نگاهی به بیانات ولی امر مسلمین طی دو دهه گذشته در باب اصلی - فرعی کردن مسائل ، نکات مهم و راهبردی متعددی را بدست می دهد ، اینکه معظم له طی 20 سال گذشته بطور مکرر توجه به این مسئله مهم را گوشزد کرده و نسبت به عدم رعایت این اصل تعیین کننده در رسانه ها و روزنامه ها ابراز نارضایتی نموده و هشدار داده اند ، نشان از جایگاه برحسته و میزان اهمیت این مسئله در دیدگاه معظم له دارد.
معظم له ضمن اینکه تشخیص صحیح مسائل اصلی و فرعی از هم را از درسهای امام حسین(ع) به شیعیان دانسته و عدم تفکیک آنها را از نقاط آسیب پذیر در زندگی مسلمین در دورانهای مختلف ذکر می فرمایند ، اعتقاد دارد که در برخی مواقع ، مسائل فرعی باید فدای مسائل اصلی شوند و رعایت این اولویتها از واجبات بوده و عدم رعایت آن ، غفلت و موجب ضربه و خسارت است ، معظم له فاجعه کنونی در فلسطین را نتیجه مشغول شدن جهان اسلام به مسائل فرعی می دانند و در حالی که از عملکرد رسانه ها در این باب ناراضی هستند اما اعتقاد دارند که مردم ، با بصیرت خود در تشخیص مسائل اصلی و فرعی درست عمل می کنند ، معظم له جایگزین شدن مسائل فرعی را موجب هدررفت انرژی و خلل در همت و انگیزها ها برشمرده و آن را مانع ادامه حرکت و عامل ضربه ضردن به حرکت عظیم اقتصادی در سال جهاد اقتصادی می دانند.
برای درک بهتر دیدگاه ولی امر مسلمین در این باب مهم ، نگاهی دقیق تر داریم به بیانات معظم له در این زمینه :

1- تشخیص مسائل اصلی از فرعی از درسهای امام حسین(ع) به شیعیان است
 

یکى از این درسها، این نکته مهم است که حسین بن على علیه‏الصّلاةوالسّلام، در یک فصل بسیار حسّاس تاریخ اسلام، وظیفه اصلى را از وظایف گوناگون و داراى مراتب مختلف اهمیت، تشخیص داد و این وظیفه را به انجام رساند.
در دیدار علما و روحانیان‏ (71/5/7)

2- انسان در تشخیص مسائل اصلی و فرعی ممکن است دچار توهم و اشتباه شود
 

او(امام حسین(ع)) در شناخت چیزى که آن روز دنیاى اسلام به آن احتیاج داشت، دچار توهّم و اشتباه نشد.
در دیدار علما و روحانیان‏ (71/5/7)

3-اختلاط مسائل اصلی و فرعی یکی از نقاط آسیب پذیر در زندگی مسلمین در دورانهای گوناگون است
 

در حالى که این(پرداختن به مسائل فرعی) ، یکى از نقاط آسیب‏پذیر در زندگى مسلمین، در دورانهاى مختلف است؛ یعنى این‏که، آحاد ملت و راهنمایان آنها و برجستگان دنیاى اسلام، در برهه‏اى از زمان، وظیفه اصلى را اشتباه کنند. ندانند چه چیز اصلى‏است و باید به آن پرداخت.
دیدار علما و روحانیان‏ (71/5/7)

4- برخی مواقع مسائل فرعی را باید فدای مسائل اصلی کرد.
 

