سرآمدان ايثار در آيينه توصيف مقام معظم رهبری


 






 
من به پدران و مادراني كه عزيزان خود را در ميدان نبرد طولاني حق و باطل در اين چند سال از دست داده اند، به فرزنداني كه پدران شهيد خود را هرگز نديدند، به همسراني كه سنگيني فراق همسر و يار و غمخوار خود را تحمل كردند، عرض مي كنم: عزيزان من! با شهادت عزيزانتان، شما خسارت و ضرر نكرديد. عزيزان شما اگر از دست شما رفتند، اما در خزانه گرانبهاي شهادت الهي، همچنان محفوظ و حاضر و ناظرند. اين زندگي مي گذرد و همه كس خواهد رفت؛ اما آن كسي سرافراز است و بردكرده است كه رفتن او از دنيا، براي مردم و دين و تاريخ كشورش دستاوردي داشته باشد. چنين انساني است كه خداي متعال او را از ملائكه هم بالاتر دانسته است. دشمن بايد از زبان فرزندان شهدا چيزي را بشنود كه مثل گلوله اي در دلش اثر كند. فرزندان شهدا امروز در همه جا هستند؛ در دانشگاهها، در مدارس، در مراكز كار و مسئوليت، در سطوح مختلف. عزيزان من! هر جا هستيد، نگذاريد درخشندگي نور شهادت كه در خميره شماست، به وسيله ترفندهاي دشمنان خاموش شود و افول پيدا كند. به شهادت و راهي كه پدران و عزيزان شما در آن به شهادت رسيدند، افتخار كنيد و بدانيد اگر شهدا و جانبازان نبودند، اگر آن ايثارگريها و فداكاريها نبود، اين ملت امروز تيره روز ترين ملتهاي منطقه بود.
بیانات مقام معظم رهبری در ديدار با خانواده هاي ايثارگران كاشان، آران و بيدگل، مرداد 70

***
 

عزيزان من، پدران شهدا، مادران شهدا كه دسته هاي گل پرورديده در دامان خودتان را در راه خدا داديد و پرپر شدن آنها را تحمل كرديد! جوانان عزيز جانباز كه در اول جواني، سلامت خودتان را براي خدا و در راه خدا تقديم كرديد! من اين حقيقت را به شما عرض كنم كه اگر اين معجزه اتفاق نيفتاده بود؛ اگر جوانان و نور چشمان شما اين طور مجذوب حق به سمت مقتل خودشان نمي رفتند و فداكاري نمي كردند؛ امروز از اسلام در دنيا خبري نبود؛ كه هدف استكبار هم اين بود. اگر مي بينيد كه امروز در دنيا پرچم اسلام بلند است ؛ اگر مي بينيد كه ملتهاي مسلمان احساس شخصيت و هويت مي كنند؛ اگر مي بينيد كه نعره ي الله اكبر بچه مسلمانها در سرتاسر كشورهاي اسلامي، تختهاي قدرت استكباري را به لرزه درآورده و اسلام عزيز است و در دنيا مطرح است ؛ بدانيد كه اين افتخار به وسيله ي فرزندان شما، به وسيله ي همين خونهاي پاك، به وسيله ي همين گذشتها و ايثارها به دست آمد. بدون اينها نمي شد.
بیانات مقام معظم رهبری در ديدار در جمع خانواده هاي شهدا، جانبازان، آزادگان و مفقودان انقلاب اسلامي قم، شهريور 71

