... و اما كفش


 






 
1-اندازه پاهايتان را بدانيد: پيش از خريد كفش با دقت به پاهايتان نگاه كنيد. به فرم و شكل پا، پهناي پنجه، قوس و كف پا و برآمدگي پاهايتان دقت كنيد. هنگام خريد، كفشي را انتخاب كنيد كه مناسب شكل و فرم پاهايتان باشد و بيشترين هماهنگي و تطابق را با پايتان داشته باشيد.
2- براي پاي بزرگ تر كفش بخريد: در بعضي افراد اندازه هر دو پا كاملاً يك اندازه نيست و ممكن است يكي از پاها بزرگ تر از ديگران باشد. براي پاي بزرگ تر كفش بخريد و اگر لازم بود براي پاي كوچك تر از كفي استفاده كنيد.
3- صبح خريد نرويد : بعد از ظهر و ساعات پاياني روز بهترين زمان براي خريد كفش است. اندازه پاها در طول روز تغيير مي كند. پاها در پايان روز و بعد از چند ساعت راه رفتن و ايستادن، اندازه بزرگ تري نسبت به ساعات اوليه روز دارد.
4- كفش تنگ نخريد : كفشي بخريد كه از همان ابتدا اندازه پايتان باشد و در آن احساس راحتي كنيد. به اين اميد كه كفش بعدها جا باز مي كند، كفش تنگ نخريد.
5- اول كفش را بپوشيد، بعد بخريد: ممكن است اندازه پاها تغيير كند. هر بار خودتان به خريد برويد. كفش را در مغازه بپوشيد و امتحان كنيد و تنها به دليل اينكه كفشي اندازه كفش قبلي تان است، آن را نخريد.
6- هنگام خريد حتماً جوراب بپوشيد: اگر هنگام خريد كفش جوراب نپوشيد، ممكن است با پوشيدن جوراب كفش برايتان تنگ باشد. بعد از انتخاب كفش مناسب، هر دو لنگه كفش را بپوشيد و چند قدم راه برويد.
7- به پنجه كفش دقت كنيد : پنجه كفش نبايد باريك و تيز باشد. انگشت ها بايد راحت بوده و روي هم قرار نگيرند. دقت كنيد انگشت شست به اندازه كافي جا داشته باشد و راحت بتواند حركت كند. كفش نبايد آن قدر گشاد باشد كه پاشنه پا هنگام راه رفتن از كفش بيرون بيايد.
8-كفشي با رويه مناسب بخريد : جنس رويه كفش بايد نرم و قابل انعطاف باشد. كفش هاي چرمي مناسب ترين جنس رويه هستند. كفش هايي با رويه پلاستيكي موجب تعريق و بوي بد پا مي شوند.
9- به كف كفش هم توجه داشته باشيد : قسمت بيروني و خارجي كفي كفش كه با سطح زمين تماس دارد بايد از جنس محكم و با دوام بوده و سطح آن هم صاف و ليز نباشد. قسمت داخلي كفي بايد نرم باشد تا پا در آن احساس راحتي كند.
10- كفش هاي پاشنه بلند و بدون پاشنه نخريد: كفش هاي پاشنه كوتاه آسيب كمتري به پاها مي رسانند اما كفش هاي بدون پاشنه با كفي تخت هم مناسب نيستند. بهتر است پاشنه كفش كمتر از سه و بيشتر از پنج سانتي متر نباشد. كفشي با پاشنه اي حدود 2/5 سانتي متر 22 درصد، كفشي با پاشنه پنج سانتي متر 57 درصد، كفشي كه پاشنه هشت سانتي متري دارد، 76 درصد به ديسك هاي بين مهره اي و زانو بيشتر فشار وارد مي كند. به علاوه، كفش هاي پاشنه بلند عضلات پشت ساق پاها را فشرده و منقبض و عمليات خون رساني در اين عضلات را مختل مي كند.
منبع: نشريه زندگي سالم، شماره36