مشكلي نيست كه با بازي حل نشود


 

نويسنده : سعيد بي نياز ـ كارشناس ارشد روان شناسي باليني




 

زيرعنوان: بعضي از بازي ها مثل يك درما نگر روي روان شما تاثير مي گذارند
 

تاثيرات منفي بازيها يا همان آثار سوء شان يكي از آن چماق هايي است كه هميشه بالاي سر اين وسيله سرگرمي مي چرخد تا در مواقع لزوم از آن استفاد ه شود. هر چند نمي شود گفت بازي ها صد درصد جنبه هاي مثبتي در خود دارند اما اينكه هميشه آنها را به تاثيرات منفي روي استفاد ه كنند ه اش هم متهم كنيم مثل اين است كه يك طرفه به قاضي رفته ايم . در حقيقت بازي هم مثل هر وسيله تفريحي مي توانند هم به جنبه منفي داشته باشد و هم مثبت . جنبه هاي منفي بازي ها را خيلي وقت است كه در بوق و كرنا كرد ه و خيلي به آن پرداخته اند. اما اين بار ما مي خواهيم يك جور د يگر به قضيه نگاه كنيم ؛ يك نگاه مثبت؛ نگاهي كه اصلا به نيمه خالي ليوان كار ندارد و نيمه پر آن را مي بيند.
بازي ها هر بد ي اي كه داشته باشند(كه ما خيلي شان را رد مي كنيم) مي توانند به خاطر خاصيت تعاملي اي كه با طرف مقابلشان دارند ، بار مثبت خيلي قوي اي داشته باشند . تعاملي كه در اين ميان به وجود مي آيد مي تواند مثل يك درمانگر قوي روي روان شما تاثير گذار باشد و زند گي شما را تحت تاثير خود قرار بد هد. سبك هاي بازي هاي مختلف و چند نمونه خوب از بازي هاي اين سبك ها كه در پايين آورده شد ه؛ گوشه اي از اين نوع تعامل ها هستند.

هيجان را درياب
 

بازي هاي اكشن و ماجراجويي
 

هيجان، شور و شوق، كشف ناشناخته ها ، رود در رو شد ن با خطرات مختلف ، رفتن به مكان هاي تاريخي و دست نيافتني ، د يد ن كشورهاي مختلف و فرهنگ هاي گونا گون. بازي هاي سبك اكشن و ماجراجويي كه هراز گاهي با هم تركيب مي شوند بيشتر حول همين چيزها مي چرخند اما اين را فراموش نكنيد كه هر چقدر بازي ها اكشن تر باشند ، هيجان ، شور و شوق و تخليه انرژي آنها بالاتر مي رود. اينكه بتوانيد يك تنها از ميان خيل عظيم د شمنان پيروز بيرون بياييد يا اينكه غول عظيم الجثه بازي را زمينگير كنيد ، بيشتر در بازي هاي اكشن امكان پذ ير است . اين بازي ها شرايط را جوري به وجود مي آورند كه بتوانيد در نهايت لذ ت برد ن از هيجانات را داشته باشيد . حالا اينكه شرايط محيطي يك بازي اكشن چگونه باشد، پاي خود تان است ؛ اينكه يك بازي با حال وهواي قرون وسطي جوابگوي شماست يا فضايي كه بيشتر شبيه فضاي جنگ هاي امروزي است ، د ست خود تان را مي بوسد.
اما بازي هاي ماجراجويي بر خلاف بازي هاي اكشن كمي از اكشن بود ن آنها را ندارد و بيشتر ماجراجويي ها و مخاطرات در آن پررنگ مي شوند. البته منظورمان اين نيست كه در آنها خبري از اكشن بازي در آورد ن نيست اما هرچي كه هست ، مقدار آن خيلي كمتر از بازي هاي اكشن خواهد بود. در بازي هاي ماجراجويي مجبور هستيد كوله تان را برداريد و به انواع مسيرهاي صعب العبور پا بگذاريد . سري فيلم هاي اينديانا جونز را به خاطر داريد . در اصل شما در بازي هاي ماجراجويي مي شويد يك پا انيديانا جونز كه مجبور است با هر خطري دست و پنجه نرم كند.

نگاه كارشناس
 

بازي هاي ماجراجويانه از بازي هاي اكشن سالم ترند. در بازي هاي ماجراجويانه ،هم بعد از هيجان جويانه قضيه وارد شد ه است و هم بعد كنجكاوي ارضا مي شود. هيجان جويي رد بازي هاي رايانه اي لااقل از هيجان جويي در محيط واقعي كم خطر تر هستند. البته اگر اين كم خطري به اعتياد به اين بازي ها منجر نشود ، مفيد است.

