واکنش صحیح در برابر انتقادات


 





 
آیا از انتقاد هایی که با آنها روبرو می شوید به عنوان ابزاری برای هر چه غنی تر و آیین مند تر شدن استفاده می کنید ؟ و یا بالعکس واکنش غیر متخصصانه از خود نشان می دهید ؟ آیا به موقعیت هایی که می توانید به نحو احسنت از آنها برای رشد و تعالی خود استفاده کنید به دیده ی تردید می نگرید ؟
شکی نیست که پذیرش و هضم انتقاد کار دشواریست ، حتی اگر منتقد در نهایت حسن نیت و درستی به اظهار نظر بپردازد . قبول کردن حرف های کسی که اشتباهاتتان را به شما گوشزد می کند امر خوشایندی نخواهد بود ؛ اما برای تجلی هر چه بیشتر موفقیت در جامعه ، " انتقاد " باید در ذهن افراد جا بیفتد ، در روح آنها سیلان پذیرد و به عنوان پاره ای تفکیک ناپذیر از بدنه ی فرهنگی جامعه درآید .
بحث توانایی یا ناتوانی یک انسان به هنگام تقابل با شایستگی های فردی مطرح می گردد و میدان این مقابله ظرفیت " انتقاد پذیری " اوست . برای درک صحیح انتقادات ، فرد ملزم به فراهم نمودن بستری مناسب است که اگر این فضای مناسب پدید آید ، شخص آسانتر می تواند روند تکاملی خود را طی نماید و از این بابت باید از منتقد تشکر و قدردانی نیز بعمل آورد . اگر بتوانید یک چنین تحولی را در سیر اندیشه های خود ایجاد کنید ، آنگاه در زندگی فردی و شغلی خود به موفقیت های چشمگیری دست پیدا خواهید کرد .
تحقیقات و تفصیل های گسترده در حیطه ی روانشناسی حاکی از این مطلب است که افراد زبده در هر رشته ای یاد گرفته اند که به انتقادات با دیدی متفاوت از آنچه افراد معمولی دارند ، نگاه کنند .
این افراد انتقاد را به مثابه یک بازخوراند ارزشمند می پندارند و از آن به عنوان فرصتی کم نظیر برای پیشرفت و ترقی استفاده می کنند . تنها دغدغه ذهنی آنها ، هدفمند و نظامند کردن اموری است که در دست اجرا دارند و نه تنها هیچ گاه با بدفهمی یا دانش ناکافی با انتقاد ها برخورد نمی کنند ، بلکه نرمش خاصی نیز از خود نشان می دهند .
افراد حرفه ای به جای اینکه از انتقاد فرار کنند به آن خوش آمد می گویند . حتی می توان گفت به دنبال مشاوران و مستشارانی هستند که پیوسته پیشنهاد کننده ی انتقادات سازنده و گاه دردناک نیز باشند . آنها سپس از این نظر ها به عنوان رهنمونی برای پیشرفت مداوم بهره می جویند .
برای اینکه در زمره مجریان درجه یک قرار بگیرید لازم است تا با روی باز از اظهار نظر های دیگران سود ببرید . در اینجا چند گام وجود دارد که می توانید با به کار گیری آنها در زندگی روزمره هم پذیرش انتقاد ها را برای خود قابل هضم تر کنید و هم به نفع خود از آنها استفاده کنید .

۱ - کلید توقف را فشار دهید
 

مهم است که بتوانید خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید و حالت تدافعی و بسته به خود نگیرید . یک نفس عمیق بکشید . لازم نیست حرفی بزنید یا کاری انجام دهید . این توقف کوتاه مدت نه تنها به شما کمک می کند تا خود را موجه سازید و آماده تان می کند تا به حرف های طرف مقابل گوش دهید بلکه نشان از توازن فردی و اعتماد به نفس شما نیز دارد . حفظ آرامش در زمان شنیدن انتقاد نشان از آن دارد که شما بر روی خودتان کنترل دارید .