باید کارهاى دیگر(فرعی) را - اگر لازم شد - فداى آن(اصلی) کرد؛ و چه چیز فرعى و درجه دوم است و هر حرکت و کارى را به قدر خودِ آن باید اهمیّت داد و برایش تلاش کرد.
دیدار علما و روحانیان‏ (71/5/7)

5- رعایت اولویتها(اصلی و فرعی کردن مسائل) از واجبات است
 

دومین نقطه‏ای که در آن رعایت اولویّتها لازم است، مسائل کلی جامعه است...
دیدار رئیس جمهور و هیأت وزیران به مناسبت آغاز هفته دولت‏ (78/6/2)

6- مسائل فرعی گاهی تحمیل دشمنان است که آن را مسئه ای اصلی می کنند
 

ببینید؛ گاهی یک مسأله، مسأله اصلی ماست؛ اما بر ما یک مسأله فرعی را تحمیل می‏کنند که مسأله عمده‏ی ما می‏شود؛ کمااین‏که الان ملاحظه کنید مسأله قتلها ، مسأله عمده کشور شد. آیا واقعاً مسأله عمده کشور، این چند فقره قتلی است که اتّفاق افتاد؟!
دیدار رئیس جمهور و هیأت وزیران به مناسبت آغاز هفته دولت‏ (78/6/2)

7- اگر مسائل فرعی ، اصلی شوند ، کارها پیش نمی رود و به موفقیت نمی رسد
 

این‏گونه نمی‏شود کار را با موفّقیت ادامه داد و پیش برد. واقعاً نگاه کنید ببینید امروز مسأله اصلی کشور چیست. من گمان نمی‏کنم اگر کسی نگاه عادّی به زندگی مردم بکند، تردیدی به وجود بیاید که مسأله اصلی کدام است. چرا خودمان را به مسائل درجه دو و مسائل فرعی مشغول کنیم؟!
دیدار رئیس جمهور و هیأت وزیران به مناسبت آغاز هفته دولت‏ (78/6/2

8- اصلی کردن مسائل فرعی ، یک غفلت بزرگ است که گاه علتش خیانت است و گاه غفلت
 

امروز پرداختن به کارهایی که به جنبه‏های عملی زندگی مردم ارتباطی ندارد، یک کار مسرفانه است. این‏که بعضیها فضای کشور را آن‏قدر سیاسی کنند که مسائل اصلی کشور تحت‏الشّعاع قرار گیرد، یک غفلت بزرگ است. البته گروه معدودی این غفلت را عمداً انجام می‏دهند؛ آنها خیانت می‏کنند؛ یک عده هم غفلت می‏کنند.
دیدار گروه کثیرى از کارگران و معلّمان به مناسبت روز کارگر و هفته معلّم‏ (81/2/11)

9- همه موظف به پیگیری مسائل اصلی هستند ، ایجاد مسائل فرعی مصلحت نیست
 

هر روز مسأله سیاسی جدیدی را در کشور ایجاد کردن - به مجلس شورای اسلامی نگاه می‏کنیم، یک طور؛ به مجموعه‏های گوناگون دیگر نگاه می‏کنیم، یک طور - و ذهنها و فکرها را از کاری که باید برای مردم انجام گیرد، منصرف کردن، هیچ مصلحت نیست. همه باید ذهنهای خود را به کارهایی که برای پیشرفت و حلّ مشکلات کشور لازم است - مسائل معیشتی مردم، مسائل اقتصادی مردم، مسأله اشتغال - منعطف کنند. دستگاهها باید به هم کمک کنند و این کارها را انجام دهند. کار صورت می‏گیرد، اما باید شتاب بیشتری پیدا کند و همه‏جانبه شود.
دیدار گروه کثیرى از کارگران و معلّمان به مناسبت روز کارگر و هفته معلّم‏ (81/2/11)

10- ما باید از پرداختن به امور فرعی خودداری کنیم
 

البته من و شما باید مراقب خودمان باشیم و نلغزیم؛ مواظب باشیم جاذبه‏هاى دنیا ما را فریب ندهد و حیله و جنگ روانى دشمن در ما اثر نگذارد. ما باید وحدت خود را روزبه‏روز مستحکم‏تر کنیم و از پرداختن به امور فرعى خوددارى نماییم. امروز مسأله اصلى، حفظ هویّتِ جمهورى اسلامى و هویّتِ اسلامى این کشور است.
دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام در سالروز عید سعید مبعث‏ (82/2/7)

