بررسي آثار منفي امواج گوشي‌ هاي همراه


 





 
نگراني‌ها درباره اثرات امواج تلفن همراه بر سلامت انسان با رشد بيش از حد تلفن‌هاي همراه بيشتر شده‌است. اين نگراني‌ها به خاطر اين هستند كه تلفن همراه از خود امواج الكترومغناطيسي ( EMW )در مقياس مايكروويو ساطع مي‌كند. مقداري از امواج راديويي كه توسط گوشي‌هاي تلفن همراه ساطع مي‌شوند جذب بدن انسان مي‌شوند؛ ميزان برونداد امواج گوشي همراه بستگي به استاندارد‌هاي مخابراتي هر كشور دارد. ميزان امواجي كه بدن انسان از گوشي همراه جذب مي‌كند، با مقياس جذب خاص يا «SIR» اندازه‌گيري مي‌شود.

يكي از آثار تشعشعات مايكروويو اثرات گرمايش دي الكتريك است كه در آن هر جسم عايق (مانند بافت موجود زنده) توسط حركت مولكول‌هاي قطبي كه در ميدان الكترومغناطيسي قرار دارند گرم مي‌شود. وقتي كه فردي از گوشي همراه استفاده مي‌كند، بيشتر اثرات گرمايشي در اطراف سطح سر او به‌وجود مي‌آيد و باعث مي‌شود كه دماي سر حدود كسري از درجه افزايش پيدا كند. اين دما كمتر از گرمايي است كه در اثر تابش مستقيم خورشيد به‌وجود مي‌آيد.
در اين هنگام، جريان انتقال خون مغز قادر است با بيشتر كردن جريان خون در آن قسمت گرما را به جاهاي ديگر منتشر كند. اما قرنيه چشم اين سامانه تعديل‌سازي‌ دما را ندارد و آزمايش تابش 2 الي 3 ساعته در چشم‌هاي خرگوش‌ها در مقياس (SIR)كه د مايي موضعي 41 الي 40 درجه سانتي‌گراد را توليد كرده باعث به‌وجود آمدن آب مرواريد در آنها شده‌است. البته آب مرواريدهاي زود هنگام به خاطر استفاده از گوشي همراه نيست، چون برونداد امواج گوشي‌هاي همراه پايين‌تر است.گذاشتن گوشي همراه درجيب سمت چپ كت باعث ضرر رساندن به قلب مي‌شود. قرار دادن آن در جيب سمت راست و بزرگ پايين كت موجب بروز اختلالات يا به قولي سرطان پروستات مي‌شود. پيشنهاد مي‌شود گوشي همراهتان را در جيب سمت چپ وپايين كت قرار بدهيد. البته بهترين كار براي سلامتي اين است كه قيد داشتن گوشي همراه را بزنيد.

تحقيقات پزشكان، بار ديگر بر اثرات نامطلوب امواج تلفن همراه بر ايجاد ناباروري در افراد تاكيد كرد. بررسي‌هاي مختلف نشان مي‌‌دهد افرادي كه نزديك امواج الکترومغناطيسي که از تلفن همراه ساطع مي شود، قرار دارند ، ميزان ناباروريشان افزايش مي‌يابد. موسسه بهداشت و سلامت ملي در آمريکا هم اعلام کرده که استفاده طولاني مدت از اين دستگا ه ‌ها ممکن است باعث افزايش بروز اختلالات و بيماري‌ هايي براي انسان شود و از آنجا که اين دستگا ه‌ ها در کنار سر نگه داشته ‌مي ‌شوند، ممکن است باعث تومورهاي مغزي شود،
خواب آشفته، مشکلات شنوايي، سردرد و نيز تاثيرات ديگر آسيب‌ هايي است که از استفاده تلفن همراه ناشي ‌مي‌ شود.
محققان اطلاعاتي در رابطه با انقراض زنبورهاي عسل با اشعه ‌هاي تلفن همراه منتشر کردند که بر اساس آن اين تشعشعات باعث ‌مي ‌شود زنبورها راه کندو را گم کنند و به اين ترتيب موجب نابودي و انقراض آنها ‌مي‌ شود.
درزيربه بخشي از تحقيقات انجام شده در زمينه آثارمنفي امواج گوشي‌ هاي همراه مي پردازيم.

