چگونه شاد زيستن را تجربه کنيم؟


 






 
اين روزها شادي و نشاط نوعي خرق اجماع شده است. هرچه بيشتر به دنبال يافتن آن حرکت کني، بيشتر دست نيافتني به نظر مي رسد. اما به راستي چرا اين گونه است؟ آيا اين درست است که ما به دنبال شادي هستيم. اما در جاها و به صورت غلط؟ آيا شادي به اين معناست که چه چيزي، در چه زماني و چه مقدار به دست آوريم؟ بعضي افراد معتقدند شادي چيزي شبيه عاشق شدن است، که البته شما نمي توانيد امکان آن را ميسر کنيد.
اگر اين گونه است، پس چگونه شاد شويم؟ سال 2008 کنفرانسي در سانفرانسيسکو با حضور دانشمندان، روان شناسان، پزشکان، هنرمندان، فلاسفه و... تشکيل شد که به بررسي اين موضوع پرداختند. از نظر آنها مهمترين عواملي که با غلبه بر آن مي توان به اين کيمياي خوشبختي دست يافت، عبارتند از:

سد اول: پيچيدگي
 

راه حل: سادگي
 

افرادي که از همان اوان کودکي در ديرها و صومعه ها تحت آموزش قرار مي گيرند، در مورد مزاياي سادگي قطعاً چيزهايي مي دانند. فکر مي کنيد چرا اين افراد موي سر خود را از ته اصلاح مي کنند؟ پاسخ ساده است. اين کار زندگي آنها را ساده تر مي کند. اگر انسان ها بتوانند سادگي در زندگي را درست مثل دوران قبل از تهاجم تکنولوژي حفظ کنند، مطمئناً نشاط و طراوت آن زمان را نيز خود به خود احيا خواهند نمود. چرا زماني که يک خانواده مي تواند با يک ماشين به امور زندگي خود رسيدگي کند، به دنبال ماشين دوم است. زندگي مدرن امروزي انتخاب متنوع تري را براي افراد به ارمغان آورده، اما اين انتخاب متحمل هزينه هاي هنگفتي است. ما اغلب کيفيت زندگي را با استانداردهاي زندگي تلفيق مي کنيم و بعد از مدتي اين ارتباط ناپديد خواهد شد. زندگي ساده فضاي بيشتري را براي شما ايجاد مي کند، آرامش خاطر بيشتري خواهيد داشت و مسلماً از زندگي بيشتر لذت خواهيد برد.

سد دوم: گام هاي کمرشکن
 

راه حل: اندکي مکث و تأمل
 

فرهنگي که شما را درگير شبکه اي از زندگي پيچيده کرده است، مسلماً لحظه به لحظه شما را تعقيب مي کند و به تنش و تحرک وامي دارد و اين روح و روان شما را خسته خواهد کرد. در حالي که لحظه اي تأمل، سکوت، آرامش، عبادت و تزکيه نفس کافي است تا باتري خود را شارژ کنيد و براي لحظه اي اين همه تنش را از تن خود بزداييد. در طول روز ما کاملاً جذب حواس خود هستيم و از توجه به روح خود غافل مي مانيم. بنابراين نشستن در محلي ساکت و آرام کردن روح و تنفس عميق لطف بزرگي است که به خود ارزاني خواهيد کرد.

سد سوم: منفي نگري
 

راه حل: مثبت انديشي
 

زندان کيفري افراد گناهکار اصلاً قابل مقايسه با زندان دروني افراد معمولي نيست؛ زندان عصبانيت، زندان افسردگي، زندان غرور و زندان دستيابي هاي پي درپي. شيوه نگرش به زندگي چيزي است که مي تواند براي شما يک زندان رهانشدني ايجاد کند يا آرامش و شادي را به شما ارزاني نمايد. آنچه شما مي بينيد و تجربه مي کنيد، نگرش شما را تحت تأثير قرار مي دهد. شما با جهان از طريق حواس و افکار خود ارتباط برقرار مي کنيد. اگر بتوانيد احساس و تفکر خود را به گونه اي صحيح مديريت کنيد، جهان را نيز به گونه اي ديگر تجربه خواهيد کرد. حق شناسي و سپاس، تزکيه نفس و... از جمله عادت هايي است که مي تواند نگرش شما را نسبت به جهان تغيير دهد.

سد چهارم: نااميدي و سرخوردگي
 

راه حل: اميدواري
 

مطمئناً اميدواري آسيب رسان نخواهد بود، اما چگونه اميدوار باقي بمانيم. داشتن هدف، برنامه و انگيزه براي رسيدن به موفقيت، چيزهايي است که به همراه اميدواري مي تواند جان بخش و محرک باش. افرادي که موفق هستند، هيچ گاه خود را سرزنش نمي کنند. آنها تنها به حال مي انديشند. اين افراد در مدرسه و ورزش نيز موفق تر هستند و کمتر دچار افسردگي و اضطراب مي شوند. تحمل اين افراد در مقابل درد بيشتر خواهد بود. اجازه دهيد کمي رويايي باشيد و در رويا فرو رويد. اين مي تواند منبعي براي کسب اميدواري بيشتر باشد.

سد پنجم: سرکوب کردن غم و غصه
 

راه حل: واقعي احساس کنيد
 

داشتن ديدگاه مثبت بدين معنا نيست که هرگز به خود اجازه ندهيد احساس غم و اندوه کنيد. والديني که تمام تلاش شان اين است تا فرزندان شان دچار غم و اندوه نشوند، تأثير برعکس را مشاهده خواهند کرد. بعضي اندوه ها سبب مي شود که فرد با محيط سازگارتر شده و در زندگي به سمت جلو حرکت کند. شادي به معناي عدم غم و اندوه نيست. شادي ساختگي اصلاً درست نيست. با سرکوب کردن ناراحتي، شما چيزهاي بيشتري را سرکوب خواهيد کرد، حتي احساس مثبت خود را و در نتيجه افسرده تر و مضطرب تر خواهيد شد. با بيان ناراحتي، روشي نيز براي کنترل آن به دست خواهيد آورد.

سد ششم: گوشه گيري
 

راه حل: گسترش ارتباطات
گسترش شبکه ارتباطي چه ربطي به شادي دارد؟ مطمئناً بيشتر از آنچه فکر مي کنيد، مؤثر است. طبق مطالعه اي 20 ساله بر بيش از 4000 نفر ثابت شده که نه تنها شادي شما تحت تأثير دوستان تان است، بلکه دوست دوست تان و حتي کساني که تاکنون نديده ايد نيز در اين زمينه مؤثر هستند و نقش ايفا مي کنند. شادي درست مثل ويروسي است که به راحتي و با سرعت در بين شبکه افراد پخش و گسترده مي شود. متأسفانه اين روزها بيشتر افراد زمان طولاني را به گوشه گيري و اجتناب از برخورد در جوامع سير مي کنند. در نتيجه از اين شادي مسري بري خواهند بود! اين که ارتباط تان را با ديگران محدود کنيد و تنها به خود و مشکلات خود فکر کنيد، بعد از مدتي تصور خواهيد کرد که اين مشکل تنها از آن شماست. در حالي که اين طور نيست. شما و مشکلات تان چندان منحصر به فرد نيست. کافي است ارتباط خود را با مردم افزايش دهيد تا متوجه شويد که آنها نيز چنين مشکلاتي را تجربه کرده اند و چه بسا در اين ارتباط راه حل مؤثري نيز کشف کنيد.
منبع:کوچه ما شماره 13