نجات يافتگان


 

نويسنده:مرضيه ابراهيمي




 
صاعقه سالانه جان هزاران نفر را در جهان مي گيرد ولي بعضي ها توانسته اند به طرز معجزه آسايي از صاعقه جان سالم به در ببرند
صاعقه به خاطر نور و صداي مهيبش براي بيشتر افراد ترسناک است و قصه هاي زيادي هم در باورهاي عاميانه مردم دنيا درباره صاعقه زدگي وجود دارد. اما طبق گزارش هاي موثق، هم نبايد از صاعقه ها ترسيد چون هميشه هم رفتار خشني ندارند ! در آسمان صاعقه هاي مهرباني هم پيدا مي شوند که با وجود ولتاژهاي بسيار بالا فقط انسان را نوازش مي کنند... جالب است که بدانيد اين صاعقه ها ارادت هاي ويژه اي به آقايان دارند چون در آمار رسمي منتشر شده، تعداد مردهايي که صاعقه به آنها اصابت کرده، شش برابر زنان است !
شب هاي باراني، صداي بلند صاعقه را مي شنويم و پشت پنجره با آرامش به صداي باران گوش مي دهيم اما شايد بارش باران و صاعقه هاي آن، همه جا با آرامش همراه نباشد؛ در گوشه اي از دنيا شايد صاعقه به يک انسان برخورد کند و جانش را به خطر بيندازد اما آدم هاي زيادي هم هستند که شانس آورده اند و علي رغم ولتاژ بالاي صاعقه توانسته اند از آن جان سالم به در ببرند.
نجات يافتن از صاعقه، گرچه خيلي معجزه آسا به نظرمي آيد ولي امکان پذير است. «روي سوليوان» از اهالي ايالت ويرجينياي آمريکا از معروف ترين افرادي است که توانسته هفت بار از صاعقه هاي مختلف، جان سالم به در ببرد و باز به زندگي خود ادامه دهد و با اين اتفاق، يک رکورد را در کتاب گينس به نام خود ثبت کند.

احتمالات صاعقه زدگي
 

دماي يک صاعقه به 30 هزار درجه بالاي صفر مي رسد که پنج برابر از دماي سطح خورشيد بيشتر است و ولتاژ آن ممکن است به 15 ميليون ولت برسد. زماني که صاعقه به يک شيء برخورد مي کند، يک رد از خود به جاي مي گذارد که شبيه يک طرح شاخه شاخه است و زماني که صاعقه به يک انسان برخورد مي کند اين رد بر روي پوست فرد باقي مي ماند. بر اساس گزارش هاي رسيده ساليانه تقريباً دو هزار نفر در جهان جان خود را بر اثر صاعقه زدگي از دست مي دهند. با اين وجود، ممکن است در برخي اندام هاي خود متوجه بعضي تغييرات شوند. بعضي ممکن است هر آنچه را که به ياد دارند، به فراموشي بسپارند و برخي ديگر، توهم توانايي هاي فراطبيعي اي را در خود پيدا مي کنند؛ يا آنکه ممکن است دچار سرگيجه، ضعف، از دست دادن حافظه و يا برخي از حواس خود شوند. به هر حال دانشمندان زمان و انرژي بسياري را براي حل اين معما گذاشته اند. احتمال اينکه يک فرد مورد حمله صاعقه قرار بگيرد، بسيار کم و از بين 600 نفر يک نفراست؛ البته در گذر سال ها اين احتمال بيشتر شده و اين حاکي از آن است که تعداد عوامل محيطي اي که باعث چنين اتفاق مرگباري مي شود، افزايش يافته است.
نکته جالب اينجاست که در بعضي از کشورها مانند روسيه هيچ کس از تعداد آمار صاعقه زدگان کشور اطلاعاتي در دست ندارد؛ البته نبايد تصور شود که اين اطلاعات محرمانه است بلکه هيچ ارگاني در اين کشور اطلاعات اينگونه را ثبت نمي کند اما در آمريکا شرکت هاي بيمه، پيشتاز ثبت اين اطلاعات و آمارها شده اند و بر اساس آمار و ارقامي که پنج سال پيش منتشر شده، سالانه 600 آمريکايي مورد اصابت صاعقه قرار مي گيرند. بهترين راه فرار براي فرار از صاعقه اين است که در هنگام رعد و برق در جايي پناه بگيريم. اما در بيشتر موارد زماني دچارآسيب مي شويم که امکان پناه گرفتن براي ما در فضاي بازي که در آنجا هستيم، وجود نداشته باشد. دانشمندان علم فيزيک عنوان کرده اند که در شرايطي که امکان پناه گرفتن وجود ندارد فرد بايد روي دو پايش خم شود و دستانش را از زمين دور نگه دارد !

