نويسنده: ندا بهجتيان




 
خوراکي هاي عجيب و غريبي که در بعضي کشورهاي جهان مصرف مي شوند، از طرف سازمان بهداشت جهاني ممنوع اعلام شده اند
فرهنگ کشورهاي مختلف با هم متفاوت است و اين فرهنگ شامل غذايي که مردم کشورهاي مختلف مي خورند نيز مي شود.
گاهي اوقات براي ما جالب است که بدانيم مردم کشورهاي ديگر چه غذاهايي مي خورند که بسياري از اين غذاهاي خيلي عجيب و غريب و حتي غيرقابل باور هستند. در بين کشورهاي دنيا، ژاپن و چين رکورددار خوردن عجيب ترين و باورنکردني ترين غذاهاي دنيا هستند که حتي فکر کردن به آن ها نيز چندش آور است و حال آدم را بد مي کند. اين بار براي شما فهرست بعضي غذاهايي که به عنوان عجيب ترين غذاها در دنيا مطرح مي شود را ذکر مي کنيم که بسياري از آن ها از طرف سازمان بهداشت جهاني مورد بررسي قرار گرفته و حتي بعضي از آن ها ممنوع اعلام شده است. جالب است بدانيد که بعضي خوراکي هاي معمولي که روزانه مورد استفاده قرار مي گيرند نيز در اين فهرست قرار دارند که يکي از آن ها آدامس است.

کانگورو
 

تا حدوده ده سال پيش اگر صحبت از خوردن گوشت کانگورو به ميان مي آمد براي همه عجيب به نظر مي رسيد اما امروزه خوردن آن در بعضي کشورهاي دنيا مرسوم شده است. استراليا و روسيه جزو کشورهايي هستند که بيشترين استفاده از گوشت کانگورو را دارند و اين به خاطر آب و هواي اين کشورهاست که محلي مناسب براي پرورش کانگورو محسوب مي شود. محققان اعلام کرده اند که گوشت اين حيوان چربي بسيار پاييني دارد و ميزان پروتئين آن بالاست و همچنين به دليل تنظيم انسولين براي کساني که ديابت دارند مفيد است. طعم گوشت کانگورو شيرين و شبيه طعم جگر است.

اسکامول
 

اسکامول، تخم هاي نوعي مورچه است که در کشور مکزيک مصرف غذايي دارد. اين تخم ها درست قبل از اين که به لارو تبديل شوند، خورده شده و به گفته بسياري از کساني که به اين غذا علاقه دارند طعمي مانند طعم ذرت دارد. شکل اصلي اين غذا مانند خاويار بوده و با يک پنير مخصوص طبخ شده و در نهايت روي آن ها کره آب شده ريخته مي شود. بعضي مکزيکي ها براي سهولت در استفاده از اين تخم ها، ترجيح مي دهند اين مورچه ها را در خانه خود نگهداري کرده و هنگام تخم گذاري آنها را جمع آوري و مصرف کنند زيرا تهيه آن از فروشگاه ها بسيار گران است و تنها چند فروشگاه هستند که تخم اين مورچه را به صورت بسته بندي براي فروش دارند. اين غذا در بسياري از رستوران هاي مکزيک با سرکه يا آبليمو سرو مي شود که به بهتر شدن طعم آن بسيار کمک مي کند.

بالوت
 

بالوت در واقع تخم اردکي است که داراي نطفه بوده و جوجه درون آن تقريباً کامل رشد کرده ولي هنوز نارس است.
اين غذا بيشتر در کشورهاي آسياي جنوبي، خصوصاً فيليپين و تايلند از غذاهاي لذيذ و پرطرفدار به حساب مي آيد. آن ها معتقدند پروتئيني که در اين غذا وجود دارد در هيچ ماده خوراکي ديگري يافت نمي شود و اگر به صورت خام خورده شود پروتئين بيشتري به بدن مي رسد.
در بعضي از کشورها، اين تخم اردک آب پز شده و بعد سرو مي شود اما در فيليپين پس از شکستن پوسته تخم اردک، ابتدا آب داخل آن را نوشيده و بعد گوشت جوجه را به صورت خام خام با کمي نمک و فلفل مي خورند. اين غذا در شيلي با سرکه مخلوط شده و بعد سرو مي شود.
اين غذ امروزه بيشتر به صورت بين المللي درآمده و در آمريکا و اروپا نيز مصرف مي شود اما در اين کشورها ابتدا به طور کامل پخته و بعد آن را مي خورند. در بعضي از اين کشورها براي بهتر شدن طعم جوجه، آن را تا 17 روز هم در پوسته نگه مي دارند و بعد استفاده مي کنند. در نانجينگ چين نيز اين جوجه ها بعد از 21 روز از تخم بيرون آورده شده و در روغن فراوان سرخ شده و بعد خورده مي شوند.

