الفباي جمع آوري و نگهداري تمبر


 

نويسنده:انسيه شهرستانکي




 
تبديل شدن به يک کلکسيونر تمبر بهانه خاصي نمي خواهد؛ هم نوستالژي خودتان را بالا مي برد، هم کلاس تان را
تمبر سر جهازي هر بسته پستي است و يک طورهايي سند و تضمين رسيدن به آن مقصد. اصل ماجرا هم اين است که تمبر اوراق بهادار به حساب مي آيد و با خريدن و باطل کردن آن مي شود هزينه ارسال بسته پستي را پرداخت کرد، درست مثل پاره کردن بليت اتوبوس؛ با اين تفاوت که تمبر ارزش هاي فرهنگي و معنوي هم دارد. اما تا حالا به اين فکر کرده ايد که مثل ان همه عکس هاي يادگاري، تمبر جمع کنيد و داخل يک آلبوم ويژه جاگيرشان کنيد؟ و اينکه اين مجموعه مي تواند يک آلبوم يادگاري ملي و يا حتي جهاني براي شما باشد؟ ببينيد، در اين چند صفحه شما مي توانيد جواب سوالهايتان را بگيريد.

تمبر از کجا، ما از کجا؟
 

هيچ وقت نمي شود بي گدار به آب زد. براي شروع هر کاري بايد خط و ربط آن را پيدا کنيم و بدانيم تا آخرش مي خواهيم چه جوري پيش برويم. در اين صفحه به شما مي گوييم چطور تمبر جمع کنيد و چطور از تمبرهايتان مراقبت کنيد.
چه تمبري ارزش جمع کردن دارد؟
اگر تصور کنيد چندين هزار برابر تمبرهايي که شما توي عمرتان ديديد در دنيا تمبر وجود دارد، متوجه مي شويد که جمع کردن آنها چندان هم آسان نيست. نکته هاي زير در انتخاب تمبر به کارتان مي آيد:
o جمع آوري تمبرهاي جديد آسان تر است. آنها در دسترس تر، کم قيمت تر و عموماً با قيمت خوبي قابل سرمايه گذاري هستند.
o تصميم بگيريد چه تمبري باطله مثل بليت اتوبوس نيست که ارزش نداشته باشد اما تمبرهاي باطل نشده معمولا در حراجي ها پول بيشتري را نصيب فروشنده شان مي کنند.
o وقتي داريد يک بسته يا ست تمبر مي خريد، حتما کاملش را بخريد. گاهي همان يک تمبري که تنبلي کرديد و نخريديد کلکسيونتان را ناقص مي کند و قيمتش را کم.

چطور تمبرهايي را در آلبوم نگهداري کنيم؟
 

اگر تمبرهايتان مرتب نباشد يا نشانه اين است که حرفه اي نيستيد يا اينکه آلبومتان زياد ارزشي ندارد. البته بعيد نيست هيچ کدام اينها نباشد و فقط پيش دوست و آشنا به شلختگي معروف شويد.
o آلبوم کلاسيک بهترين آلبوم براي جمع آوري تمبر است چون قابليت افزايش برگ ها را دارد، اگر برگ هاي آلبوم پر شد مي توانيد يک يا چند برگ ديگر اضافه کنيد.
o تمبرها را مي توانيد با توجه به سليقه خودتان اما به صورت منظم و متقارن بچينيد.
o اگر تمبرها را هم به صورت بلوکي و هم به صورت دانه اي جمع مي کنيد بهتر است بلوک ها را بالاي صفحه جابدهيد.
o بهترين روش اين است که ترتيب زماني رعايت شده و تمبرها را به ترتيب سال بچسبانيد. تمبرهاي هر سال جديد را هم از يک رديف جديد شروع کنيد.
o اگر يک سري پنج تايي داريد؛ مي توانيد بچينيد، يا هر 5تا کنار هم يا 3تا بالا و 2تا پايين.
o اگر کاغذ آلبوم شطرنجي باشد چيدن آن هم آسان تر است. فقط يادتان باشد ابتکار خودتان هم روزي به درد خواهد خورد.
o نکته ديگر در مورد تمبرهايي است که هنوز پيدايشان نکرده ايد. اگر مطمئن هستيد به زودي آنها را خواهيد خريد، جايشان را در صفحه خالي بگذاريد؛ در غير اين صورت الکي صفحه آلبوم را هدر ندهيد.

از کجا تمبر بخريم؟
 

آستين ها را بالا زده و به حساب و کتاب جيبتان رسيده ايد و مي خواهيد شروع کنيد به جمع اوري تمبر. اما بايد بدانيد تمبر از کجا تهيه کنيد. براي خريداري تمبر بازارهاي مختلفي وجود دارد.

