حساسيت هاي غرب به گسترده نفوذ انقلاب اسلامي(6)


 

نويسنده: حميد حاذق نيکرو (دانشجوي دكتري اطلاعات راهبردي فرهنگي)




 

جستارهايي پيرامون پروژه «اسلام هراسي» و «ايران هراسي» غربي ها عليه انقلاب اسلامي
 

تأثير انقلاب اسلامي در آسياي مرکزي و قفقاز
 

وقوع انقلاب اسلامي تأثير عميقي بر احياگري اسلامي در آسياي مرکزي و قفقاز برجا گذاشته است. گزارش هاي زيادي نشان مي دهد که در ميان تمام قشرهاي اين منطقه تمايل به مذهب به ويژه اسلام رو به رشد بوده است و به رغم بيش از نيم قرن آموزش و القاي تئوريهاي حزبي و طراحي هاي اجتماعي و اقتصادي که با حمايت دولت و سرکوب شديد اسلام صورت مي گرفت، نه تنها ايده انکار خداوند و عدم فايده مذهب به شکست انجاميد بلکه مردم آشکارا و رسماً به سوي مذهب و اسلام گرايش مي يابند. روزنامه تاجيکستان کمونيست در مقاله اي آورده است: اکنون موارد بيشتري از معتقدات مذهبي توسط مسلمانان فعال به جوانان مسلمان آموخته مي شود. جزوات و نوارهاي کاست با محتواي ايدئولوژي مخرب که آموزش هاي اسلامي است کپي مي شود و پخش مي گردد، حتي فيلم هاي ويدئويي با مضامين اسلامي از خارج مي رسد و نمايش داده مي شود. مردم جمهوري ها همچنين به راديوهاي خارجي که با هدف گسترش و توسعه عقايد مذهبي برنامه پخش مي کنند گوش فرا مي دهند.(1)

تأثير انقلاب اسلامي ايران در ترکيه
 

انقلاب اسلامي ايران پس از گذشت سال هاي اوليه، براي بسياري از مسلمانان جهان بيش از آنکه به عنوان الگويي اجتماعي قابل تکرار باشد به مثابه منبعي الهام بخش تلقي گرديده که موجب تجديد توان حرکت اسلامي در اين جوامع شده است. برخي از جلوه هاي اجتماعي اين فرآيند در ترکيه، رشد رو به افزايش استفاده از پوشش اسلامي توسط زنان است. با پيروزي انقلاب اسلامي و به دنبال کودتاي نظاميان در ترکيه، سر فصل جديدي در مبارزه با اسلام گرايي تحت عنوان مبارزه با ارتجاع در اين کشور آغاز شد.
در رابطه با گرايش هاي اسلامي در جامعه ترکيه، شاهد تظاهرات مسلمانان اين کشور عليه آمريکا و رژيم اشغالگر قدس بوديم و نمازهاي جمعه بعضي از شهرستان هاي اين کشور ــ به ويژه شهر استانبول ــ صحنه هاي با شکوهي از راهپيمايي و تظاهرات چشمگير را در حمايت از مردم بوسني و هرزگوين و محکوم کردن جنايات صرب ها به نمايش گذارده است. مردم مسلمان ترکيه همچنين با برپايي تظاهرات مکرر، ضمن دفاع از آرمان هاي مردم مسلمان مصر و الجزاير، اقدامات ضد اسلامي دولت هاي قاهره و الجزاير را محکوم کردند.(2)

تأثير انقلاب اسلامي در خاور دور
 

انقلاب اسلامي ايران براي بسياري از مسلمانان جنوب شرقي آسيا پس از گذشت سال هاي اوليه، پيش از آنکه به عنوان يک الگوي اجتماعي و قابل تکرار مطرح باشد، به مثابه منبعي الهام بخش تلقي گرديد. انقلاب در ابتدا به منزله نمونه اي از پيروزي اسلام بر نيروهاي امپرياليستي و غير اخلاقي پديدار شد؛ چنين زمينه اي سبب شد که واکنش هاي عمومي اوليه نسبت به انقلاب اسلامي بسيار مثبت باشد و رهبران مذهبي را مجذوب نمايد. چنين استقبالي لزوماً به معناي اعلام موافقت با ساختارهاي نهادي مشخصي که در ايران برقرار شد و يا دفاع از ترويج قوانين مذهبي نبود، بلکه براي بسياري از مردم آسياي جنوب شرقي اين انقلاب بيشتر به منزله يک نماد، جلب توجه مي کرد و موجب تجديد توان حرکت اسلامي در اين جوامع شد.