ماهي فوگو
 

همه مي دانند که ماهي ها از مفيدترين گروه هاي مواد غذايي هستند اما بعضي آن ها نيز سمي بوده و براي بدن بسيار مضرند و حتي ممکن است باعث مرگ انسان شوند. فوگو نوعي ماهي بادکنکي است که روي تنش با خارهاي بلند پوشيده شده و بسيار سمي و خطرناک است. اين ماهي عجيب نيز يکي ديگر از خوراک هاي لذيذ ژاپني به حساب مي آيد که تنها سرآشپزهاي حرفه اي اجازه پخت آن را دارند ولي با اين وجود باز هم حدود 300 ژاپني در سال بر اثر خوردن اين ماهي که سم آن به طور کامل خارج نشده است، جان خود را از دست مي دهند. از اين ماهي در تهيه انواع سوپ و سالاد استفاده شده و يا به تنهايي کباب شده و سرو مي شود. به دليل صدماتي که اين ماهي به بدن وارد مي کند، خوردن اين غذا از سوي سازمان بهداشت جهاني ممنوع اعلام شده است اما باز هم در رستوران هاي بعضي شهرهاي ژاپن سرو مي شود.

هکارال
 

هکارال يکي از بدبوترين غذاهاي دنياست که از گوشت نوعي کوسه تهيه مي شود، علت بدبو بودن اين غذا هم شايد بيش از همه به اين مسئله برمي گردد که گوشت اين کوسه پس از صيد بايد به مدت چهار تا پنج ماه در معرض نور خورشيد قرار بگيرد تا کاملاً خشک شود. بعد از آن، اين گوشت به روش خاصي تخمير مي شود.
گفته مي شود گوشت کوسه گلاسي که براي اين غذا استفاده مي شود، در ابتداي صيد شدن، حاوي سمي است که کشنده نيست ولي براي بدن بسيار مضر است اما پس از گذراندن اين مراحل نه تنها سم آن از بين مي رود بلکه طعم بهتري نيز پيدا مي کند. براي تخمير گوشت کوسه، تکه هاي آن را با نمک فراوان پوشانده و داخل محفظه اي پلاستيکي قرار مي دهند و بعد از گذشت دو هفته، آن را زير نور آفتاب قرار مي دهند تا خوش رنگ شود.
در گذشته، گوشت کوسه يک و نيم تا دو متر زير شن و ماسه قرار مي گرفت تا تخمير شود که اين کار چيزي حدود پنج هفته طول مي کشيد. بعد از آن، گوشت به صورت مکعب هاي کوچک برش خورده و در سيخ هاي چوبي قرار داده مي شود و به همين شکل هم در رستوران سرو مي شود.
اين خوراکي طرفداران بي شماري در ايسلند دارد. آندرو زيمرن، سرآشپز بين المللي که به ايسلند سفر کرده بود، پس از خوردن اين غذا چنين گفت: «اين خوراک بوي بسيار بدي دارد ولي طعم آن دلپذير است.»
اين غذا آن قدر سنگين است که حتي معده بعضي ايسلندي ها هم تحمل هضم آن را ندارد و ممکن است بعد از خوردن چنين غذايي راهي بيمارستان شوند.

سوپ لانه پرنده
 

اين غذا که در واقع نوعي سوپ است و در چين بسيار رايج و پرطرفدار به حساب مي آيد، از لانه نوعي پرستو درست مي شود. اين نوع پرستو براي ساخت آشيانه خود از برگ و شاخه هاي نازک نوعي درخت استفاده مي کند که از نظر چيني ها بسيار لذيذ و دلچسب است. پيشينه اين غذا در چيني به بيش از 400 سال قبل مي رسد. نام اين غذا در زبان چيني «يان وو» است. به اعتقاد چيني ها اين غذا خاصيت بسياري دارد و باعث شادابي شده و با بالا بردن ايمني بدن باعث طول عمر مي شود. اين لانه ها در فصلي که پرستوها به کوچ مي روند جمع آوري شده و به خاطر دشواري جمع کردن آن ها و همين طور در دسترس نبودن آنها در تمام طول سال، يکي از غذاهاي بسيار گران در چين است که قيمت هر کاسه از اين سوپ 500 تا 2000 دلار است که بستگي به سايز کاسه دارد. امروزه تهيه اين سوپ در برخي ديگر از کشورها از جمله هنگ کنگ و آمريکا نيز متداول شده است.
در اين کشورها شاخه هاي درخت هايي که پرستوها روي آن لانه سازي کرده اند، جمع آوري شده و در کارخانه به صورت کاسه اي که شبيه لانه پرنده است درآمده و در فروشگاه ها به صورت بسته بندي شده به فروش مي رسد.