11- اصلی کردن مسائل فرعی عدم رضایت و نهیب آقا را بدنبال دارد
 

این‌که من گاهى نهیب مى‌زنم فلان مسأله‌ى فرعى و جنجالى یا دعواى سیاسى را وارد میدان مناقشات عمومى نکنید.
دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههاى استان زنجان (22/7/82 )

12- اصلی کردن مسائل فرعی ممکن است کار دشمنان باشد و به وحدت و حرکت به سمت هدفها ضربه می زند
 

خیلى باید مراقب باشیم که دشمنان پیشرفت کشور نتوانند ذهن و حواس ما را به نقاط فرعى و درجه‏ى دوم منعطف کنند، تا همه با وحدت کامل بتوانیم به سمت این هدفها حرکت کنیم.
دیدار مردم مریوان(26/2/88)

13- نارضایتی آقا از جو رسانه ای کشور در اصلی فرعی کردن مسائل و برخورد های غیرمنصفانه در این زمینه
 

خیلى از روزنامه‌هاى ما متأسفانه در انعکاس حقائق ضعیفند و در اصلى فرعى کردن مسائل، غیرمنصفانه عمل میکنند. در همین مسائل اخیر، مسائل را باید اصلى فرعى کرد؛ مسئله‌ى اصلى چیست؛ یک سلسله مسائل فرعى هم پیرامون اوست؛ نه اینکه آن مسائل فرعى کم‌اهمیت است، اما مسئله‌ى اصلى اهمیتش بیشترش از آنهاست.
دیدار جمعى از نخبگان علمى کشور (6/8/88)

14- در مسائل اصلی هیچ اهمالی نباید کرد اما در مسائل فرعی ، خطا قابل جبران است
 

روى مسئله‌ى اصلى نظام و نقشه‌ى نظام و کلیت نظام هیچ اهمالى را نباید روا بداریم. مسائل درجه‌ى دوئى وجود دارد که البته اینها را میتوان حل کرد..... اینها چیزهائى است که قابل اصلاح است. ممکن است در آنجا یک کسى خطائى هم بکند؛ خطا قابل جبران است. اینها مسائل اصلى نیست؛
دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى‌ (6/12/88)

15- قضیه ی فلسطین نتیجه مشغول شدن جهان اسلام به مسائل فرعی است
 

البته سعى میکنند دنیاى اسلام را مشغول کنند. امروز همین قضایاى فلسطین در سایه‌ى مشغول شدن دنیاى اسلام به مسائل فرعى دارد اتفاق مى‌افتد.
دیدار مسئولان و شخصیت‌های علمی سیاسی(17/1/89)

16 – توجه به مسائل فرعی ، غفلت از مسائل اصلی را به دنبال خواهد داشت
 

اسلام‌زدائى از آثار اسلامى، یکى از آن کارهاى بسیار خطرناکى است که دارد جلوى چشم مسلمانهاى عالم اتفاق مى‌افتد. از بس همه مشغولند، سرگرم چیزهاى فرعى و جزئى هستند، نمیفهمند در دنیاى اسلام چه دارد میگذرد. توطئه علیه دنیاى اسلام این است.. ..
دیدار مسئولان و شخصیت‌های علمی سیاسی(17/1/89)

17 – مسائل را باید اصلی – فرعی کرد و به مسائل اصلی پرداخت
 

... به هر حال ما خودمان درس بگیریم. ما مسائلمان را تقسیم کنیم به مسائل اصلى و غیر اصلى؛ به اصلى‌ها بپردازیم. مسائل اصلى در کشور ما زیاد است؛ بخشى‌اش مربوط به مسئولین است، بخشى‌اش مربوط به فرهنگ‌سازان است.....
دیدار مسئولان و شخصیت‌های علمی سیاسی(17/1/89)

18- توجه به مسائل فرعی اشکالی ندارد ولی باید دقت کرد مسائل فرعی جای مسائل اصلی را نگیرد
 