تأثيرات انقلاب اسلامي در اندونزي
 

انقلاب اسلامي ايران تأثيرات عميقي در حيات فکري مسلمانان در جنوب شرقي آسيا و از جمله اندونزي به جا گذارده است. ترجمه و انتشار آثار امام خميني (ره) و ديگر متفکران ايراني مثل شريعتي و مطهري باعث تغيير تدريجي گفتمان رايج اسلامي در منطقه شده است. البته از آنجا که عقايد امام خميني (ره) از سوي مقامات آن کشور به دقت کنترل و مهار مي شود آثار محدودي در مورد فلسفه و اهداف امام منتشر شده است که علت آن عمدتاً به خاطر ترس از مقابله حکومت ها بوده است؛ ضمن اينکه در زمينه توصيف انقلاب و نقش امام آثار متعددي به چشم مي خورد، اما آثار کساني که در تدوين ايدئولوژي انقلاب اسلامي ايران مؤثر بوده اند در اندونزي داراي بازار خوبي است.

امريکاي لاتين
 

نماينده ولايت فقيه در امريکاي لاتين با اشاره به اثرات فرهنگي انقلاب اسلامي در داخل و خارج از کشور چنين اظهار نموده است: تعدد مؤسسات فرهنگي، پژوهشي و تبليغي، وجود کتابخانه هاي مجهز، باز شدن دست بزرگان و علما و بيشتر شدن ارتباط مردم با آنها از اثرات فرهنگي انقلاب اسلامي در کشور ماست.
تأسيس مراکز، مؤسسات و مساجد اسلامي در سراسر دنيا و فراهم کردن امکانات براي تحقيق غيرمسلمانان درباره اسلام از جمله اقدامات و اثرات فرهنگي انقلاب اسلامي است.
به وجود آمدن حزب الله و احياي دين، قرآن، اسلام و آزادي مستضعفان در اکثر نقاط دنيا يکي ديگر از اثرات فرهنگي انقلاب در خارج از کشور است و همان شعارهاي دوران انقلاب که موجب فروپاشي طاغوت و شاهنشاهي ايران شد امروز توسط آزادي خواهان جهان در کشورهاي دنيا طنين انداز شده است که نشانگر صدور انقلاب به دنيا خصوصاً امريکاي لاتين است.(3)