تستوسترون و رعد و برق
 

آمارها نشان مي دهد تعداد افرادي که در چنين حوادث مرگباري مجروح مي شوند و يا جان خود را از دست مي دهند به 2هزار نفر در سال رسيده است و نکته قابل توجه اين است که 86درصد اين قربانيان، مرد هستند. بعضي دانشمندان تستوسترون (هورمون مردانه) را دليل جذب صاعقه به سمت مردان مي دانند تا جايي که ادعا مي شود حتي اگر صاعقه به گروهي از مردان اصابت کند، مردي که بيشترين ميزان تستوسترون را در بدن داشته باشد، کشته خواهد شد. با اين حال در شرايطي که به نظر مي رسد تخليه الکتريکي بيش از 10 ميليون ولتي که در حين صاعقه اتفاق مي افتد، بدون شک هر موجود زنده اي را در لحظه نابود مي کند، تعداد زيادي از مردم توانسته اند از چنين حوادث مرگباري جان سالم به در ببرند که تعداد اين افراد در ايالات متحده آمريکا سالانه 900 نفر است.

صاعقه زدگي؛ مرگ بي جراحت !
 

بر خلاف تصور بيشتر افراد، صاعقه گرچه تمام ارگان هاي داخلي فرد را مي سوزاند و از بين مي برد اما گاهي هيچ آسيب قابل مشاهده اي را بر روي بدن قرباني بر جاي نمي گذارد؛ بارها اتفاق افتاده است که لباس هاي يک فرد، سوخته اما بدنش سالم مانده و فرد باز به زندگي اش ادامه داده است. البته آن طور که گفته مي شود صاعقه ها گاه مي توانند بعضي از توانمندي هاي ذهني انسان را رشد بدهند و شايد فرد خوش شانسي هم پيدا شود که در اثر اصابت صاعقه نه تنها آسيب نبيند که توانمندي هاي عجيبي هم به دست آورد !؟

مردي که سرما را نمي فهمد!
 

«هارولد ديل » در ايالت ميسوري آمريکا شهرت زيادي دارد؛ او مي تواند در سرماي وحشتناک زمستان با لباس هاي تابستاني از خانه بيرون بيايد اما اصلاً احساس ناراحتي نکند. هارولد پس از اصابت صاعقه احساسش را نسبت به سرما از دست داد؛ البته بايد بدانيد که اين اتفاقات وجود دارند؛ حتي بعضي از افرادي که از صاعقه جان سالم به در برده اند، حس بويايي بسيار قوي را به دست آورده اند يا اينکه توانايي هاي خارق العاده اي در حل کردن تمرين هاي رياضي از خود نشان داده اند. به هر حال صاعقه يک تيغ دولبه است که گاه مي تواند باعث شود فرد بسياري از حواس خود را از دست بدهد و به يک انسان گنگ تبديل شود و گاه توانمندي هاي عجيبي را در اختيار آن فرد قرار دهند. البته در مورد اين توانايي ها تا به حال گزارش موثقي منتشر نشده است و تنها مي شود به نقل قول هاي عامه مردم اتکا کرد.

اصابت صاعقه و بازگشت به نوزادي
 

يکي ديگر از موارد عجيبي که در آن صاعقه نقش اصلي را بازي مي کرد مورد دکتر هندلر است. اين پزشک روسي در کتاب خاطرات خود آورده که روزي براي معاينه يکي از بيمارانش بالاي سر او مي رود. دکتر پيش از اين مي دانست که به اين بيمار صاعقه زده و دچار آسيب ديدگي عجيب و غريبي شده است اما حرف هاي ديگران را باور نکرد و تصميم گرفت خود از نزديک بيمار را ببيند. دکتر هندلر هنگامي که نزد بيمار رفت با تعجب ديد که تمام حرکات و رفتار اين بيمار مانند يک کودک دو ساله شده بود.