یکى از دوستان گفتند ما از دست چپ و راست رئیس جمهور دلمان خون است. خوب، حالا دل شما خون - که خدا نکند خون باشد - اما به شما عرض بکنم؛ اینها جزو مسائل تعیین کننده و اصلى نیست. ممکن است ایراد و اشکال وارد باشد - من در این مورد هیچ قضاوتى نمیخواهم بکنم - ممکن است کسى به یک شخصى یا به یک کارى ایراد داشته باشد؛ منتها باید توجه کنیم که مسائل را اصلى - فرعى کنیم. مسائل درجه‌ى دوم جاى مسائل اصلى را در انگیزه‌هاى ما، در همت ما، در صرف انرژى‌اى که میشود، نگیرد. من عرضم فقط این است؛ والّا من نه اعتراض میکنم به اینکه شما چرا از زید یا عمرو خوشتان مى‌آید یا بدتان مى‌آید؛ نه، ممکن است خوشتان بیاید، ممکن است بدتان بیاید - ایرادى ندارد - و نه اعتراض میکنم که چرا آن ایراد را یک وقت به شکلى که یک مفسده‌اى نداشته باشد، بر زبان آوردید؛ آن هم به نظرم اشکالى ندارد. فقط توجه کنید که این جاى مسائل اصلى را نگیرد. مسائل اصلى ما چیزهاى دیگرى است
دیدار با دانشجویان در یازدهمین روز ماه رمضان (31/5/89)

19- پرداختن به مسائل حاشیه ای ممکن باعث بازماندن از حرکت می شود
 

یک شرط دیگر این است که کشور به مسائل حاشیه‌اى مبتلا نشود. ببینید، در بسیارى از اوقات یک مسئله‌ى اصلى در کشور وجود دارد که همه باید همت کنند و به سراغ این مسئله‌ى اصلى بروند؛ باید مسئله‌ى کانونى کشور این باشد؛ اما ناگهان مى‌بینیم از یک گوشه‌اى یک صدائى بلند میشود، یک مسئله‌ى حاشیه‌اى درست میکنند، ذهنها متوجه آن میشود. این مثل این میماند که در یک مسافرت مهمى، کاروانى، قطارى دارد حرکت میکند، هدفش رسیدن به یک نقطه‌ى خاص است؛ ناگهان ذهنها را مشغول کنند به یک چیز حاشیه‌اى در بیابان، از راه باز بمانند.
حرم مطهر رضوی در آغاز سال 90 (1/1/90)

20- مردم ما هوشمندند و می توانند مسائل فرعى و حاشیه‌اى را از مسائل اصلى جدا کنند
 

مسائل حاشیه‌اى نباید به میان بیاید. مردم ما خوشبختانه قدرت تحلیل دارند، هوشمندند، هوشیارند؛ میتوانند مسائل فرعى و حاشیه‌اى را از مسائل اصلى جدا کنند. توجه شود مسائل حاشیه‌اى کانون توجه افکار عمومى قرار نگیرد.
حرم مطهر رضوی در آغاز سال 90 (1/1/90)

21- توجه به مسائل فرعی موجب هدررفت انرژی ها و خلل در همت و انگیزه است
 

باید توجه کنیم که مسائل را اصلى - فرعى کنیم. مسائل درجه‌ى دوم جاى مسائل اصلى را در انگیزه‌هاى ما، در همت ما، در صرف انرژى‌اى که میشود، نگیرد.
دیدار دانشجویان در یازدهمین روزماه رمضان(31/5/89)

22- پرداختن به مسائل فرعی مانع حرکت عظیم اقتصادی است
 

خب، اگر ما بخواهیم این حرکت عظیم اقتصادى در کشور در سال 90 انجام بگیرد، یک الزاماتى هم دارد. این الزامات را هم من فهرست وار عرض بکنم. اولاً روحیه‌ى جهادى لازم است........
یک شرط دیگر این است که کشور به مسائل حاشیه‌اى مبتلا نشود.
حرم مطهر رضوی در آغاز سال 90 (1/1/90)
منبع:http://u313.ir
ارسال توسط کاربر محترم سایت : mehdibishe