يمن» اولين كشوري بود كه قهوه را كاشت، تفت داد و دانه هايش را براي دم كردن آماده كرد. جالب است بدانيد عارفان صوفي در يمن براي افزايش تجربيات روحاني خود از قهوه استفاده مي كردند. بعدها در قرن هفدهم قهوه از طريق دريا و بندري به نام «مكا» به اروپا وارد شد.

چنگال
 

هنگامي كه يونانيان باستان از ابزاري شبيه چنگك براي برش و خوردن گوشت استفاده مي كردند، پادشاهان قرن هفتم خاورميانه اولين بار بود كه چنگال را به دست مي گرفتند. حدود قرن يازدهم اولين چنگال بر روي ميز يكي از شاهزاده هاي «بيزانتين»(BYZANTINE)در ايتاليا قرار گرفت كه موجب وحشت كشيشان شد، آنها معتقد بودند كه خدا انگشتان را براي خوردن آفريده است!بيش از پانصد سال به طول انجاميد تا ايتاليايي ها بتوانند خود را با اين ابزار وفق دهند. در اين جا اين سوال پيش مي آيد كه قبل از آن ماكاروني (PASTA)را چگونه مي خورند؟!

ليمو ترش
 

تاريخچه ي پيدايش ليمو ترش به مالزي و اندونزي برمي گردد و براي اولين بار نيز در جنوب شرقي هند و آسيا كشت شد.سپس بازرگانان عرب مركبات را پخش كردند و نهايتاً با شروع جنگ هاي صليبي ليمو ترش وارد اروپا شد. سپس مستعمران اسپانيايي ليمو ترش را وارد دنياي جديدي كرده و با ميل و رغبت فراوان پرورش دادند!

هويج
 

پنج هزار سال پيش، افغان ها هويج هايي به رنگ بنفش مي خورند و از آن پس هويج در ابعاد وسيع و رنگ هاي متفاوتي پرورش داده شد. گونه ي متداول اين سبزي كه اصطلاحاً غذاي خرگوش هم ناميده مي شود، احتمالاً توسط آلماني ها در قرن هفدهم پرورش داده شد و پس از اضافه شدن ذرات خرد شده يي به رنگ نارنجي از آن پس به رنگ نارنجي كشت مي شود.

كاكائو
 

مردمان قبيله ي «مايان» از كشور هندوراس اولين كساني بودند كه دانه ي كاكائو را براي ساخت شكلات پرورش دادند. آن ها دانه هاي كاكائو را خرد و با آب، ذرت و گاهي ادويه مخلوط مي كردند تا يك نوع نوشيدني تلخ مزه بسازند كه شادي آور بود. در آن زمان اروپايي ها علاقه ي بسيار كمي نسبت به اين نوشيدني نشان دادند. اما وقتي كاشفان اسپانيايي اين نوشيدني را به اروپا آوردند و با شكر تركيب كردند از نوشيدن آن سير نمي شدند و بالاخره كمپاني انگليسي«جي.اس.فراي وسانز» (j.s.fry&SONS) براي اولين بار شكلات را به شكل امروزي توليد كرد.

نيشكر
 

نيشكر اولين بار در هندوستان كشت شد و سه هزار سال پيش نيز كريستال شكر به وجود آمد.(نيشكر براي اولين بار در گينه ي نو به صورت جويدني پرورش داده شد.)اين كالا حدود پانصد سال قبل از ميلاد وارد ايران شد، اما اروپا در آن زمان هنوز از اين طعم شيرين نچشيده بود تا اين كه 1200 سال بعد اعراب شكر را وارد اسپانيا كردند. آن زمان شكر براي افراد عادي بسيار گران قيمت بود و نهايتاً وقتي كه قيمت ها شكسته شد، ميل و رغبت به استفاده از اين ماده نيز افزايش پيدا كرد و شكر به عنوان يكي از كالاهاي اصلي داد و ستد شد. اين محصول از قرن هجدهم به عنوان كالاي اصلي در غرب و خاورميانه بوده و تا امروز هيچ كالايي بيش از آن معامله نشده است.

كلاه پانامايي
 

كلاه پانامايي كه از ساقه ي گياه توكيلا(TOquilla)بافته مي شود ابتدا در اكوادور استفاده مي شد. اين كلاه سبك وزن كه لبه هاي پهني دارد محافظ مناسبي براي نور آفتاب در مناطق قاره اي است و از آنجايي كه از آمريكاي جنوبي و بندر پاناما توسط كشتي به آمريكاي شمالي و اروپا فرستاده مي شد به اين نام معروف است. جالب است بدانيد زماني كه«تدي روزولت» (TeddyRoosvelt)رئيس جمهور آمريكا به بازديد از كانال پاناما رفته بود كلاه پانامايي به او اهدا و به عنوان مد سال انتخاب شد.
منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 116.