***
 

اي بسا پدر و مادري كه جوان خود را درست نمي شناختند. من گاهي كه با پدران يا مادران شهداي عزيز درباره شهيدشان گفتگو مي كنم، آنها به من مي گويند كه فرزندشان تا زنده بود، عظمت روحي او را درست درك نمي كرده اند. پدران و مادران، درست نمي توانند عظمت اين مجاهد في سبيل الله را درك كنند؛ بلكه ملت نمي تواند عظمت اين ستارگان درخشان را بفهمند. بنده عرض مي كنم كه ما هنوز قادر نيستيم عظمت كار اين شهداي عزيز را درست تشخيص بدهيم. آيا مي دانيد كه اين شهداي بزرگوار ما همين جوانان فداكار ما، همين بسيجي مؤمن پرشور عاشق و شما، يا ارتشي و سپاهي ما چه عظمتي در دنيا و در تاريخ آفريده اند؟
من هميشه به خانواده هاي شهدا گفته ام كه شهداي ما خط مقدمند؛ پشت سر شهدا، خانواده هايشان هستند؛ همين پدران و مادران و همسران كه به رزمندگي جوان و مرد خانه و محبوبشان افتخار كردند؛ از كشته شدن او نترسيدند، او ر از رفتن منع نكرديم؛ حتي مادران بچه هاشان را تشويق كردند! چه مي شنويم و چه مي بينيم؟! اين چه حوادث عظيمي است در زمان ما و در مقابل چشم ما ؟! اگر اين حوادث در تاريخ بود، انسان با ترديد آنها را مي گفت. خيلي ها هم در بيرون از اين مرزها، اين مسائل را با تعجب زياد مي شنوند؛ اما شما خودتان آنها را لمس كرده ايد.
در رفتن به ميدان جنگ، پدران و فرزندانشان، و فرزندان با يكديگر مسابقه گذاشتند! همسران غصه خوردند و گريه كردند كه چرا آنها نمي توانند به ميدان جنگ بروند؛ و صبر كردند و در خانه ها نشستند و پشت جبهه را نگهداشتند؛ بعد هم كه آن رزمنده شهيد شد، پدران و مادران و همسران و فرزندان شكر كردند و به شهادت شهيدشان افتخار نمودند! اين است كه شعله ي يك نهضت، همچنان زنده مي ماند.
من به شما عرض مي كنم كه اي پدران و مادران و همسران و فرزندان و برادران و خواهران شهدا ! اين آبرو و اين روحيه را براي خودتان حفظ كنيد؛ همچنان كه بحمدالله حفظ كرده ايد. دنيا تاريك و پر از ظلم است. ملتها تنهايند و احتياج به پشتگرمي دارند. روحيه ي شما و تداوم نهضت شما و استقامت شما، مايه ي روحيه و پشتگرمي براي ملتهاست.
جانبازان عزيز هم شهداي زنده ي ما هستند؛ چون مثل شهيد به ميدان جنگ رفته اندو مثل شهيد ضربت خورده اند؛ منتها كرامت الهي آنها را حفظ كرده است. اينها زنده اند، اما در رتبه ي شهيدان. به اين عزيزان هم توصيه مي كنم كه اين كرامت الهي را براي خودشان حفظ كنند؛ «للذين احسنوا منهم و اتقوا اجر عظيم.» (1) بايد هميشه آن روحيه يي را كه آنها را در ميدان نبرد به پيش مي برد و فداكاري وادار مي كرد، حفظ كنند. البته همه ي دستگاهها موظفند كه قدر و ارج اين عزيزان چه خانواده ي شهدا، چه جانبازان، چه آزادگان، چه خانواده هاشان، چه فرزندانشان را حفظ كنند. بالاتر از همه ي اينها، لطف و تفضل الهي است. كه اميدواريم همواره شامل حال شما باشد و بماند.
بیانات مقام معظم رهبری در ديدار با خانواده هاي ايثارگران استان بوشهر، آذر 72

***
 

اگر من به شهدا احترام مي كنم، اگر اظهار اخلاص به خانواده هاي شهدا مي كنم، اين صرف يك احساسات خشك و خالي نيست؛ به معناي اين است كه اين يك راهبرد حقيقي براي ملت ماست ؛ ياد شهدا بايد گرامي داشته شود. اين جوانان عزيز، اين خانواده هاي پرطاقت، اين پدران و مادران، اين همسران و فرزندان، اينهايي كه با صبر و پايداري خودشان توانستند اين راه طولاني را از اين گردنه هاي دشوار عبور بدهند، بايستي مورد تجليل قرار بگيرند تا براي نسل جوان ما و براي آينده ي كشور ما اين پرچم در اهتزاز باقي بماند.دشمن مي فهمد چه كار مي كند. آن كساني كه سعي مي كنند نام ايثارگري،نام جهاد، نام شهادت، نام صبر و پايداري را در كشور ما از ذهنها ببرند، اينها به دشمن ملت ايران خدمت مي كنند. آن كساني كه ياد شهيدان را گرامي مي دارند، اينها هستند كه به ملت ايران خدمت مي كنند. همين روحيه ي صبر شهيدان عزيز شماست كه توانسته است اين ملت را پيش ببرد.
در اطلاعاتي كه به من داده شد، خواندم كه در بين همين شهداي همدان شما، يك سردار سپاهي كه داراي شأن و موقعيتي هم داشت ؛ وجود داشته كه وقتي مادرش از او مي پرسد؛ «تو در سپاه چه كاره اي ؟» جواب مي دهد، «من در سپاه جاروكشي مي كنم.» مادرش خيال مي كرده واقعا اين جوان در سپاه يك مستخدم معمولي است. حتي وقتي براي اين جوان به خواستگاري هم مي روند و خانواده ي دختر سؤال مي كنند پسر شما چه كاره است، مادرش مي گويد، «در سپاه مستخدم است!» بعد در مراسمي، يك نفر داشته سخنراني مي كرده، اين مادر مي بيند آن شخص خيلي شبيه پسرش است. مي پرسد، «اين شخص كيست؟» مي گويند يكي از سرداران سپاه است. آن مادر، آن وقت پسرش را مي شناسد! ما مطالبي كه در تاريخ خوانده بوديم، مثل افسانه به گوش ما مي آمد؛ اما آنها را در زندگي واقعي خودمان ديديم. من اين را به جوانها مي خواهم بگويم؛ به فرزندان شهدا و به خانواده هاي آنها : آن عظمتي كه خانواده هاي شهدا و پدرها و مادرها و همسرها نشان داده اند، از عظمت خود شهدا كمتر نيست. ما مادران و پدراني را ديديم كه اينها با حادثه ي سنگين و كوبنده ي فقدان فرزند خودشان مثل بشارت برخورد كردند ؛ چون مي دانستند كه فرزند آنها در چه راهي حركت مي كند. من امروز عرض مي كنم : پدران شهداي ما ! مادران شهداي ما! همسران داغدار آنها! فرزنداني كه خيلي ها پدران خودشان را نديدند يا چند صباحي بيشتر نديدند! جانبازان عزيزي كه سلامت خودشان را براي سالهاي طولاني از دست داده اند! زحمات شما به توفيق الهي و به حول و قوه ي الهي بر باد نرفت و خدا به تلاش شما بركت داد و كار و كشور و ملت شما را از تنگناهاي بزرگي نجات داد.
بیانات مقام معظم رهبری در ديدار با خانواده هاي ايثارگران استان همدان، آذر82

