هفت روش ابراز علاقه به فرزندان


 

نويسنده:داود هراتيان




 
فرزندان مهم ترين ارثيه در جهان هستند و عشق ما نسبت به کودکان مان با اهميت ترين ارثيه ي ما براي آن ها محسوب مي شود. هفت روش زير به فرزندان ما کمک مي کند تا پايه ي زندگي آينده ي خود را محکم تر بنا کنند.

1-زماني را با کودکان خود بگذرانيد.
 

زمان بهترين هديه است که مي توانيم به کودکان خود تقديم کنيم. با هم بودن باعث مي شود احساسات، فعاليت ها و اعتقادات را با يکديگر مبادله کنيم. با اين کار فرزندان مان ارتباط برقرار کردن و گفت و گو با ديگران را مي آموزند و به طور حتم از لحاظ ارتباطات اجتماعي پيشرفت مي کنند. به کودکان خود کمک کنيد تا روش هاي جديد خلق کرده و آن ها را در کنار خانواده تجربه کنند و از آن ها لذت ببرند.

2-الگوي مفيدي براي فرزندان خود باشيد.
 

رفتار ما بيش از گفتارمان فرزندان را تحت تأثير قرار مي دهد. ما قهرمانان دنياي آن ها هستيم.

3-به حرف هاي فرزندان خود گوش دهيد.
 

پيغام هاي کودکان هديه هاي با ارزشي هستند. زماني که مشتاقانه به حرف هاي آن ها گوش مي دهيم، اعتماد به نفس کودکان خود را تقويت مي کنيم.
هنگامي که با آن ها هستيد، هم سطح شان باشيد و با تمام وجود به حرف هايشان گوش دهيد. احساسات و حالات زيباي آن ها از طريق چشم هاي شان بيان مي شود. اگر ما به حرف هاي آن ها دقت کنيم کودکان مان نيز به سخنان ما عميقاً و با تمام وجود، گوش مي دهند.

4-شيوه ي تربيتي مناسبي براي کودکان خود در نظر بگيريد.
 

فرزندان ما بايد بياموزند که در مقابل کارها و انتخاب هاي شان پاسخگو باشند. آن ها بايد بدانند که با کارهاي آزار دهنده شان مخالف مي شود، اما والدين هميشه به آن ها عشق مي ورزند.

5-کودکان خود را تشويق کنيد.
 

کلمه هاي اميدبخش و تشويق آميز، اعتماد به نفس را به کودکان هديه مي دهد. موفقيت ها و استعدادهاي کودکان خود را به زبان بياوريد. زماني که فرزندان تان کار مهمي انجام مي دهند، حتماً به آن ها بگوييد که موفق بوده اند. کودکان ما احتياج دارند، بدانند که اميدها و آرزو هاي شان را درک مي کنيم و به طور حتم حامي آن ها هستيم. فرزندان تان را تشويق کنيد تا از لحاظ روحي و معنوي رشد کنند تا زندگي متعادلي داشته باشند.

6-تجربه هاي خود را با کودکان تان تقسيم کنيد.
 

هر کدام از ما داستان هاي ارزشمندي براي گفتن داريم. اين داستان ها مشخص مي کنند که عکس العمل ما در مقابل اين حوادث، زندگي کنوني ما را به وجود آورده است. با تجارب خود مي توانيد کودکان تان را راهنمايي کنيد. شايد روزي فرزندان شما نيز با بعضي از شرايطي که براي شما پيش آمده، روبه رو شويد و به طور حتم از تجارب شما بهره گرفته و از اشتباهات دوري مي کنند. فرزندان ما در زندگي احتياج به الگويي دارند تا آن را سرمشق خود قرار دهند. ارزش هاي وجودي را به طور عملي به فرزندان خود آموزش دهيد. اشتباه هاي خود را قبول کرده و عذرخواهي کنيد.

7-به فرزندان خود بي قيد و شرط عشق بورزيد.
 

عشق هديه يي بي چون و چراست، به کودکان خود نشان دهيد که آن ها را در هر شرايطي دوست داريد و حمايت شان مي کنيد. در اين صورت آن ها هنگام سختي ها و مشکلات با آرامش و احساس امنيت به شما پناه مي آورند. فرزندان شما براي تصميم گيري و تجربه ي موارد جديد نياز به آزادي دارند. آن ها بايد بياموزند که در زندگي مسؤوليت پذير باشند. آن ها اجازه دارند شکست بخورند يا يپروز شوند، بدون اين که قضاوتي در مورد آن ها صورت گيرد. اگر همه ي نيازها، اميدها و انتظارات فرزندان خود را در يک کلمه خلاصه کنيم، آن کلمه عشق است.
منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 105