۲ - مغزتان را روشن و احساساتتان را خاموش کنید
 

این خیلی مهم است که واکنش اتوماتیک احساسی خود را در مقابل انتقاد ها غیر فعال کنید . در غیر اینصورت دستخوش احساسات شده و قادر نخواهید بود بطور عینی از ارزش انتقاداتی که به شما می شود آگاه شوید . بیشتر سعی کنید بر روی واژه ها و حقایق متمرکز شوید نه احساساتی که واژگان و عبارات در شما ایجاد می کنند . بدون توجه به این مطلب که فرد مقابل با چه لحنی در حال گفتگوست به خودتان بگویید که این مطالب صرفاً برای ترقی شما و نه نابود کردنتان بیان می شود .

۳ - به دقت گوش کنید
 

مشتاقانه به حرف های طرف مقابل گوش دهید . اگر شما ذهن خود را به تکذیب و رد کردن حرف های او مشغول کنید ، آنوقت این امکان وجود دارد که برخی از اطلاعات مهمی را که می تواند به شما کمک کند تا از اشتباهات خود در آینده اجتناب کنید و عملکرد کلی خود را ارتقا بخشید را از دست بدهید .

۴ - اشتباهات خود را قبول کنید
 

پذیرفتن اشتباهات و اعتراف کردن به آنها به آن معنی نیست که شما انسان کارامدی نیستید و در نظر دیگران فرد ناتوان و شکست خورده ای قلمداد می شوید . اگر اعتقاد داشته باشید که انتقاد به نفع شما بوده و از اعتبار بالایی برخوردار می باشد ، می توانید به راحتی مسئولیت کامل کاری را که انجام داده اید را به عهده بگیرید . هیچ چیز و هیچ کس را به دلیل اشتباهاتی که از شما سر می زند سرزنش نکنید . نیکوست که اگر شرایط را مناسب دیدید یک عذر خواهی دیپلماتیک نیز انجام دهید : " متاسفم که کارهای من منجر به یک چنین نتیجه ای شد ، قصد من واقعاً چنین چیزی نبود " . باز هم اگر شرایط مناسب بود می توانید سوال کنید که اگر پیشنهادی دارند ارائه دهند تا دفعه آینده شما عملکر و کارایی خود را بهبود ببخشید .

۵ - اقدام اصلاحی انجام دهید
 

زمانیکه به طور کامل به حرف های طرف مقابل گوش کردید و از پیشنهاد های او برای پیشرفت و بهبود مطلع شدید ، اشتیاق خود را برای رسیدن به موفقیت های بیشتر در آینده نشان دهید . سپس هر فعالیتی را که قصد دارید انجام دهید تا اشتباه مرتکب شده ی شما را جبران و یا خنثی نماید را مطرح کنید .

۶ - از حسن نیت طرف مقابل قدردانی کنید
 

از منتقد به خاطر بازخوراندش تشکر کنید و به او بفهمانید که چقدر حرف هایش برایتان ارزشمند هستند . این امر نشان می دهد که شما توانایی آن را دارید که از انتقاد ها به عنوان وسیله ای برای رشد و پیشرفت خود بهره ببرید ، یعنی همان فاکتور کلیدی که هر رهبر با لیاقتی از آن برخوردار است . علاوه بر این اجازه دهید که طرف مقابل بداند که شما با روی باز از سایر نظر های او در آینده استقبال خواهید کرد .
در حالی که شنیدن هر انتقادی می تواند تا حدی دلسرد کننده و مایوس کننده باشد ، باید همواره در ذهن خود مرور کنید که هر نظر منفی به طور مستقیم در ارتباط است با سرعت بخشیدن به رشد سریعتر و و بازده بالاتر در شما . حتی اگر طرز بیان انتقاد درست نبود ، باز هم از خود عکس العمل شدید نشان ندهید . شما باید از طرف مقابل متشکر هم باشید چراکه وقتی انتقاد می کند همپای آن برای شما فرصتی به منظور پیشرفت و ترقی فراهم می آورد .
منبع:persiafun.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت :sajad2007