زنبورها راه كندو را گم مي ‌كنند
 

مطالعات نشان داده اشعه‌ هاي ساطع شده از تلفن ‌هاي همراه ممکن است باعث از بين رفتن و انقراض نسل زنبورهاي عسل شود.
Mobiledia -بر اساس مطالعاتي که به تازگي انجام شده، محققان هشدار داده ‌اند که استفاده از تلفن ‌هاي همراه ممکن است تهديدي براي زندگي زنبورهاي عسل باشد و احتمال دارد باعث منقرض شدن نسل اين حشرات شود.

برطبق گزارشات افرادي که در نزديکي کندوهاي زنبور عسل زندگي و از تلفن ‌هاي همراه استفاده مي ‌کنند ميدان مغناطيسي حاصل از اين دستگاه‌ ها باعث مزاحمت براي قدرت تشخيص زنبورها شده و باعث پراکندگي و در نهايت مرگ آنها مي ‌شود.
دنيل فارو، محقق مؤسسه فناوري فدرال سوييس در 83 مورد آزمايش در رابطه با واکنش زنبورهاي عسل به تلفن ‌هاي همراه انجام داد و بر اساس اين تحقيقات اعلام کرد: هنگامي که کاربران در حال مکالمه با تلفن ‌هاي همراه هستند اين دستگاه‌ ها تشعشعاتي ايجاد مي ‌کنند که باعث دور کردن زنبورها از کندوي‌ شان مي ‌شود.
فارو معتقد است، تشعشعات ناشي از تلفن ‌هاي همراه 10 برابر بيشتر از ساير عوامل محيطي زنبورها را از کندو مي ‌راند و باعث گيجي آنها مي ‌شود.به گفته فارو، پراکندگي زنبورهاي کارگر توسط ميدان مغناطيسي ايجاد شده از تلفن ‌هاي همراه ممکن است باعث حرکت گله ‌اي غيرمنتظره زنبورها شود.
يافته‌ ها نشان داده که اين قضيه ممکن است باعث فروپاشي کلوني زنبورهاي عسل شود.پيش‌ تر دانشمندان فکر مي ‌کردند ميکروب‌ ها، ويروس‌ ها، حشره‌ کش ‌ها و ديگر عوامل باعث ناپديد شدن ناگهاني و نابودي کلوني زنبور عسل مي ‌شود اما هم ‌اکنون دريافته ‌اند تلفن ‌هاي همراه ممکن است اين نقش را بازي کنند اما هيچ ‌کس به درستي چگونگي آن را نمي‌ داند. به گفته محققان، اين پديده نگراني درباره استفاده از تلفن ‌هاي همراه را بيشتر مي ‌کند و اگر اين دستگاه‌ ها باعث آسيب رساندن به زنبورها مي‌ شوند ممکن است به انسان‌ ها نيز آسيب وارد کنند.

آسيب‌پذيري مغز
 

پژوهشگران دانشگاه صنعتي اميركبير اثر اين امواج را بر بافت مغز و جمجمه مورد بررسي قرار داده‌اند. در حال حاضر توجه اغلب پزشكان از استفاده از تلفن همراه، روي آثار مخرب اين تشعشعات بر مغز انسان متمركز است. استفاده پيوسته از تلفن همراه از حدود 20 دقيقه به بالا مي‌تواند با افزايش تدريجي حرارت بافت‌هاي مغز، سبب ايجاد تغييرات بيولوژيك در بافت مغز و در نتيجه كاهش شنوايي شود. در اين صورت كاهش مدت زمان مكالمه با تلفن همراه يا استفاده از سيم‌هاي ارتباطي هندزفري مي‌تواند به‌عنوان موثرترين روش پيشگيري از مضرات اين امواج مطرح شود.

