نخستين دوره ي تاريخي امامت(8)
نخستين دوره ي تاريخي امامت(8)
نخستين دوره ي تاريخي امامت(8)
امامت، در دوره ي امام حسين (ع)
نام حسين بن علي (ع)، نام عجيبي است. وقتي از لحاظ عاطفي نگاه مي كنيد، مي بينيد خصوصيت اسم آن امام در بين مسلمين با معرفت، اين است كه دل ها را مثل مغناطيس و كهربا به خود جذب مي كند، البته در بين مسلمين كساني هستند كه اين حالت را ندارند و در حقيقت، از معرفت به امام حسين (ع) بي بهره اند. از طرفي، كساني هم هستند كه جزء شيعيان اين خانواده محسوب نمي شوند، اما در بين آنها، بسياري هستند كه اسم حسين (ع)، اشكشان را جاري مي كند و دلشان را منقلب مي سازد. خداي متعال در نام امام حسين (ع)، اثري قرار داده است كه وقتي اسم او آورده مي شود، بردل و جان انسان يك حالت معنوي حاكم مي شود. اين معناي عاطفي آن ذات و وجود مقدس، از اول هم در بين اصحاب بصيرت همين طور بوده است» (سيد علي خامنهاي، سيماي معصومين، 1383، 158).
امام حسين (ع)، شريعه ي معارف
از جنبه هاي تاريخي هم، اين نام وخصوصيت و شخصيت، يك مقطع تاريخي و يك كتاب تاريخ است» (همان، 159).
دوران امام حسين (ع) و تغييرارتجاعي جامعه
از جنبه هاي تاريخي، حاكميت اموي ها، با طيف وسيعي از درباريان دين فروخته و مزدبگير و اجيرامويان، تغييرات عجيبي در جامعه به وجود آمد و همين مسأله، راز اين حادثه است كه بعد از 50 سال از رحلت نبي مكرم اسلام (ع)، كساني كه مدعي ديانت بودند، آمدند و فرزند پيامبر(ص) را با آن طرز فجيع به شهادت رساندند» (همان، 162).
اصل قرارگرفتن بيعت
اصل قرار گرفتن خلافت
اصل قرار گرفتن اطاعت
شواهد انحراف
«پر واضع است كه اين انحرافات، نتيجهاي جز قتل و شهادت بهترين انسان را ندارد. مسأله به قدري روشن بود و انحراف به قدري نمودار بود كه در گفتارها كاملاً هويدا و نمودار شده بود. زينب كبري(س) در بازار كوفه، آن خطبه ي عظيم را اساساً بر همين محور ايراد كرد» (همان، 162).
«يا اهل الكوفهًْ، يا اهل الختل و الغدر، أتبكون؟» (سيد بن طاووس، 1345، 88).
« مردم كوفه، وقتي كه سر مبارك امام حسين(ع) را بر روي نيزه مشاهده كردند و دخترعلي (ع)را اسير ديدند و فاجعه را از نزديك لمس كردند، بنابه ضجه و گريه گذاشتند، فرمود:أتبكون؟»؛« فلارقأت الدمعهًْ و لا هدئت الرنةْ»؛ گريه و ناله ي آنان تمامي نداشته باشد. بعد فرمود:«انما مثلكم كمثل التي نقضت غزلها من بعد قوهًْ انكاثاً اتتخذون ايمانكم دخلاًبينكم»؛ اين،همان برگشت است، برگشت به قهقهرا و عقب گرد و شما مثل زني هستيد كه پشم ها يا پنبه ها را نخ مي كند، بعد از آن كه اين نخ ها آماده شد. دوباره شروع مي كند نخ ها را از نو باز مي كند و پنبه مي كند. شما در حقيقت، نخ هاي رشته ي خود را پنبه كرديد، اين، همان برگشت است، اين بزرگ ترين فاجعه ي آن روز بود» ( سيد علي خامنهاي، ص 163).
دوران غربت امامت
منبع: دانشگاه علوم اسلامی رضوی ع ،دو ماهنامه اندیشه حوزه(81/82) ،1389
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}