حمله صاعقه به يک اتوبوس
 

ماندرا يک راننده اتوبوس جاده اي در محله اوريساي هند بود که در يک شب باراني، مجبور شد با 40 مسافرش از روي پلي که به خاطر بارش باران لغزنده شده بود بگذرد، اما در همين حين، صاعقه اي با اتوبوس ماندرا برخورد کرد و باعث شد او کنترل اتوبوس را از دست بدهد، چند ثانيه بعد صاعقه ديگري هم با اتوبوس برخورد کرد و اتوبوس از مسيرش منحرف شد. مسافران که از ديدن اين صحنه بسيار وحشت زده بودند سعي کردند هر طور که مي توانند خودشان را نجات بدهند و اتوبوس را ترک کنند، اما هنگام پياده شدن آنها صاعقه ديگري به زمين برخورد کرد که باعث مرگ چهار نفر از آنها و کودک همراهشان شد. بر اثر اين حادثه 12 نفر ديگر به شدت زخمي شدند؛ بقيه مسافران هم جرات پياده شدن از اتوبوس را نداشتند تا بالاخره گروه امداد و پليس به کمکشان آمدند. شاهدان اين ماجراي غم انگيز به ماموران امداد گفتند : «حادثه وحشتناکي بود، وقتي رعد و برق با قربانيان برخورد کرد سوختگي شديدي در تمام بدنشان به وجود آمد به طوري که از تمام بدن آنها دود خارج مي شد. » 12 نفري که زخمي شده و از مهلکه جان سالم به در برده بودند؛ از آن به بعد بايد زخمي که در اثر سوختگي شديد روي بدنشان به جا مانده بود زندگي شان را مي گذراندند.

صاعقه زدگي در تختخواب
 

کارلاپوپ 16 ساله يکي ديگر از افرادي است که توانست از صاعقه زدگي نجات پيدا کند. اين بار صاعقه مستقيماً با خود او برخورد کرده و نزديک بود که به قيمت جان اين دختر تمام شود. شب بود و با وجود سر و صداي بلند توفان و رعد وبرق کارلا سعي مي کرد که بخوابد که ناگهان حادثه اي از برابر چشمانش گذشت که هيچ وقت تصورش را هم نمي کرد. در يک چشم برهم زدن صاعقه به سقف اتاق خواب کارلا اصابت کرد و پس از ايجاد يک سوراخ به قطر 5 /1 متر، تختخواب فلزي کارلا در حالي که او روي آن دراز کشيده بود مورد اصابت صاعقه قرار گرفت. درست در لحظه برخورد صاعقه دست هاي کارلا روي قسمت فلزي تخت قرار داشت و به همين دليل دو دست او دچار سوختگي شديد شد و همچنين به علت ريزش سقف و خراب شدن آوار بر روي اين دختر، سر او نيز دچار آسيب ديدگي شد اما او به شکل معجزه آسايي توانست از مرگ نجات پيدا کند و به زندگي عادي خود بازگردد. نکته جالب اينجاست که پدر و مادر کارلا پس از اين حادثه قسم خوردند که هرگز نخواهند گذاشت کارلا ديگر در يک تخت فلزي بخوابد.

سلامتي پس از جوشيدن اعضاي دروني بدن !!
 

در سال 2001 مايکل اوتلي يکي از قربانيان صاعقه زدگي شد که بر اثر اين حادثه جراحات زيادي بر او وارد شد. او يک روز تصميم گرفت که با دوستانش دور هم جمع شوند و گلف بازي کنند. همان طور که مايکل مشغول بازي و سرگرمي بود ناگهان آسمان ابري شد و باران تندي شروع به باريدن کرد. همراه با رگبارهاي تند، رعد و برق هم شروع شد اما اين دوستان صميمي دست از بازي نکشيدند و همچنان به ورزش مورد علاقه شان ادامه دادند. چند دقيقه اي گذشت و ناگهان دوستان مايکل او را در حالي که از دهان، بيني و گوش هايش دود و بخار خارج مي شد نقش بر زمين ديدند.
با رسيدن اورژانس به محل مايکل فوراً به بيمارستان منتقل شد تا تحت مداوا قرار گيرد. تمام بدن مايکل به طرز وحشتناکي سوخته وبافت هاي دروني بدنش به دماي جوش رسيده بود؛ حال او به قدري وخيم بود که قلبش از تپش افتاده بود و فقط رسيدن به موقع گروه امداد جان او را نجات داد. مايکل پس از اينکه ماه ها تحت مراقبت هاي ويژه قرار گرفت توانست سلامتي خود را دوباره بازيابد.
منبع: نشريه همشهري سرنخ، شماره56