اين تحقيقات نشان داد ميزان جذب امواجي كه از تلفن همراه به سمت گوش مي‌آيد، با توجه به فاصله تلفن همراه از گوش و فركانس موج متفاوت است. به‌طور معمول بيش از 70 درصد امواج توسط بافت جمجمه و مغز جذب شده و به شكل انرژي حرارتي درمي‌آيد. گفتني است فركانس امواج تلفن‌هاي همراه در ايران هم‌اكنون در حدود 900 مگاهرتز است، اما در اين تحقيق با پيش‌بيني ورود محدوده‌هاي جديد تا 2000 مگاهرتز نيز مورد بررسي قرار گرفته است.
براساس گزارش‌هاي منتشر شده از سوي دانشمندان، استفاده مداوم از تلفن همراه و حتي تلفن‌هاي همراه جديد، احتمال ابتلا به تومورهاي مغزي را در كاربران به طرز قابل توجهي افزايش مي‌دهد. بر اين اساس، احتمال ابتلا به تومورهاي مغزي در همان سمت از مغز كه تلفن همراه بيشتر استفاده مي‌شود بين 40 تا 270 درصد افزايش يافته و احتمال ابتلاي كاربران تلفن‌هاي همراه جديد كه در طول عمر خود به‌مدت 2000 ساعت از تلفن همراه استفاده كرده‌اند به‌مراتب افزايش مي‌يابد.
همچنين در يك آمارگيري كه جهت بررسي آثار گوشي‌هاي تلفن همراه در انگلستان و اسپانيا صورت گرفت آثار سوء در كساني مشاهده شد كه 97 درصد آنان بيش از حدمعمول از گوشي تلفن همراه استفاده مي‌كردند. استرس، سردرد، خستگي، دلهره، مشكل در تمركز، اختلال در حافظه، بي‌اشتهايي و مشكلات پوستي از آثار مشاهده شده در اين تحقيق بود.

كيف نانويي ضد امواج تلفن همراه
 

يك مخترع جوان ايراني، نخستين كيف نانويي ضد‌امواج تلفن همراه را ساخته كه بيش از 99 درصد امواج الكترومغناطيسي تلفن همراه را جذب و از تاثير زيانبار آن بر سلامت جلوگيري مي‌كند. به گفته ي علي جاسب ، كيف نانويي تلفن همراه، ابداعي است که، مورد توجه وسيع كاربران تلفن همراه در كشورهاي مختلف قرار گرفته وقادر است تا بيش از 99 درصد امواج الكترومغناطيسي تلفن همراه را جذب و از تاثيرات زيان‌بار آنها بر سلامت جلوگيري كند. در اين طرح، با تزريق تركيبات نانونقره به الياف بافتي، پارچه‌اي با خاصيت جذب امواج الكترومغناطيسي توليد و با استفاده از آن پوشش ويژه تلفن همراه ساخته شد كه كاربر هنگام حمل تلفن و حتي در زمان مكالمه يا ارسال و دريافت پيام كوتاه، تلفن را همواره در داخل آن نگه مي‌دارد و بدين ترتيب امواج ناشي از عملكرد تلفن همراه جذب اين پوشش شده و از تماس آن با بافت‌هاي مختلف بدن كه آسيب و عوارض سوء متعددي در پي دارد پيشگيري مي‌شود.

وي با بيان اينكه كيف نانويي تلفن همراه ابداعي در مدتي كوتاه در كشورهاي فرانسه، هلند، سوئيس، بلژيك، اتريش و هند نيز با استقبال مواجه شده است، خاطرنشان كرد: اين پوشش تلفن همراه موسوم به ايوال كه همچون ديوار الكترومغناطيسي عمل مي‌كند، در مارس2007 در آلمان و همچنين در ايران به ثبت رسيده و آزمايش‌هاي كيفي انجام شده توسط موسسه تحقيقات راداري و الكترومغناطيسي (وابسته به ارتش آلمان كه يكي از معتبرترين مراكز تحقيقاتي در اين حوزه است) كارايي چشمگير پوشش ابداعي در جذب امواج و جلوگيري از اثرات زيان بار آن را تاييد كرده است.در هر صورت تلفن همراه مانند بسياري از وسايل الكترونيكي ديگر در كنار فوايدي كه براي ما دارد صدماتي را نيز به همراه داشته است.
منابع :
noorportal.net , jasemahmadi.blogfa.com
روزنامه فناوران
تبيان

ارسال توسط کاربر محترم سایت : mohamadaminsh