ریشه اصلی پوسیدگی دندان کجاست ؟


 





 
بسیاری از ما تاکنون مطمئناً برای یک بار هم که شده دندان درد کشیده و از زور درد به دندانپزشک مراجعه کرده ایم . برای بیشتر افراد مشکلات دندانی از همان کودکی ایجاد شده و خیلی از کودکان از همان سنین ابتدایی دارای چندین دندان پوسیده هستند که به مرور زمان و عدم درمان به موقع و مناسب ، این پوسیدگی ها وسعت بیشتری یافته و به عصب دندان یا ریشه می رسند که در آن زمان هم درد دندان بیشتر شده و هم درمان پیچیده تر و پرهزینه تر می شود .
حال سؤال این است که علت این امر چیست ؟ چرا ما ایرانی ها از وضعیت دندانی خوبی برخوردار نبوده و در سنین بالا همین موضوع ، مشکل بزرگ بهداشتی برای افراد کهنسال محسوب می شود که در نهایت باعث از دست دادن کل دندان یا تعداد زیادی از دندان هایشان می شوند .
در این زمان این سؤال مطرح می شود که چه راهکاری می توان برای کودکان خود پیش گرفت که در آینده با چنین مشکلی مواجه نشوند ؟ آیا این مشکل قابل پیشگیری است ؟ و آیا می توان از همان کودکی جلوی پوسیدگی و از دست دادن دندان را تا حد زیادی گرفت ؟
در همین خصوص با دکترمحمدرضا طاهریان ، دندانپزشک و مسؤول کمیته انتشارات و تبلیغات انجمن دندانپزشکی ایران مصاحبه ای ترتیب دادیم تا برای سؤالاتمان به پاسخ هایی دست یابیم .

وضعیت سلامت دندانی در کودکان ایرانی
 

متاسفانه میزان شاخص DMF یعنی میزان متوسط پوسیدگی دندان ،Decay به علاوه دندان های کشیده شده Missing و دندان های پر شده filling در کودکان ایرانی برابر چهار است حال آنکه این میزان در کشورهایی مثل سوئد که برای پیشگیری و بهداشت اهمیت زیادی قائل هستند به عدد یک تنزل یافته است .

نقش آموزش در ارتقای سلامت دهان و دندان
 

بدون شک نشان دادن اهمیت سلامت دندان ها و نقش آنها در جویدن صحیح غذا که موجب استفاده مناسب از مواد غذایی و کمک به سلامت دستگاه گوارش می شود و نقش دندان ها در تامین زیبایی و سلامت روحی فرد و تکلم از جمله مواردی هستند که سبب جلب حساسیت افراد برای برخورد فعال در زمینه تامین سلامت دندان ها به ویژه سلامت دندان ها در کودکان می شود .
مدیر مسؤول و سردبیر مجله دندانپزشکی امروز در ادامه می افزاید : جنبه دیگری که در آموزش افراد و آگاه سازی اهمیت دارد چگونگی پیشگیری و رعایت بهداشت است که از سه جنبه مورد بررسی قرار می گیرد .
۱- تغذیه : در این مورد باید از مواد قندی و کربو هیدرات به موقع استفاده شود . مصرف مواد قندی و شکلات که بسیار مورد علاقه کودکان است هنگام صرف غذا از میزان تبعات تخریبی این مواد به روی دندان ها می کاهد . به هر حال باید سعی کنیم از استفاده بی رویه کودکان از مواد قندی بکاهیم .
۲- رعایت بهداشت و مسواک کردن : کودکان از علاقه مندی والدین خود به رعایت بهداشت و مسواک زدن تاثیر می گیرند . ضمن نشان دادن این علاقه و رعایت بهداشت توسط والدین باید در کار رعایت بهداشت و مسواک زدن به کودکان به ویژه کودکان کم سن و سال کمک کنیم .
۳- استفاده از فلوراید : استفاده از فلوراید باید با توجه به میزان فلوراید آب شهر انجام شود . فلوراید تراپی در مناطقی که فلوراید موجود در آب بیش از استاندارد است با نقاطی که میزان فلوراید آب ناکافی است کاملاً نتایج متفاوتی به بار می آورد . استفاده از فلوراید باید تحت نظر دندانپزشک و براساس تجویز پزشک انجام شود .

چگونگی مسواک زدن در کودکان
 

قاعده مسواک زدن صحیح را باید به تدریج به کودکان بیاموزیم . برای این کار باید اولاً والدین کودک خود ، مسواک زدن صحیح را از دندانپزشک یا بهداشت کار دهان و دندان بیاموزند و سپس آن را به طور کامل و صحیح به کودکان خود یاد دهند . دو نکته ای که هنگام مسواک کردن دندان ها نباید فراموش شود آن است که اولاً اگر بلافاصله بعد از غذا خوردن مسواک می زنیم باید قبل از مسواک زدن و در جهت کاهش اسید تهیه داخل دهان ابتدا چند بار دهان خود را با آب بشوییم و سپس اقدام به مسواک زدن کنیم زیرا مسواک زدن در شرایطی که محیط دهان اسیدی است موجب تخریب دندان ها می شود . نکته دوم آن است که باید دقت کنیم که پرزهای چشایی و قسمت های عقبی دهان به خوبی تمیز شود زیرا وجود مواد غذایی در این نقاط نیز باعث تولید اسید و تخریب دندان ها می شود .
دکتر طاهریان در ادامه به مراجعه سالانه افراد به دندانپزشک به عنوان عامل اصلی برای پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان و ناراحتی های دهان و لثه اشاره می کند و درباره تعداد مراجعات مورد نیاز و کافی برای هر فرد به دندانپزشک می گوید : بیماری دندان و لثه تا زمانی که به وخامت معینی نرسند موجب درد نمی شوند یعنی بیماری های دندان و لثه درمانی زمانی با علامت درد همراه می شوند که پیشرفته و وخیم باشند ، بنابراین توصیه می شود که برای جلوگیری از وخامت بیماری های لثه و دندان هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنیم . توجه کنید که درد معمولاً فقط در مراحل نهایی بیماری ظاهر می شود .
وی اظهار داشت : بدون شک مراجعات دوره ای از میزان وخامت بیماری های لثه و دندان می کاهد و نتایج شاخص آن عبارت است از:
- پیشگیری به موقع موجب حفظ سلامت ، افزایش و طول عمر دندان ها می شود و در بسیاری از موارد از ایجاد بوی بد دهان جلوگیری می کند .
- پیشگیری به موقع موجب می شود که هزینه درمان های سنگین از دوش بیمار برداشته شود . مسلماً هزینه روت کانال تراپی ( عصب کشی ) چند برابر پرکردگی معمول است .
- پیشگیری به موقع از ریسک ها و خطرات ناشی از درمان های پیشرفته می کاهد .
وی در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا وجود دندان های عفونی در کودکان موجب سایر عوارض جسمی ( عمومی ) می شود ،
پاسخ داد : طیف اصلی میکروب ها در عفونت های دهان و دندان و لثه ، استرپتوکوک ها هستند ، این میکروب ها می توانند سبب آندوکاردیت باکتریال ( مشکلات قلبی ) شده و باعث ایجاد مشکلات دریچه ای قلب شوند و در برخی موارد سبب واکنش های اتوایمون شده و برای فرد مشکلات رماتیسمی ایجاد کنند .
منبع:وفاق
ارسال توسط کاربر محترم سایت : sajad2007