قران صامت از زبان قران ناطق
قران صامت از زبان قران ناطق
قران صامت از زبان قران ناطق
نويسنده: دکتر سيد جعفر شهيدي
چکيده
امام علي(ع) در فقره هايي از نهج البلاغه به معرفي قرآن توجه دارد. اين توجهات، ذيل عناوين آموختن و تلاوت قرآن، درون و برون قرآن، همنشيني با قرآن، قرآن دستاويزي محکم، چراغ راه، قرآن معدن ايمان،...در اين مقاله دسته بندي شده است.
نهج البلاغه عظمت قرآن را در کلام امام(ع) آشکار ساخته و ماهيت و رسالت آن را بيان مي کند.
کليد واژه ها:
قرآن از آن بخواهيد تا سخن گويد؛ و هرگز سخن نگويد؛ اما من شما را از آن خبر مي دهم. بدانيد قرآن علم آينده است و حديث گذشته. درد شما را درمان است و راه سامان دادن کارتان در آن است»(نهج البلاغه، خ: 158).
«کتاب خدا در دست رس شماست. زبان آن کند نيست؛ گوياست؛ خانه اي است که پايه هايش ويران نشود، و صاحب عزتي است که يارانش را هزيمت نبود».(همان، خ: 133).
«اين قرآن خطي نبشته است که ميان دو جلد هشته است. زبان ندارد تا به سخن آيد، ناچار آن را ترجماني بايد، و ترجمانش مردان اند که معني آن دانند»(همان، خ: 125).
آموختن و تلاوت قرآن
قرآن، حجت پروردگار
درون و برون قرآن
در قرآن است خبر آنچه پيش از شما بود و آنچه پس از شماست و حکم آن که چگونه بايدتان زندگي نمود»(همان، ق: 313).
همنشيني با قرآن
و بدانيد کسي را که با قرآن است، نياز نباشد؛ و بي قرآن بي نياز نباشد. پس بهبود خود را از قرآن بخواهيد، که قرآن بزرگ ترين آزار را بهي است؛ و آن کفر و دو رويي و بيراهه رفتن و گم رهي است(همان، خ: 176).
قرآن، دستاويزي محکم
نه کج شود که راستش گردانند و نه به باطل گرايد تا آن را بر گردانند. کهنه نگردد به روزگار، نه از خواندن و نه از شنيدن بسيار. راست گفت آن که سخن گفت از روي قرآن، و آن که بدان رفتارکرد، پيش افتاد از ديگران.(همان، خ: 156).
خداي تعالي کتابي را ه نما نازل نمود و در آن نيک و بد را آشکار نمود. پس راه خير را بگيريد، تا هدايت شويد و ازراه شر بر گرديد و به راه راست برويد»(همان، خ:167).
قرآن، چراغ راه
قرآن، معدن ايمان
قرآن، مايه ي سيرابي دانشمندان
قرآن و مردم آخر زمان
پس در آن روزگار، قرآن و قرآنيان از جمع مردم دورند و رانده و مهجور؛ هر دو باهم در يک راه روانند و ميان مردم پناهي ندارند.
پس دراين زمان قرآن و قرآنيان ميان مردمند و نه ميان آنان، با مردمند، نه با ايشان؛ چه گم راهي و رستگاري سازوار نيايند، هر چند با هم در يک جا بپايند. پس آن مردم درجدايي متفقند و از جمع گريزان؛ گويي آنان پيشواي قرآنند، نه قرآن پيشواي آنان. جز نامي از قرآن نزدشان نماند و نشناسند جز خط و نوشته ي آن»(همان، خ : 147).
منابع
قرآن کريم
علي بن ابي طالب [امام] 1368: نهج البلاغه، گردآوري شريف رضي، ترجمه ي سيد جعفر شهيدي، تهران: انتشارات علمي ــ فرهنگي.
نشريه النهج شماره 23-24
/ج
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}