تمبرهاي داخلي
 

o اولين و ساده ترين روش خريداري تمبر اين است که به اداره پست مرکزي يا حتي اداره پست منطقه محل زندگي تان مراجعه کنيد و جديدترين تمبرها را از باجه تمبر بخريد.
o حالا که به اداره پست آمديد کار ديگري هم مي توانيد بکنيد از مامور باجه فرم اشتراک تمبر بگيريد و با پر کردن فرم و پرداخت 6 هزار تومان، مشترک تمبرهاي ايران شويد. با اين کار مي توانيد هر تمبري که چاپ مي شود در خانه تحويل بگيريد.
oفروشندگان تمبر بهترين منابع براي فروش تمبر هستند .آنها خودشان ككسيون بزرگ و حرفه اي هستند كه مي توانند تمبر هايشان را كارشناسي و قيمت گذاري كنند.
o تعدادي از تمبر فروش ها هم در تهران جلوي موزه پست ميدان امام خميني بساط پهن کرده اند و اگر خوب بگرديد شايد تمبرهاي با ارزشي داشته باشند؛ ضمن اينکه احتمال کلاهبرداري هم کم نيست.
o اگر رفيق هاي پايه اي در تمبر بازي داشته باشيد، گاهي اوقات مي توانيد جنس را با آنها رد و بدل کنيد و سر قيمت هم باهم کنار بياييد.
o در دنياي مجازي هم خريد و فروش تمبر انجام مي شود.
o دفاتر پستي هم جاي مطمئني براي خريد تمبر هستند. قيمتشان هم همان قيمت هاي ادارات پست است و آن قدر جنسشان جور هست که بتواند در آنجا تمبرهاي جديد پيدا کنيد.

تمبرهاي خارجي
 

o براي خريد تمبرهاي خارجي مي توانيد از طريق اينترنت درخواست عضويت در پست کشور مورد نظرتان را بدهيد تا از آن کشوي سري تمبرهاي چاپ و منتشر شده برايتان پست شود.
o بعضي ها در داخل کشور مشترک تمبرهاي خارجي هستند و تعداد زيادي برايشان مي آيد وفروشنده اين تمبرها مي شوند.
o راه ديگر هم اين است که اگر دوست و آشنا و فاميلي قصد سفر دور دنيا دارد، از او بخواهيد از هر کشوري که رد مي شود چند نمونه تمبر آنجا را برايتان بياورد. فقط بايد حواسش را جمع کند تا يادش باشد کدام تمبر را از کدام کشور خريده است.

با انواع مدل هاي تمبر آشنا شويم
 

با ارزش تر ار تمبر هندي
تمبرها را سه جور تقسيم بندي مي کنند: بر اساس مشخصات. ظاهر و موضوع. تمبرها مشخصات ظاهري ويژه اي دارند که تقريبا در تمامشان يکي است و از روي آنها مي شود نوع، ارزش و قيمت تمبر را مشخص کرد.
دانستن اين نکته مهم است که هر کدام از اين مشخصات، اختلاف زيادي در ارزش دو تمبر به ظاهر مشابه به وجود مي آورد. در اينجا اول به مشخصات تمبرها مي پردازيم و بعد مي رويم سراغ تقسيم بندي تمبرها از نظر ظاهري و موضوع.

تمبرها و مشخصات:
 

حاشيه: به دور تا دور تمبر حاشيه مي گويند. اين قسمت داراي نوشته ها، شماره ها، مشخصات، تاريخ و علائم کنتور ارقام بازرسي تمبر است.
شيار: فاصله سفيدي است که بين دو تمبر به وسيله پرفراژ به وجود آمده است.
ستون: به چند تمبر که زير هم قرار گرفته اند ستون گفته مي شود.
کادر ارزش تمبر: همان جايي است که قيمت تمبر داخل ان نوشته مي شود.
تصوير اصلي تمبر: همان چيزي است که تمبر با آن نامگذاري و شناخته مي شود. اين تصوير ممکن است تصوير يک شخص تاريخي، فرهنگي يا سياسي يا اينکه تصويري از منظره و حيوانات و... باشد.
شماره و مسلسل: اين شماره براي کنترل ورق هاي تمبر در پشت ان چاپ مي شود.

تمبرها و شکل ها:
 

آنهايي که شکل منظم هندسي دارند: تقريبا 90 درصد تمبرهاي سراسر جهان به شکل مستطيل هستند ولي نسبت طول و عرض انها در بسياري از موارد با هم متفاوت است. اولين تمبر مربعي شکل ايران به مناسبت اتاق منابع و معادن در بيست و ششم آذر 1342 منتشر شد.
آنهايي که شکل منظم هندسي ندارند: بعضي از کشورها براي اينکه نشان بدهند چقدر خاص هستند و با بقيه فرق دارند براي طراحي تمبرهايشان از اشکال عجيب و غريب استفاده مي کنند. کشور توگو که اگر روي نقشه بگرديد به سختي پيدايش مي کنيد، تمبري به شکل عقاب منتشر کرده؛ تمبرهاي برجسته و طلايي و نقره اي هم بيشتر کار کشورهاي مايه دار از جمله کشورهاي عربي است.

تمبرها و موضوع ها:
 

تمبرهاي يادگاري: اينها تمبرهايي هستند که به مناسبت هاي خاص، موضوع هاي معين، بزرگداشت يک شخصيت يا نشان دادن يک واقعه مهم منتشر مي شوند. اولين تمبر يادگاري در ايران تمبر تاجگذاري احمدشاه است.
تمبرهاي شخصي: چند وقتي است هر کسي مي تواند براي ارج نهادن به خود، چاپ تمبر با عکس خودش را به پست سفارش بدهد.
منبع:همشهري جوان شماره251