چگونگي شکل گيري پيمان هاي جديد در پرتو انقلاب اسلامي
 

انقلاب اسلامي ايران که در بهمن ماه سال 57 متولد شد در عين داشتن اهداف سياسي و اجتماعي نگاه خاصي به تمدن و جهان بيني اسلامي داشت. اين رويداد در بيداري مسلمانان جهان و نوزايي باورهاي ديني نقش عمده اي ايفا کرد.
هر چند تلاش زورمندان جهان به ويژه در غرب بر آن بوده است که همواره از انقلاب اسلامي ايران چهره اي ضد فرهنگي و متجاوز ترسيم نمايند ولي رهبري فرزانه آن بر مفاهيم بکر و تازه اي که در روح انقلاب اسلامي موج مي زند تکيه نموده و بر مشترکات آن با دنيا و اختصاصات منحصر به فرد آن که در مکاتب گوناگون و جريان هاي فکري و نحله هاي مختلف دنيا موجود نيست اصرار مي ورزند به گونه اي که معتقد به پويايي و برجسته کردن مقاومت و بيان نمودن و ترويج آن اختصاصات هستند.
از منظر امام راحل (س) مفهوم صدور انقلاب در واقع انتقال ارزش هاي معنوي و الهي آن و رساندن اين رسالت به گوش جهانيان از طريق استفاده از امکانات و ابزارهاي پيام رساني مي باشد که بايد اين هدف با استفاده از راهکارهاي موجود مانند دعوت و تبيين مفاهيم و معارف اسلامي در جهان، معرفي و تبيين فرهنگ و تمدن ايراني ــ اسلامي، فراهم آوردن زمينه هاي مناسب براي گفت و گوي تمدن ها و فرهنگ ها، تقويت وحدت امت اسلامي، احياي فرهنگ اهل بيت (ع) و ترويج و گسترش زبان و ادبيات فارسي تحقق يابد.
پيروزي انقلاب اسلامي ايران سرمنشأ تحولات عظيمي در منطقه و جهان گرديده و تأثيرات شگرف بين المللي را به دنبال داشته است. انقلابي که با تکيه بر ايمان و باورهاي اسلامي و با شعار «نه شرقي، نه غربي» رژيم خودکامه شاه را سرنگون کرد و حکومت جمهوري اسلامي را در اين سرزمين محقق ساخت. انقلاب اسلامي به عنوان يکي از مهم ترين و عظيم ترين رويدادهاي قرن معاصر داراي برکات و نتايج بسيار بزرگ و درخشاني در ايران و جهان بود.
روژه گارودي، انديشمند مسلمان فرانسوي، در يکي از مقالات خود انقلاب اسلامي ايران را اين چنين توصيف مي کند: به راستي انقلاب اسلامي که امام خميني (ره) آن را رهبري کرد به هيچ يک از انقلاب هايي که در قبل برپا گرديدند شبيه نيست. در طول تاريخ انقلاب هايي بودند که به هدف تغيير نظام سياسي برپا گرديدند. انقلاب هاي اجتماعي هم در جهان رخ داده است و نشانگر خشم فقرا عليه اغنيا بود. انقلاب هاي ملي هم خشم خود را عليه استعمارگران و غاصبان خالي کردند. اما انقلاب اسلامي ايران نيز داراي تمامي اين انگيزه ها بود. اين انقلاب علاوه بر موضوعاتي که گفته شد داراي معاني جديدي بود که نه فقط حکومت سياسي اجتماعي استعماري را سرنگون کرد بلکه مهم تر از آن تمدن و جهان بيني خاصي را که در مقابل دين علم شده بود واژگون ساخت.(4)
انقلاب اسلامي ايران تأثيرات زيادي در بيداري مسلمانان جهان و احياي باورهاي ديني داشت. در عصري که مي رفت عزت و شوکت اسلامي توسط استعمارگران و دشمنان اسلام پايمال گردد و اخلاق و ارزش هاي اسلامي به بوته فراموشي سپرده شود انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني (س) به وقوع پيوست که فرهنگ و تمدن اصيل اسلامي را به ارمغان آورد و بارقه اي از اميد را در دل ميليون ها مسلمان در گوشه و کنار دنيا زنده کرد و باعث تجديد حيات اسلام و زنده شدن مجد و عظمت ديرينه جهان اسلام گرديد.
صدور انقلاب در منظر و انديشه امام راحل (س) و مقام معظم رهبري، صدور پيام و رسالت انقلاب اسلامي و انتقال ارزش هاي معنوي و الهي به گوش جهانيان است که اين امر در سايه زور و لشکرکشي انجام نمي شود بلکه جهت نيل به اين هدف بايد کليه امکانات و ابزارهاي پيام رساني، محتواي پيام، موقعيت زمان و مکان و نيازهاي مخاطبان در مناطق مختلف دنيا مورد توجه و دقت قرار گيرد.
انقلاب ما يک انقلاب فرهنگي بود و به تعبير شهيد دکتر بهشتي «انقلاب ارزش ها» محسوب مي شود. اکنون به طور اجمال به گوشه هايي از وظايف و اهداف استراتژيک نظام در خصوص انتقال و ابلاغ ارزش هاي والاي فرهنگي در عرصه بين الملل اشاره مي کنيم.
بديهي است که مهم ترين بعد تأثيرگذاري نظام در دنيا همان بعد فکر، فرهنگ و انديشه است که در اين خصوص فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامي مي تواند مورد توجه قرار گيرد: «اگر ما بتوانيم در صحنه فکر و فرهنگ کار شايسته اي انجام دهيم همه تهديدهاي مادي دنيا خنثي خواهد شد!»(5)

1.دعوت و تبيين مفاهيم و معارف اسلامي در جهان
 

يکي از رسالت هاي مهم انقلاب اسلامي مان در عرصه بين الملل، معرفي، احيا و گسترش تفکر و معارف اسلامي است. دشمنان و معاندان اسلام همواره مي کوشند چهره اسلام را مخدوش سازند و حقايق را وارونه جلوه دهند. بر اثر پيروزي انقلاب اسلامي دين و دينداري در سراسر جهان احيا گرديد و دين و معنويت به صحنه اجتماع بازگشت. اصلاح تفکر ديني و زدودن خرافات و بدعت ها از چهره دين اسلام و پاسخگويي ديني به نيازهاي فکري جامعه بشري از جمله اهداف اساسي انقلاب به شمار مي رود.
امام خميني (س) در اين زمينه مي فرمايند: «ما موظف ايم که اسلام را در همه جاي دنيا معرفي کنيم. اسلام مظلوم است الان در دنيا، غريب است در دنيا.»(6)
«مقصد اين است که اسلام و احکام جهانگير اسلام زنده بشود و پياده بشود و همه در رفاه باشند و همه آزاد باشند همه مستقل باشند.»(7)