***
 

جانبازان در حقيقت شهيدان زنده اي هستند كه خداي متعال اين فرصت را به آنها داده كه سالهايي از عمر خودشان راهمراه با مجاهدت و آزمايش دشوار بگذرانند. اين برادر جانباز، همان برادر شهيد ماست. در همان جبهه، در همان منطقه، در همان محوطه، در همان حادثه مثلا انفجاري رخ مي دهد يا تهاجمي از طرف دشمن با گلوله و بمب انجام مي گيرد ؛ يكي از دو نفر در آن حادثه شهيد مي شود، يكي هم مجروح مي شود ؛ ليكن شهيد نمي شود. اينها در واقع يك حكم دارند؛ هر دو با همين انگيزه و با همين نيت رفتند تا در راه خدا جهاد كنند. هر دو تا مرز خطر جاني پيش رفتند، هر دو هم در معرض يك آزمايش قرار گرفتند ؛ حالا يكي شهيد شد و از دنيا رفت و پرونده ي تلاش و كارش بسته شد؛ البته پرونده ي اجر و ثواب بسته نمي شود ؛ پرورنده ي تلاش و فعاليت و مجاهدت بسته مي شود ؛ يكي هم زنده مانده و پرونده ي مجاهدت او باز است.
اگر جانبازي در دوران زندگي جانبازي حدود الهي را رعايت و تقوا و پاكدامني را حفظ كند، آن چنان پاداشي دارد كه خداي متعال از او تعبير مي كند به اجر عظيم. چيزي را كه خداي خالق عظمت از آن به عنوان عظيم ياد كند، پيداست كه اجر خيلي بالا و بزرگي است. هر كدام از رنجهاي بعد از جانبازي براي شما يك حسنه است و ثبت مي شود. رنجها، محروميتها و مشكلات زندگي هر كدام اجري دارند. ما كه در مقابل حوادث گاهي بي صبري مي كنيم، به خاطر اين است كه نمي دانيم اين حوادث در سرنوشت نهايي ما پيش خداي متعال چه تأثيري دارند. هر كدام از اين سختي ها ما به ازائي از اجر و ثواب الهي دارد. نكته ي بعد مربوط به همسران محترم جانبازهاست كه من لازم مي دانم از آنها تشكر كنم. آنها در رنجهاي زندگي يك جانباز، داوطلبانه خودشان را شريك كردند و مشكلاتي را بر خود هموار كردند كه پيش خداي متعال اجر دارد. همسران جانبازان اجرشان خيلي بالاست و حقيقتا ما بايد از آنها تشكر كنيم. البته آنها هم بايد بدانند كه اين جانباز يك نعمت خداست در دست آنها و براي آنها ؛ چون وسيله ي اجر و پاداش الهي و جلب رضايت خداست؛ و البته جلب رضايت خدا با تلاش و زحمت و جديت به دست مي آيد؛ همه ي خيرات عالم اين گونه است. هيچ كس با راحتي و تن پروري به چيزي نمي رسد.
نكته ي ديگر درباره ي فرزندان جانبازان است. من،هم به فرزندان جانبازاني كه اين جا هستند، اين را مي گويم، هم به همه ي فرزندان جانبازان و همسرش. شما فرزندان جانباز افتخار كنيد به اين كه فرزندكسي هستيد كه جواني و سلامتي خودش را براي آرمانهاي بلند الهي و اسلامي فداكرده است. اين افتخار دارد. نگذاريد دنيا طلبان، پررو عزيزهاي بي جهت در جامعه و فرهنگسازهاي دست نشانده ي دشمنان دين و انقلاب،فضا را طوري كنند كه فرزند جانباز نتواند افتخار كند. اصل فرزند جانباز است. شما در موضع مهاجم قرار بگيريد. افتخار، متعلق به شماست.
بیانات مقام معظم رهبری در ديدار با خانواده هاي ايثارگران استان تهران، مرداد 84

منبع: ماهنامه شاهد یاران، شماره 19