کاسو مورزو
اين نام به معني پنير گنديده است که يکي از خوراکي هاي بسيار محبوب در ايتالياست. اين پنير که پيشينه اي بسيار طولاني در ايتاليا دارد، پنيري است که ابتدا از شير تازه گوسفند تهيه مي شود اما در محلي گرم نگهداري مي شود تا پنيز فاسد شود ولي اعمال ديگري نيز هنگام فساد روي اين پنير انجام مي شود. در زمان که کمي از پنير کپک مي زند، بويي از خود متساعد مي کند که نوعي حشره که بسيار شبيه به مگس است را به طرف خود مي کشد. در اين زمان روي پنير تخم ريزي کرده و لاروها در داخل پنير رشد مي کنندو در اين زمان روي پنير با مايعي خاص پوشيده مي شود تا لاروها بيرون نيايند.
لاروها در پنير رشد کرده و به شکل کرم هاي کوچک درمي آيند و هر کدام سوراخي کوچک به اندازه هشت ميلي متر ايجاد مي کنند.
اين حشره تقريباً در هر بار تخم ريزي حدود 500 تخم مي گذارد و اين به معني 500 حفره کوچک در پنير است. اگر اين لاروها داخل پنير بميرند، اين پنير ديگر قابل خوردن نيست زيرا ممکن است در لابه لاي پنير مانده و خورده شوند که براي بدن بسيار مضر است. وقتي اين پنير آماده مي شود، تهيه کنندگان براي کشتن يک باره لاروها به طوري که در ساختار پنير تغييري ايجاد نشود، آن را فريز مي کنند و موقع استفاده، اين حشرات بايد از داخل پنير خارج شوند. اين پنير که از نظر بسياري از ايتاليايي ها بسيار خوشمزه است و حتي در عروسي ها و مهماني هاي بسيار مهم سرو مي شود مي تواند باعث آلرژي شديدي در انسان شود که حتي به مرگ ختم شود. اگر حتي يکي از اين لاروها چه زنده و چه مرده با پنير خورده شده و وارد بدن شوند باعث مي شود تا اسيد معده بيش از حد ترشح شده و در مدت کوتاه باعث زخم معده هاي بسيار شديد مي شود. به همين دليل سازمان بهداشت جهاني ساخت و استفاده از اين پنير را در سراسر دنيا ممنوع کرده است. با اين حال هنوز در بعضي شهرهاي ايتاليا اين پنير توليد شده و مصرف مي شود.

حشرات سرخ شده
 

بانکوک يکي از شهرهايي است که غذاهاي عجيب و غريب در آن جا زياد به چشم مي خورد که البته قيمت آن ها نيز بسيار زياد است، در اين غذاها از گنجشک، موش و مار استفاده مي شود.
همچنين يکي از پرطرفدارترين غذاهاي آنجا جيرجيرک سرخ شده و به سيخ کشيده شده است.
در آفريقا و تايلند نيز ملخ سرخ شده يکي از پيش غذاهاي محبوب به شمار مي آيد. امروزه حشرات جزو يکي از پيش غذاهاي پرطرفدار در بسياري از کشورهاي دنيا هستند.

کله پاچه
 

اصلاً تعجب نکنيد، درست خوانديد، کله پاچه غذايي است که از نظر بسياري از ما لذيذ است اما در برخي کشورهاي ديگر اين غذا در دسته غذاهاي عجيب قرار گرفته است. اين خوراک در واقع کله و پاي گوسفند يا گوساله است که به خوبي پخته شده و به خاطر چربي بيش از حد و سنگين بودن غذا بهتر است براي ناهار مصرف شود که البته ايراني ها ترجيح مي دهند براي صبحانه آن را ميل کنند. در برخي ديگر از کشورها آب اين خوراک را در ظرفي جداگانه ريخته و مي گذارند خنک و غليظ شده و مانند ژله شود و بعد آن را برش زده و به صورت سرد مصرف مي کنند. به جز ايران، اين خوراک بيشتر در کشورهاي عربي و حاشيه خليج فارس مانند عراق، کويت و همچنين مصر مصرف مي شود. به تازگي اين غذا در نروژ نيز از محبوبيت خاصي برخوردار شده؛ البته در برخي ديگر از کشورها مانند فرانسه، پاچه شتر نيز مانند اين خوراک، حسابي پخته شده و سرو مي شود.
منبع: همشهري سرنخ شماره 76