2.بهره گيري از ابزار و شيوه هاي مناسب
 

رهبر معظم انقلاب نيز با تأکيد بر رعايت موقعيت ها و ابزار و شيوه هاي ابلاغ پيام، به ديگر کشورها تصريح مي کنند:
امروز در دنيا براي اثرگذاري کارها، پي در پي تئوري هاي فکري ساخته و پرداخته و القا مي شود؛ براي اينکه ذهن ها که مخاطب و آماج اين حمله فکري و معنوي هستند، خاضع و قانع و تسليم شوند تا آنها بتوانند با امکان مادي و ثروتي که در اختيار دارند به مقاصد خود برسند. ماييم و تفکر و معارف اسلامي. ماييم و پيام انقلاب اسلامي. ما بايد بتوانيم اينها را درست به دنيا برسانيم...ما بايد بتوانيم مفاهيم و معارف اسلامي و آنچه را که متعلق به ماست بيان کنيم؛ البته بايد با لحن و بيان روشنفکرانه و کاملاً مترقي و با استفاده از واژگان متناسب با هر دوره و زمان باشد.(8)

3.چگونگي رساندن پيام انسان ساز انقلاب اسلامي به گوش مسلمانان و جهانيان
 

چه تدبيري انديشيده شود تا ارزش هاي فرهنگي انقلاب را به صورت مطلوب و منطقي به دنيا ابلاغ نماييم و مخاطبان و مشتاقان انقلاب را از آماج حملات فکري و فرهنگي دشمنان برهانيم؟ مي بايست به صدور انقلاب مبادرت نمود، زيرا انقلابي که بر پايه مايه هاي فکري و فرهنگي نضج گرفته و رشد يافته است به جهت احساس رسالت انقلابي و وظيفه شرعي و انساني اي که براي خود مي بيند براي نشر و ترويج انديشه هاي خود اقدام خواهد نمود و اين مفهوم يعني صدور انقلاب. صدور افکار و انديشه هايي که انقلاب اسلامي بر اساس آنها و براي آنها صورت گرفته است، کسب استقلال و آزادي با تکيه بر اسلام مي باشد. يکي از دستاوردهاي ارزشمند انقلاب در منطقه و جهان، صدور انقلاب اسلامي است.
امام خميني (س) و مسئولان برجسته نظام بارها روي اين موضوع مهم تکيه کرده اند و در بيانات و نوشته هاي متعددي نسبت به صدور انقلاب اسلامي اظهار نظرهايي داشته اند. در ابتداي پيروزي انقلاب حضرت امام (س) فرمودند:
ما به تمام جهان تجربه هايمان را صادر مي کنيم و نتيجه مبارزه و دفاع با ستمگران را بدون کوچک ترين چشم داشتي به مبارزان راه حق انتقال مي دهيم و مسلماً محصول صدور اين تجربه ها جز شکوفه هاي پيروزي و استقلال و پياده شدن احکام اسلام براي ملت هاي دربند نيست.(9)
ايشان همچنين در بخش ديگري از بيانات خويش در مورد صدور انقلاب مي فرمايند:
بحمدالله امروز قدرت ايراني و قدرت اسلام در ايران به طوري است که توجه همه ملت هاي ضعيف را به خودش معطوف کرده است و اسلام صادر شد در سرتاسر دنيا. از اين سياه هاي عزيزي که در امريکا هستند و تا آفريقا و تا شوروي و همه جا نور اسلام تابيده است و توجه مردم به اسلام شده است و منظور از صدور انقلاب همين بود و تحقق پيدا کرد و ان شاءالله اسلام در همه جا غلبه بر کفر خواهد پيدا کرد.(10)

پي نوشت:
 

1.منوچهر محمدي، همان، ص 349 ــ 348.
2.همان.
3..http://iscanews.ir/fa/Search Result.aspx
4.نشريه شما، مورخ 10 /10 /1377.
5.مقام معظم رهبري، 17 /11/ 1380.
6.صحيفه امام، ج 18، ص 109.
7.همان، ج 7، ص 31.
8.مقام معظم رهبري، 17/ 11 /1380.
9.صحيفه امام، ج 20، ص 325.
10.صحيفه امام، ج 17، ص 415.
 

منبع: نشريه 15 خرداد شماره 23