مثل يك شطرنج در دوي 100 متر
 

بازي هاي استراتژيك
 

بازي هاي شطرنجي كه بايد در طول يك مد ت مشخص به پايان برسند را تصور كنيد . بازي هاي سبك استراتژيك چنين خصايتي دارند . همان طور كه از سر و روي نام اين سبك مشخص است . شما با يد از همان اول ، استراتژيك بازي در بياوريد؛ درست مثل يك بازي شطرنج كه وقتي دو شطرنج باز كار بلد رو در روي هم مي نشينند ،‌آن را انجام مي د هد. در اين بازي ها براي هر حركتتان بايد نقشه داشته باشيد . هر حركت صحيح يا غلط مي تواند روي بازي تان تاثير عميقي بگذارد.در ضمن هر حركت د شمن و رقيب را بايد زيرنظر داشته باشيد حتي حد س بزنيد كه چه حركتي در آيند ه مي خواهد انجام بد هد تا بتوانيد براي آن هم برنامه ريزي كنيد. البته هيچ وقت فراموش نكنيد زمان ، نقش مهمي در اين ميان بازي مي كند. نكند نقشها را كشيد ه باشيد اما اجراي آنها را به بعد ها واگذار كنيد. كشيد ن نقشه و اجراي آن بايد در يك راستا و به سرعت انجام بگيرد. بازي هاي سبك استراتژيك خاصيت د يگري هم دارند و آن اين است كه بايد روي جزئيات بازي د قت زياد ي داشته باشيد . خرت و پرت هاي زياد ي زير د ستتان است كه هر كدام از آنها مي تواند به راحتي باعث پيروزي يا مانع آن شود. بنابراين سرعت ، د قت به جزئيات و قدرت تصميم گيري مناسب مي تواند راه پيروزي شما را هموارتر كند.

نگاه كارشناس
 

بازي هاي استراتژيك باعث به كارگيري هوش شناختي مي شوند. همان هوشي كه ميزانش در ميان عامه و البته روان شناسان به آي كيو مشهور است . در اين بازي ها توانايي حافظه ، توانايي ساختن كليات از جزئيات ، سرعت واكنش و توانايي استد لال كه همه از اجزاي هوش شناختي هستند ، به درد مي خورند.

مغز را بايد فسفر سوزاند
 

بازي هاي معمايي
 

«براي داشتن حافظه قوي ، بايد مغز را بيشتر به كار انداخت . جد ول كلمات حل كنيد ؛ سود وكو هميشه د م دستان باشد يا ...» ؛ اين جمله را بارها و بارها از مشاوره هاي پزشكي مختلفي كه در تلويزيون ها و روزنامه ها مي آيند ، شنيد ه ايد اما كمتر شد ه اين آقايان و بعضا خانم ها تصويه كنند بازي هاي معمايي و فكري انجام د هيد تا نه تنها حافظه بلكه كل سيستم مغزي تان زيرو رو شود.بازي هاي معمايي چند ويژگي منحصر به فرد دارند كه توانسته اند چند پله جلوتر از جد ول ها و سود و كوها باشند. اول اينكه اين بازي ها به شكل هاي مختلفي ساخته مي شوند كه در بيشتر مواقع هيچ شباهتي به هم ندارند؛ به خاطر همين بر خلاف دو بازي اي كه اول نام برد يم ، تكراري به نظر نمي رسند و خسته كنند نمي شوند. د وم اينكه به خاطر همين تنوع در ساختارشان مي توانند بخش هاي مختلفي از ذ هن ، روان و مغزتان را درگير خود شا ن كنند؛ مثلا يك بازي بيشتر روي قد رت بينايي شما تمركز دارد؛ د يگري در سرعت عكس العمل يا درك محاسبات شما. «تتريس» جزو اولين بازي هايي بود در اين سبك و سياق ساخته شد. اين بازي روسي بعد از شناخته شد نش ، تبد يل شد به يكي از بازي هاي فكري اي كه مجبور بود يد در آن هم سرعت عمل داشته باشيد و هم د قت كافي كه يكي د يگر از ويژگي هاي خوب اين بازي ها اين است كه معمولا سبك هستند و نصب و راه اندازي شان آن چنان درد سري براي استفاد ه كننده ايجاد نمي كند. بيشتر كنسول هاي همراه بازي يا موبايل ها مي توانند چنين بازي هايي را اجرا كنند. از اين به بعد هر وقت خواستيد به آرامش برسيد يا استرس را از خود تان دور كنيد ، حتما سري به اين بازي ها بزنيد.
نگاه كارشناس

بازي هاي معمايي هم مثل بازي هاي استرتژيك ، هوش شناختي را نشانه مي روند . در اين بازي ها توانايي هاي منطقي مثل استد لال و شباهت يابي از همه مهم ترند.
 

منبع:همشهري مثبت 180